USIKKERHET: Det dufter deilig fra matbilene og kundene lar seg lokke. Like idyllisk er ikke forholdet til kommunen. Foodtruckeierne er frustrert over treg saksgang, manglende informasjon og søknadsskjemaer som ikke er oppdatert. - Jeg kjører eget løp og forholder meg ikke lenger til kommunen, sier eieren av mattrucken 4 Gringos, Ian Samways Foto: SCANPIX
USIKKERHET: Det dufter deilig fra matbilene og kundene lar seg lokke. Like idyllisk er ikke forholdet til kommunen. Foodtruckeierne er frustrert over treg saksgang, manglende informasjon og søknadsskjemaer som ikke er oppdatert. - Jeg kjører eget løp og forholder meg ikke lenger til kommunen, sier eieren av mattrucken 4 Gringos, Ian Samways Foto: SCANPIXVis mer

Frustrerte foodtruckeiere: Oslo kommune hindrer gourmetmat på gata

- Byråkratisk og utilgjengelig.

Våren 2015: Biler i frisk dekor fullastet med mat inntar byen. «Nå kommer foodtruckene!». «Oslo får gourmetgatemat». Slik lød det i media. «Bare søk, det er plass til flere», lokket Oslo kommune.

Våren 2016: Fire mattrucker er godkjent av Bymiljøetaten i Oslo kommune. Nesten ingen av dem er å se i bybildet.

Hvor ble det av alle matbilene og den kommunale entusiasmen?

Bystyre-ønske Fire godkjente matbiler betyr at Oslo har 16 færre foodtrucks enn det ble gitt rom for i bystyret i fjor vår.

Bystyrevedtaket åpnet for inntil 20 biler, som en prøveordning.

Til tross for at daværende nærings- og kulturbyråd Hallstein Bjercke hadde hentet inspirasjon i USA og drømte om mobile gourmetgatekjøkken, ble det ikke noen stor rullende matfest i gatene.

Bare tre biler fikk godkjentstempelet av en jury ledet av Maaemo-sjef Espen Holmboe Bang. De tre var cafebilen Anne på Landet, Go'grilla og Foodtruck.

Kommunal godkjenning regulerer hvilke biler som har lov til å stå på kommunal grunn, ikke hvilke som har tillatelse til å selge mat. Dette reguleres av Mattilsynet og næringsmiddelkontrollen.

Det finnes noen flere biler i gatebildet. Dette er stort sett biler som står på privat grunn og ikke trenger kommunal godkjenning. Alt i alt har Oslo fem-seks rullende matbiler. Noen flere skal være under bygging.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FRUSTRERTE: - Vi vil gjerne kjøre rundt og servere mat der folk er, men kommunen gir oss ikke drahjelp. Bymiljøetaten i Oslo kommune virket lukket og uinteressert, sier Dan Nypan (t.v),  Fra venstre: Dan Alexander Nypan, daglig leder for LOKK. I midten Martin Guin Troset, driftsjef for Ragnalokk, til høyre Markus Storm Dalseg, kjøkkensjef i LOKK.  Foto: LOKK
FRUSTRERTE: - Vi vil gjerne kjøre rundt og servere mat der folk er, men kommunen gir oss ikke drahjelp. Bymiljøetaten i Oslo kommune virket lukket og uinteressert, sier Dan Nypan (t.v), Fra venstre: Dan Alexander Nypan, daglig leder for LOKK. I midten Martin Guin Troset, driftsjef for Ragnalokk, til høyre Markus Storm Dalseg, kjøkkensjef i LOKK. Foto: LOKK Vis mer

- Byråkratisk vegg
Mens Stockholm, København og Gøteborg har fått et yrende gatematliv, setter treghet og byråkrati en brems på utviklingen, mener Dan Alexander Nypan, daglig leder i restauranten Lokk og medeier i Oslos nyeste matbil, Ragnalokk.

Bilen ble lansert under X-games i februar i år. Bilen står nå på Youngstorget, hvor den er blitt godt mottatt og selger bra, ifølge eieren.

Ragnalokk ønsker kommunal godkjenning, men Nypan synes han har møtt en byråkratisk vegg.

- En kollega og jeg har skrevet, ringt og sendt sms til Bymiljøetaten, men vi får ikke svar. Vi finner heller ikke svar på det vil lurer på på kommunens nettsider, sier han.

Han ønsker seg raskere behandling av søknader og en dialog med bileierne.

En sjekk viser at kommunens søknadsskjema for Foodtruck-bevilling ikke er oppdatert og at nettstedet foodtrucks.no, som driftes av Oslo kommune, knapt har lagt ut ny informasjon siden september i fjor.

La dem komme - Jeg har gitt opp kommunen. Jeg kjører mitt eget løp, sier australske Ian Samways, en av eierne bak taco-bilen 4 Gringos.

Han står på kommunal grunn, men er unntatt prosessen med Bymiljøetaten, fordi han betraktes som bod og betaler leie på lik linje med torgets andre boder.

SAVNER KONTRAKT: - Det er vel og bra å være godkjent, men så lenge jeg ikke får vite hva kommunen vil kreve i betaling i år, parkerer jeg ikke på kommunens plasser, sier Bendik Romstad. Ved siden av ham står kona Anne Gravingen. Sammen har de etablert  "Anne på landet" i en brun Citroen fra 1975. Foto:STIG B. HANSEN/AFTENPOSTEN/SCANPIX
SAVNER KONTRAKT: - Det er vel og bra å være godkjent, men så lenge jeg ikke får vite hva kommunen vil kreve i betaling i år, parkerer jeg ikke på kommunens plasser, sier Bendik Romstad. Ved siden av ham står kona Anne Gravingen. Sammen har de etablert "Anne på landet" i en brun Citroen fra 1975. Foto:STIG B. HANSEN/AFTENPOSTEN/SCANPIX Vis mer

Bare dette arrangementet er nok til å skape forvirring blant foodtruckeiere om hva som egentlig kreves.
 

- For meg betyr det ikke noe, men det er litt rart. Dersom du ikke blir godkjent av kommunen, kan du likevel selge der, sier Bendik Romstad, eier av Anne på landet, en av de tre bilene som ble godkjent i fjor.

Ian Samways opplever at regelverket er uoversiktlig og at for mange etater er involvert. Han synes etatene kan komme på besøk om de vil kontrollere noe. Å komme i dialog med dem er for tidkrevende.

Samways sier han bevisst bryter regler, nærmest som en protest mot et system som ikke virker.

- Jeg oppfordrer andre til det samme. Det skjer ikke annet enn at du må stenge en periode. Så kan du åpne igjen.
 
Kommunen beklager
Tom Jørgensen, seksjonssjef i Bymiljøetaten, beklager at det har vært vanskelig å komme i kontakt med etaten.

- Vi har hatt sykmeldinger og ikke klart å svare, sier han til Dagbladet.

Dagbladet brukte fire dager på å få tak i Jørgensen. Saksbehandler for foodtruck-ordningen har ikke vært tilgjengelig.

Jørgensen sier det er flere forklaringer til at så få biler kjører rundt og selger mat. Flere etater som skal samordne arbeidet er en av dem.

Anbudsreglene krever dessuten en jury med representanter fra næringsliv og kommunale etater. For å bedømme har kommunen ønsket en oppsamling av tilbud før juryen samles. Det tar tid.

GATEMATFANT:  Geir Lippestad, byråd for næring og eierskap i Oslo kommune vil forbedre prosessen rundt Oslos foodtrucks. Han er selv glad i gatemat og har tenkt seg på Food Truck Bonanza i Brenneriveien. Foto: NINA HANSEN
GATEMATFANT: Geir Lippestad, byråd for næring og eierskap i Oslo kommune vil forbedre prosessen rundt Oslos foodtrucks. Han er selv glad i gatemat og har tenkt seg på Food Truck Bonanza i Brenneriveien. Foto: NINA HANSEN Vis mer

- Vi utreder en enklere håndtering, men enn så lenge må vi holde oss til hva anbudsinnbydelsen krever, sier Jørgensen.

- Vi kan ikke ta snarveier. Når noen prosesser stopper opp, blir andre skadelidende. Foodtruckene har havnet litt mellom alle stoler, sier han. 

«Baktpotet-fella» Fjorårets bystyrevedtak om matbilene var oppsiktsvekkende. Ikke siden 2003 hadde kommunen vendt tommelen opp for mobile kjøkkener. Det året ble det slutt på de mobile bakt potet- og kebab-kjøkkenene på grunn av massiv forsøpling.

Foodtruckeier Dan Nypan tror kommunen er redd for å gå i «baktpotet-fella».

- En periode var det frislipp og ting kom ut av kontroll. Jeg skjønner at kommunen ikke ønsker en slik situasjon igjen, sier han.

Les også: Lag verdens beste gatemat selv

Nypan etterlyser en friere ordning og flere steder enn dagens seks godkjente parkeringer.

- Vi trenger flere foodtruckparkeringer. Flere steder på Grunerløkka er visstnok øremerket, men ennå ikke tatt i bruk. Og hvor kult hadde det ikke vært å stå på Grønlands torg en lørdag?

- Det burde helt klart vært enklere å flytte seg rundt, istemmer Romstad i Anne på Landet.

Nypan og andre med matbiler ønsker også å holde på lenger utover kvelden. I dag må de stenge klokka 21.

- Vi vil spre matglede utover kvelden. Det ville komme byen til gode, sier Nypan.
 
Han synes matbilene bør ha samme rammer som andre serveringssteder.

- Vi forstyrrer ikke mer enn dem. Vi har ikke engang lov til å ha musikk i bilen, sier han. 

Våger ikke satse Også godkjente foodtruckeiere sliter med kommunikasjonen. Bendik Romstad («Anne på Landet») er en av dem.

Han opplevde godkjenningsprosessen i fjor som ryddig og syntes det var stas å bli godkjent. Siden har han sendt mailer til flere personer uten å få svar.

- Det er hyggelig at de automatisk har forlenget godkjennelsen, men så lenge jeg ikke får noen ny kontrakt, vet jeg ikke hva de vil kreve økonomisk. Da tør jeg heller ikke ansette folk, sier Romstad, som opplever at prosessene er enklere i Oppegård kommune, hvor han både driver kafe og selger fra bilen.

Romstad holder seg nå unna de kommunalt godkjente foodtruckparkeringene.  

- Jeg kan ikke drive butikk med en masse ukjente faktorer. Jeg må vite hva regninga kommer på. Hva hvis de plutselig dobler leien på kommunal plass? Og sender regning når sesongen er over?

Ifølge foodtruckeierne har ingen fått ny kontrakt for 2016. Det betyr i praksis at alle som selger mat fra Foodtruck for øyeblikket opererer uten kontrakt.

Lager egen foodtruck bonanza - Det er synd hvis de kommunale prosessene går så tregt at det tar livet av små grunderbedrifter, sier Rebekka de Leon, prosjektleder for Kuma-området ved Akerselva.

KJØRER EGET LØP: Det skjer lite kommunalt med foodtruckene. Når går matbilene sammen og lager felles lørdagstreff på Kuma, et privat område rundt utestedet Blå i Brenneriveien. Foto:REBEKKA DE LEON
KJØRER EGET LØP: Det skjer lite kommunalt med foodtruckene. Når går matbilene sammen og lager felles lørdagstreff på Kuma, et privat område rundt utestedet Blå i Brenneriveien. Foto:REBEKKA DE LEON Vis mer

Hun har kontakt med bileierne og opplever frustrasjonen.

Hun er initiativtager til at Oslos foodtrucker i sommer samler seg til Foodtruck Bonanza i Kuma-området, det vil si området rundt Brenneriveien og musikkstedet Blå ved Akerselva.

Her vil truckene stå på privat område, noe som ikke fordrer den godkjenningen de må ha for å stå på kommunens grunn.

Liker du tanken på mat fra mange verdenshjørner på ett område, er dette stedet. Det første arrangementet skjer lørdag 14.mai og søndag 15.mai, deretter hver helg ut sesongen.

Et liknende arrangement planlegges ukentlig på torsdager på Youngstorget.

Marked for klær, mat, design På KuMa blir bilene del av et utendørs marked med klær, kunst og design.

Mattilbudet vil variere fra fra tacos og burgere til småmat, bakst og suppe.

Ikke må du stå mens du spiser heller. Foodtruckeierne sørger for felles bord og stoler ute på gata.

Er du glad i mat som smaker? Prøv gatematoppskriftene til Dagbladets kokk Karla Siverts.

Bendik Romstad i Anne på landet brukte første sesong til å lære seg foodtruckkonseptet.

- Helt ekstremt morsomt, sier han om den direkte kontakten med og responsen fra kundene.  Romstad forteller hvor han har sanket maten - eller kjøpt den - og oppskriftene han har brukt.

Nå gleder han seg til «Foodtruck Bonanza», hvor planen er å kjøre inn så mange matbiler som mulig.

- Det kommer til å bli et ordentlig miljø der nede, sier Bendik Romstad.