VIRAGE: Slipper ut like mye som en Ferrari F12berlinetta, men har bare to tredjedeler av kreftene. Det går ikke i lengden.
VIRAGE: Slipper ut like mye som en Ferrari F12berlinetta, men har bare to tredjedeler av kreftene. Det går ikke i lengden.Vis mer

Framtidas Aston Martin kan få Toyota-motor

Den håndbygde V12-ens dager kan snart være talte.

(Dagbladet): I løpet av de siste seks årene har Aston Martin, i likhet med de fleste andre, vridd og vendt på hver eneste komponent i jakten på gram med CO2.

Resultatet er en utslippsreduksjon på intet mindre enn 25 prosent. Det er ikke nok.

En reduksjon fra massive 2 til 1,5 liter er riktignok 25 prosent, men hva hjelper det å være best i den verste klassen?

Og hva så, sier du, disse bilene kjøres jo knapt. Det er forsåvidt riktig, men som med det norske systemet er avgiftene foreløpig ikke bruksbetinget de fleste steder, det er potensialet for utslipp som er gjeldende mynt.

De som har råd til disse bilene kan vel betale avgiftene?
 

Selvsagt, men se det fra Aston Martin-sjef Urich Bez' ståsted: Han skal konkurrere med Porsche, Ferrari og en del motorsterke tyskere med RS og M i navnet.

En 500-hesters Aston Martin Virage slipper ut like mye som Ferraris 740-hesters F12berlinetta. Noe må gjøres.

Toyota Martin Bez vender seg til noen som kan utslipp, Toyota.

Nå blir det ikke noen Aygo-motor man kommer til å finne i neste Vantage, eller Virage.

Motorene det er snakk om er sannsynligvis Lexus' V8-er og den håndbygde 4,8-liters V10-eren som står i superbilen LFA, spår svenske Automotorsport.

- Dersom tidene krever seks sylindre, må alternativet vurderes, men aldri på bekostning av eksklusiviteten. Vi må forbli spesielle, uttalte Aston Martin-sjef Ulrich Bez til britiske Autocar.