SUNT: Frokost med mye protein, som finnes i for eksempel melkeprodukter som cottage cheese, gjør det mindre sannsynlig at du overspiser gjennom dagen.  Foto: Andrea Gjestvang/Dagbladet
SUNT: Frokost med mye protein, som finnes i for eksempel melkeprodukter som cottage cheese, gjør det mindre sannsynlig at du overspiser gjennom dagen. Foto: Andrea Gjestvang/DagbladetVis mer

Frokosten som holder vekta stabil

En proteinrik frokost gjør deg mettere og reduserer sultfølelsen utover dagen, viser ny forskning.

MR-skanning av dem som spiste proteinrik frokost viste at de fikk redusert signalene i hjernen som kontrollerer ønsket om å spise, viser studien, som er publisert i tidsskriftet Obesity.

- Forskningen gir ytterlige bevis på at frokost er en verdifull strategi for å kontrollere appetitten og regulere matinntaket, sier Heather Leidy, en av forskerne ved Missouri University som står bak studien.

Forandringer
Forskerne lot en liten gruppe tenåringer spise enten ingen frokost, en normal frokost eller en frokost med vafler med proteinpulver. I tre uker fulgte de frokostvanene og svarte på spørsmål om sultfølelsen. MR-skanning av hjernene før lunsj viste at hjerneaktiviteten i områdene som kontrollerer motivasjonen for å spise ble redusert hvis man spiste frokost. Frokosten med mest protein førte til størst forandringer.

- Folk tyr til lettvint mat for å kutte ned på sulten mellom måltidene, men denne maten har ofte mer sukker, fett og kalorier. Disse funnene viser at en proteinrik frokost kan være en effektiv strategi for å forbedre kontrollen på appetitten og forhindre overspising hos unge mennesker, sier Leidy.

- Studien er interessant, men resultatene er ikke overraskende. Det er kommet mye forskning i det siste som viser at proteinrik mat gir større metthetsfølelse, mener Jøran Hjelmesæth, leder for Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst/Sykehuset i Vestfold.

Han viser til flere undersøkelser som er gjort ut fra data fra amerikanske National Weight Control Registry av personer som har klart å opprettholde vekta etter vektreduksjon.

- Det som kjennetegner denne gruppa er at de spiser frokost veier seg regelmessig og er i fysisk aktivitet minst en halv time daglig, sier Hjelmesæth.

Best frokost
Ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody anbefaler en protein- og fiberrik frokost.Mange frokostalternativer har for mye sukker, som søte frokostblandinger, søtet yoghurt eller boller, mener Andersen.

- Frokost er en viktig start på dagen hvis den er protein- og fiberrik. Hvis alternativet er en trepakning med boller, bør man heller droppe det.

Oslo 20040830: Fine greier til frokost. Et egg i et eggeglass. Foto:Mette Møller/Dagbladet.
Oslo 20040830: Fine greier til frokost. Et egg i et eggeglass. Foto:Mette Møller/Dagbladet. Vis mer