Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Fristende boller, brød og kaker helt uten gluten

Smaksrike alternativer som du lett baker selv.

GROVT HELSEBRØD: Duften av nybakt brød er himmelsk! Foto: ERIK KARLSSON, ALL OVER PRESS
GROVT HELSEBRØD: Duften av nybakt brød er himmelsk! Foto: ERIK KARLSSON, ALL OVER PRESS Vis mer

• Flere matsaker på db.no/mat
(Allers): Stadig flere hevder de blir dårlige av å spise mat som inneholder gluten.

Mange sier at det de savner mest når de må legge om kostholdet, er skikkelig godt brød.

Men velger du å bake selv så finnes det gode oppskrifter.

Her er noen av dem!

TEBOLLER (8-10 stk.)

Tekakene er bakt på fiberhusk, havre- og bokhvetemel. Du kan kjøre havregrynene til mel i en food prosessor.

• 25 g gjær
• 5 dl melk
• 1 ss rapsolje
• 1 ½ dl glutenfritt havremel
• 2 dl bokhvetemel
• 1 ts salt
• 20 g fiberhusk

1. Sett ovnen på 200°.

2. Smuldre gjær i en bakebolle. Tilsett melk og rør gjæren ut i melken.

3. Tilsett de øvrige ingrediensene og bland sammen til en smidig deig. Dekk med plast og la heve på et lunt sted i ca. 3 timer.

TEBOLLER: Disse er gode til frokost! Foto: ERIK KARLSSON, ALL OVER PRESS
TEBOLLER: Disse er gode til frokost! Foto: ERIK KARLSSON, ALL OVER PRESS Vis mer

4. Ta deigen opp på bakepapir og trill til 8 boller, som legges på bakepapir på stekeplate. Sett til etterheving i ca. 30 minutter.

5. Stek midt i ovnen i ca. 15 minutter. Avkjøl på rist. Server med ost og syltetøy.

LES OGSÅ: Supergode smoothies
 
GROVT HELSEBRØD (1 brød)

Nypeskallmel kan bestilles på nett eller kjøpes i helsekostbutikker. Psylliumfrø er det samme som loppefrø og fiberhusk er knuste loppefrø.

• 6 dl vann
• 10 g gjær
• 1 ½ dl solsikkefrø
• 30 g linfrø
• 35 g gresskarkjerner
• 50 g mørk sirup
• 20 g nypeskallmel, Risenta
• 1 ts malt koriander eller anis
• 1 ts salt
• 50 g bokhveteflak
• 60 g soyamel
• 160 g bokhvetemel
• 25 g psylliumfrøskall, fiberhusk
• smør til formen
• bokhveteflak for å strø over

1. Rør sammen alle ingrediensene til en ganske løs deig.

2. Hell deigen i en smurt avlang brødform som er kledd med bakepapir, ca. 1 ½ liter. Strø over bokhveteflak

3. La brødet heve i ca. 2 timer på et lunt sted, tildekket med plast.

4. Stek brødet på nederste rille i ovnen ved 175° i ca. 75 minutter. Avkjøl på rist.

GROVT HELSEBRØD: Duften av nybakt brød er himmelsk! Foto: ERIK KARLSSON, ALL OVER PRESS
GROVT HELSEBRØD: Duften av nybakt brød er himmelsk! Foto: ERIK KARLSSON, ALL OVER PRESS Vis mer

5. Oppbevar brødet godt innpakket i kjøleskapet.

LES OGSÅ: Tre gode 5:2-retter

VANILJEBOLLER (25 stk.)

Lag vaniljekremen selv eller kjøp ferdig. 

• 100 g smør
• 5 dl melk
• 50 g gjær
• 1 dl sukker
• ½ ts salt
• 2 ts kardemomme
• 12 dl glutenfri melmiks
• 1 egg til pensling

Vaniljefyll:
• 2 ½ dl melk
• ½ vaniljestang
• ¾ dl sukker
• 3 eggeplommer
• ¾ dl maisenna
• 25 g smør

Topping:
• sammenpisket egg
• kokosmasse

1. Sett ovnen på 250°.
 
2. Smuldre gjær i en bakebolle. Smelt smøret og tilsett melken. Rør ut gjæren i den lunkne deigvæsken. Tilsett sukker, salt, kardemomme og melmiks. La heve under plast i ca. 30 minutter.

3. Del vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Legg i en kjele sammen med melken og kok opp. Pisk sukker, eggeplommer og maisenna luftig. Hell det over den varme melken under pisking. Hell tilbake i kjelen og varm forsiktig under pisking til det begynner å tykne. Hell over i en skål og tilsett smøret skåret i biter.

VANILJEBOLLER: Lyst på noe til kaffen? Foto: ERIK KARLSSON, ALL OVER PRESS
VANILJEBOLLER: Lyst på noe til kaffen? Foto: ERIK KARLSSON, ALL OVER PRESS Vis mer

4. Del deigen i 25 biter, trill til boller og legg i muffinsformer. La heve under et håndkle i ca. 30 minutter.

5. Fyll en sprøytepose med vaniljekremen og klipp et lite hull i enden. Sprøyt litt vanilje­krem inn i hver bolle. Pensle med egg og strø over litt kokosmasse.

6. Stek midt i ovnen ved 250° i ca. 12 minutter. Avkjøl på rist.

LES OGSÅ: Gode helseknekkebrød

NYBAKTE SCONES (12 stk.)

En hyggelig testund med deilige scones og marmelade er bare å nyte!

• 3 dl glutenfri melmiks, fin eller grov
• 1 dl glutenfrie havregryn
• 2 ts bakepulver
• 1 ts salt
• 50 g smør
• 1 ½ dl surmelk
• 1 egg

1. Sett ovnen på 250°.

2. Bland sammen de tørre ingrediensene og smuldre i smøret. Rør i surmelk og egget.

3. Form til 3 runde kaker på bakepapir på stekeplate, ca. 2 cm høye, og del hver runde kake i fire deler. Prikk med en gaffel
.
4. Stek sconesene midt i ovnen i ca. 10 minutter til de er gylne. Avkjøl på rist og server nystekt med syltetøy og en varm kopp te.

LES OGSÅ: Lavkarbo og glutenfri foccacia 

SCONES: En tekopp og nybakte scones er rene meditasjonen. Foto: ERIK KARLSSON, ALL OVER PRESS
SCONES: En tekopp og nybakte scones er rene meditasjonen. Foto: ERIK KARLSSON, ALL OVER PRESS Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media