BLIR DYRERE: Om regjeringens forslag til momsøkning blir vedtatt, vil norsk reiseliv bli dyrere. Bransjen frykter at flere utlendinger vil velge bort Norge som ferieland. Foto: Tormod Brenna
BLIR DYRERE: Om regjeringens forslag til momsøkning blir vedtatt, vil norsk reiseliv bli dyrere. Bransjen frykter at flere utlendinger vil velge bort Norge som ferieland. Foto: Tormod BrennaVis mer

Norsk reiseliv

Frykter at turistene dropper Norge

Reiselivet ble tatt på senga av regjeringens forslag om å øke momsen. Usikkerhet og bitterhet preger bransjen.

Norsk reiselivsindustri har flere år med god vekst bak seg. Turiststrømmen inn til landet har økt, det samme har omsetningen og antallet arbeidplasser.

Reiselivsnæringen er en av de desidert viktigste aktørene når det kommer til arbeidsplasser for unge, kvinner og innvandrere. Ikke minst i distriktene.

I forslaget til statsbudsjett for 2018 vil regjeringen heve den såkalte lavmomsen, der blant annet reiseliv og kultur inngår, fra 10 til 12 prosent.

KRITISK: Line Endresen Normann, direktør i Virke Reiseliv.
KRITISK: Line Endresen Normann, direktør i Virke Reiseliv. Vis mer

Det er mildt sagt ikke populært i bransjen, som frykter svekket konkurranseevne og trangere kår.

- Fire av ti hoteller i distriktene går allerede med underskudd. Dette gjør det ikke akkurat lettere for dem, sier Line Endresen Normann, direktør i Virke Reiseliv.

- Dessuten skaper det usikkerhet for framtida når rammebetingelsene endres på denne måten, sier hun.

Allerede solgt

Flere hotelleiere Dagbladet har snakket med frykter at momsøkningen vil bli implementert 1. januar.

- Vi har allerede solgt store kvanta for 2018. Og prisene er ute i markedet. De kan vi ikke endre over natta.

- Om vi får denne økningen fra 1. januar, vil det bety at vi må dekke inn dette tapet selv. Det kan igjen føre til konsekvenser. Kanskje må vi utsette planlagt vedlikehold, sier Lars Nibstad ved Storefjell hotell på Golsfjellet til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi skal kjempe mot momsøkningen, forsøke å stoppe den. Skulle ikke det være mulig, skal vi gjøre alt vi kan for å sørge for at implementeringen ikke medfører tap for bransjen, sier Endresen Normann.

Færre turister?

Turisme er en konkurranseutsatt bransje, og aktørene hevder selv at marginene stadig presses i kamp om kundene. Særlig de utenlandske.

Ingunn Sakshaug i turoperatøren Tumlare selges pakkereiser til utlendinger til Norge. Hun frykter momsøkningen kan føre til færre kunder.

- Vårt hovedmarked er Japan, og Asia generelt, og jeg ser ikke bort fra at en del av våre kunder vil velge bort Norge. I alle fall delvis, ved å redusere antall døgn de tilbringer her, sier hun.

- Mange synes allerede tjenestene i Norge, som hotellovernattinger, er veldig dyre. Og denne økningen kan i verste fall resultere at vi blir valgt bort, sier Sakshaug til Dagbladet.

Også i Bergen er uroen for hva momsøkningen kan føre til markant.

- Dropp økningen

Kjetil Smørås, administrerende direktør i hotellkjeden De Bergenske, er klokkerklar:

Den økte turiststrømmen ser ut til å ha fristet regjeringen til å øke momssatsen for disse næringene med to prosent. Det rimer ikke med regjeringens ønske om økt jobbskaping å pålegge økte avgifter i en næring som sysselsetter flere enn oljeservice, landbruk og havbruk til sammen. Veksten er fortsatt svak, og valutafordelen blir nå redusert med to prosent. Næringen vil i tillegg ha behov for å dekke inn generell lønns- og prisvekst, skriver han i et leserinnlegg i Bergens Tidende.

- Jeg oppfordrer regjeringen til å tenke selv og heller følge sine egne verdier om å legge til rette for økt jobbvekst. Derfor bør økt moms for hotell, overnatting og kultur droppes i denne omgang, sier han.

MOMSSJOKK: Regjeringen foreslår i statsbudsjettet å øke reiselivsmomsen fra ti til tolv prosent. Det er NHOs Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold negativ til. Video: NHO Reiseliv Vis mer