FRUKT OG GRØNT: Frossen frukt og grønnsaker kan ha et høyere innhold av vitaminer og antioksidanter enn det ferske råvarer har. Foto: victoria p. - Fotolia
FRUKT OG GRØNT: Frossen frukt og grønnsaker kan ha et høyere innhold av vitaminer og antioksidanter enn det ferske råvarer har. Foto: victoria p. - FotoliaVis mer

Frossen frukt og grønt kan være bedre enn fersk

Kan ha et høyere innhold av vitaminer og antioksidanter.

Er du en av dem som bevisst dropper å spise frossen frukt og grønt fordi du tror fryseprosessen gjør at det mister mye av næringsinnholdet?

Da må du tro om igjen.

Frukt og grønt har nemlig god holdbarhet i frossen tilstand og kan holde på viktige vitaminer og næringsstoffer mye lenger enn ferske råvarer.

Holder på de sårbare vitaminene Ifølge Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog i bramat.no, kan til og med frossen frukt og grønnsaker ha et høyere innhold av vitaminer og antioksidanter enn det ferske råvarer har.

- Frukt, bær og grønnsaker som blir frosset ned like etter de har blitt innhøstet, holder mye lenger på de sårbare vitaminene enn det de ferske råvarene i butikken gjør.

- Frukten og grønnsakene som ligger lenge i butikken, blir ofte eksponert for lys, varme og oksygen. Dette gjør at de taper mer næringsverdi enn de frosne variantene, forteller hun til KK.no.

Gir inntrykk av at ferskt er best Nyhetsnettstedet Daily Mail skriver at råvarer som er kjøpt i butikken, ofte kan være fulle av sprøytestoffer så de skal se friske og nyplukkede ut.

Dette gjør at mange ofte går i fella og betaler i dyre dommer for frukt og grønt de tror er nyplukket og bra for helsa.

Realiteten er at disse råvarene kan ha vært lagret i over en måned, før de blir plassert i butikken for så å bli kjøpt av deg.

I to uavhengige studier (en utført av Leatherhead Food Research og en utført av forskere ved University of Chester - mer info finner du her!) gjennomførte forskere over 40 tester for å sammenligne nivåene av næringsstoffer i ferske og frosne råvarer.

Funnene viser at å spise nylig plukkede råvarer er det sunneste alternativet, men at frosne kan være nesten like sunne og i noen tilfeller bedre enn råvarer som blir solgt i butikken.

Bedre næringsinnhold Teamet fra Leatherhead Food Research oppdaget blant annet at frossen brokkoli hadde et mye høyere nivå av vitamin C, lutein og fire ganger mer betakaroten enn det fersk brokkoli har.

De fant også ut at frosne gulrøtter var bedre enn ferske fra butikken.

De hadde tre ganger mer lutein og dobbelt så mye betakaroten, i tillegg hadde de også et høyere innhold vitamin C og polyfenoler, som er en antioksidant som beskytter kroppen mot ødeleggende betennelser.

BROKKOLI:  Frossen brokkoli hadde et mye høyere nivå av vitamin C, lutein og betakaroten enn det fersk brokkoli har. Foto: sil007 - Fotolia
BROKKOLI: Frossen brokkoli hadde et mye høyere nivå av vitamin C, lutein og betakaroten enn det fersk brokkoli har. Foto: sil007 - Fotolia Vis mer

- Vi må fjerne den feilaktige oppfatningen folk har om at fersk mat alltid er bedre enn frossen. Resultatet av undersøkelsen vår viser at fryst mat ernæringsmessig kan sammenlignes med fersk mat, har dr. Rachel Burch fra Leatherhead-teamet fortalt.

Teamet fra University of Chester kom også opp med noen overraskende funn. Resultatet av deres undersøkelser viste at frosne blåbær og grønne bønner hadde mye høyere nivåer av vitamin C og polyfenoler enn mange av variantene i butikken.

I tillegg inneholdt de frosne blåbærene mer antioksidanter enn det de ferske gjorde.

- Våre resultater viser at konsentrasjonen av antioksidanter målt i de frosne råvarene lignet den som ble målt i de ferske råvarene. Men vi så også at konsentrasjonen av antioksidanter sank i noen råvarer da de ble fryst, dette gjaldt spesielt de myke fruktene, har professor Graham Bonwick ved Universitetet i Chester fortalt.

Dersom du ikke finner den grønnsaken eller frukten du ønsker å spise helt fersk i butikkdisken, er det altså ingen grunn til å ikke velge de frosne variantene.

Du kan i tillegg spare mye penger på dette, da frossenvariantene ofte er billigere enn de ferske!

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no.

LES OGSÅ:
Spis mer av dette nå
Gørnnsaker kan oppbevares én uke i kjøleskapet
Nå er tiden inne for gresskar
Råkosten du bør ha på menyen

EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog i Bramat.no. Foto: John Harald Knutsson
EKSPERTEN: Lise von Krogh, ernæringsfysiolog i Bramat.no. Foto: John Harald Knutsson Vis mer