TRANGERE OG TRANGERE: Avstanden mellom seteradene i økonomiklassen på moderne fly har krympet med flere centimeter de siste årene. Det kan utgjøre en stor sikkerhetsrisiko for passasjerene har en domsstol i USA kommet fram til. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
TRANGERE OG TRANGERE: Avstanden mellom seteradene i økonomiklassen på moderne fly har krympet med flere centimeter de siste årene. Det kan utgjøre en stor sikkerhetsrisiko for passasjerene har en domsstol i USA kommet fram til. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Luftfart

Frykter at flykabiner kan bli Titanic-feller

Fikk medhold i søksmål.

Den amerikanske interesseorganisasjon for flypassasjerer, Flyers Rights, gikk tidligere i år til sak mot de amerikanske luftfartsmyndighetene (FAA) for at de har godkjent at flere flyselskap plasserer stadig flere seter i økonomiklassen på flyene sine, med den konsekvensen at hver enkelt passasjer får mindre plass.

Flyers Rights hevder at de stadig trangere forholdene er en klar sikkerhetsrisiko som kan føre til at passasjerer ikke kan evakueres raskt nok i en nødsituasjon.

Dessuten hevder organisasjonen at plassen mellom seteradene i enkelte tilfeller er så liten at passasjerene ikke har plass til å lene seg framover for å beskytte seg slik sikkerhetsrutinene tilsier.

- En moderne flykabin er som et Titanic som venter på å skje, sier Paul Hudson, leder i nonprofit-organisasjonen Flyers Rights.

Han sikter selvsagt til skipsforliset i Nord-Atlanteren i 1912, der over 1500 mennesker omkom, blant annet fordi evakueringen ikke fungerte tilfredsstillende.

Fikk medhold

Saken har fått stor oppmerksomhet i USA, og har fått bred omtale både i aviser og på TV.

Ikke minst fordi Flyers Rights vant fram med søksmålet som ble behandlet av den føderale appelldomstolen i District of Colombia.

Retten kom fram til at FAA har vurdert sin godkjennelse av økt antall seter på utdaterte tester og sikkerhetsrutiner.

- Testene som viser hvordan alle passasjerer trygt kan evakuere en flykabin i en nødsituasjon er farlig utdaterte og reflekterer ikke hvor tettpakket dagens økonomiklasser har blitt - eller det faktum at passasjerene har økt i omfang, skriver The Daily Beast, som i en lang og grundig reportasje har gjennomgått saken.

The Daily Beast har gjennomgått 900 sider med dokumenter, intervjuet en rekke fagpersoner, og også avdekket at utførte nyere sikkerhetsøvelser ikke er blitt offentliggjort.

Konklusjonen er: Økonomiklasse er så tettpakket at den kan bli en dødsfelle for passasjerene.

Krympet 10 centimeter

Retten er altså av samme oppfatning og slår fast at krympingen av den enkeltes plass kan utgjøre en stor sikkerhetsrisiko og at FAA har benyttet seg av foreldede studier når de hevdet at det ikke var nødvendig med nye evakueringsrutiner i de nye og trangere flyene.

Retten har gitt FAA frist til 28.desember med å komme med en uttalelse til kjennelsen.

Flyers Rights har dokumentert at avstanden mellom seteradene i moderne fly de siste ti årene har krympet fra omlag 89 centimeter til 79 centimeter.

  • På nettstedet seatguru.com kan du selv se hvor stor (eller liten) benplass du kan forvente deg på de forskjellige flytypene i alle verdens flyselskaper. Både SAS og Norwegian er med på oversikten.