JEVN SJUSETERDUELL:  Det er et jevnt race i tetstriden blant sjuseterne. Gøy for franskmennene og etterlengtet for klassen. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet
JEVN SJUSETERDUELL: Det er et jevnt race i tetstriden blant sjuseterne. Gøy for franskmennene og etterlengtet for klassen. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, DagbladetVis mer

Franske fristelser

Bare et par uker etter at vi kåret Renault Grand Scenic til den nye eneren i sjuseter-klassen, kommer en fersk landsmann glidende opp på siden: Peugeot 5008.

Vi skriver det først og sist: Vi kårer ingen vinner av denne duellen. Vi finner rett og slett ikke saklige argumenter nok til å skille dem. Jo, det er forskjeller, men de handler i stor grad om smak og behag. Ikke fornuft eller fakta. Og da er vi kloke nok til å overlate den endelige beslutningen til deg.

Men ettersom vi nettopp har kåret Grand Scenic til den nye eneren i klassen, sier det seg selv at Peugeot 5008 har kvaliteter til å friste deg helt til banken.

FRANSK DUELL:  Interiøret i Peugot 5008 . FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet
FRANSK DUELL: Interiøret i Peugot 5008 . FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet Vis mer

Det er uansett et jevnt race i tetstriden. Gøy for franskmennene og etterlengtet for klassen.

Mye spennende
Seinest i høst kåret vi VW Touran til den beste sjuseteren til maks 350000 kroner. Den kom på markedet i 2003. Det sier mye om en bil som har holdt seg usedvanlig godt, men også litt om at klassen kunne trenge et løft. Det har den fått nå. Og det er før nye Touran kommer i løpet av året.

Innen den tid kommer en tydelig oppgradert utgave av en av Norges mest populære biler - og sjusetere - Nissan Qashqai. Interiørkvaliteten og støydempingen er forbedret, men den største forandringen ser du umiddelbart: En helt ny front.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FRANSK DUELL:  Interiør Peugot 5008. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet
FRANSK DUELL: Interiør Peugot 5008. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet Vis mer

I tillegg blir en oppgradert Ford S-max presentert om bare noen uker. S-max har fortsatt status som kongen av sjuseterne, men en ribbet S-max på stålfelger og uten metallic lakk, er dyrere enn nærmest fullutrustede utgaver av de bilene vi her omtaler.

Fineste design
Peugeot 5008 er helt fersk. Men langt ifra beskjeden. Den dundrer inn med gjennomarbeidede løsninger under et attraktivt ytre. Ingen dårlig kombinasjon. Seteløsningene er fra konsernbror Citroën Grand Picasso - og klassens beste. Motoren det vil bli solgt mest av i Norge er den kjente dieselen på 109 hk, antakelig klassens beste. Fronten kommer fra samme form som Peugeot 3008, bare med et litt mer dempet uttrykk. Klassens fineste design, mener mange.

Og du får en meget godt utstyrt variant til under 350000.

FRANSK DUELL: Interiør Renault Grand Scenic. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet
FRANSK DUELL: Interiør Renault Grand Scenic. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet Vis mer

Kvalitetsfølelsen i 5008 er høy. Rattet er tjukt og deilig og med en sportslig knekk i underkant. Peugeot er nærmest alene i bilverden om å la ratt være ratt, ikke små kommandosentraler med knapper du helst ville hatt andre steder.

Den høye og brede midtkonsollen understreker ønsket om at sjåføren skal ha det litt gøy underveis, selv om han har ganske mange passasjerer og ganske få hester.

Slik vi ønsker
For 5008 er kjøreglad. Eller om du vil se litt negativt på saken: Ganske stiv. På nedmåkede norske vinterveier kan det bli litt stumpete, og det slår og skramler mer enn vi liker fra understellet. På finere asfalt og med litt last fungerer det straks bedre. Den personbilaktige kjørestillingen og det elegante førermiljøet skaper uansett en entusiasme som er uvanlig for denne klassen.

FRANSK DUELL: Baksete Renault Grand Scenic. Testpassasjer Aleksander Dahl (14), 1,83 på strømpelesten, fikk så vidt plass i det bakerste setet. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet
FRANSK DUELL: Baksete Renault Grand Scenic. Testpassasjer Aleksander Dahl (14), 1,83 på strømpelesten, fikk så vidt plass i det bakerste setet. FOTO: SVEINUNG U. YSTAD, Dagbladet Vis mer

Peugeot har også gjort en etterlengtet forbedring av girkassene de siste åra. Nå er kombinasjonen av presisjon og mykhet akkurat slik vi ønsker.

Sammenlikningen med Renault Grand Scenic kan de lese mer om under punktsjekken. Men konklusjonen kan vi gjenta her:

To biler som kniver om sjefstittelen i klassen, og der din egen smak vil bestemme utfallet.