HELT VANLIG: Det er ikke mye som sladrer om elbil på innsiden av Nissan Leaf. Foto: ANDREAS HANDELAND
HELT VANLIG: Det er ikke mye som sladrer om elbil på innsiden av Nissan Leaf. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Full tank på denne koster ikke mer enn 20 kroner

Elektrisk familiebil til prisen av en Golf? Ja, det er mulig.

(Dagbladet): Forestill deg at du nettopp har fylt tanken full, og at ekspeditøren bare ber deg om 20 kroner.

For tjuekroningen kan du teoretisk sett komme deg 17,5 mil av sted, som tilsvarer elleve øre per kilometer.

Nissan Leaf, som har blitt kåret til «Car of the Year 2011» i Europa, er på mange måter en revolusjonerende bil.

Mitsubishi i-MiEV, og dens tekniske tvillinger Peugeot iOn og Citroën C-Zero, har bevist at en elbil kan se ut og oppleves som en vanlig bil.

KONTRASTER: Her ser du Nissan Leaf på en av Oslos mange kostnadsfrie ladestasjoner. Ved siden av står en Reva - med en størrelse mange forbinder nettopp ordet "elbil" med. Foto: ANDREAS HANDELAND
KONTRASTER: Her ser du Nissan Leaf på en av Oslos mange kostnadsfrie ladestasjoner. Ved siden av står en Reva - med en størrelse mange forbinder nettopp ordet "elbil" med. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Det har blant annet gjort at den nokså trange Mitsubishien har vært Norges mest solgte småbil.

Leaf er annerledes. For i motsetning til i-MiEV er den bygget som en elektrisk bil fra bunnen av.

God plass Plassen i baksetet imponerer selv om bilen er litt smal. Det er god plass til to høyreiste folk, og det er ingen selvfølge i en elbil.

Bagasjerommet på den annen side lider litt av bilens aerodynamiske dråpeform.

Det er god plass til bager, bæreposer og rekvisita, for dybden er praktisk. Dessverre blir det for trangt for barnevogner og større gjenstander.

Rimelig teknobombe - Vi ville gjøre det enkelt for kunden, og tilbyr derfor Leaf med én meget innholdsrik utstyrspakke, forteller markedssjef Frode Langli hos Nissan Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FAMILIEVENNLIG: Baksetet er ikke spesielt bredt, men likevel imponerende rommelig i lengderetningen. Her kan selv høyreiste folk sitte godt på lengre turer. Det kan ingen annen elbil på markedet tilby i skrivende stund. Foto: ANDREAS HANDELAND
FAMILIEVENNLIG: Baksetet er ikke spesielt bredt, men likevel imponerende rommelig i lengderetningen. Her kan selv høyreiste folk sitte godt på lengre turer. Det kan ingen annen elbil på markedet tilby i skrivende stund. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Pakka inneholder det meste du trenger, blant annet navigasjon, ryggekamera, klimaanlegg, hastighetsregulator, elektriske vinduer og nøkkelfri adkomst.

Dermed er prisen på 255 000 kroner som et røverkjøp å regne.

Kriteriet er riktignok at du ikke kjører mer enn gjennomsnittsnordmannen.

For med rekkevidden på 175 kilometer er selvsagt bruksområdet begrenset - med mindre du planlegger ferie- eller helgeturen din nøye med lading underveis.

En full opplading av batteriet tar rundt åtte timer, mens en hurtigladingsfunksjon på 400 volt gjør den samme jobben på en halvtimes tid.

Tung og komfortabel Sittekomforten foran er god, men ikke optimal. Setene, som er laget i gjenvinnbar plast, er komfortable og gode, men kunne hatt en litt lengre sittepute for bedre støtte under lårene.

Leaf er en nokså tung bil med sine 1 521 kilo. Batteripakka alene veier rundt 400 kilo.

Likevel føles den ikke spesielt tung eller doven, siden tyngdepunktet er plassert så lavt i konstruksjonen.

Kjøreegenskapene oppleves som trygge og stabile, og fjæringskomforten imponerer stort.

BARE BEGYNNELSEN: - Det går rykter om flere spennende elektriske nyheter fra Nissan-konsernet de nærmeste årene. Blant annet om en stor flerbruksbil, sier Karlos Trabal, instruktør i Driving Event. Foto: ANDREAS HANDELAND
BARE BEGYNNELSEN: - Det går rykter om flere spennende elektriske nyheter fra Nissan-konsernet de nærmeste årene. Blant annet om en stor flerbruksbil, sier Karlos Trabal, instruktør i Driving Event. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Tyngden gjør at Nissan Leaf oppleves som vesentlig bedre på veien enn prislappen skulle tilsi. Den flyter elegant over ujevnheter og telehiv på dårlig norsk veidekke.

Ifølge Frode Langli har Nissans teknikere jobbet målbevisst for den gode komforten:

- Siden motorstøyen ikke eksisterer, høres støy fra blant annet hjuloppheng vesentlig lettere. Dette har Nissan jobbet hardt for å unngå. Flere foringer er brukt, og frontlyktene er mer aerodynamiske for å unngå vindsus, sier han.

Motoren yter 109 hester og 280 Nm. Det høres ikke voldsomt ut, men siden all kraften er tilgjengelig fra bunnen av er virkeligheten en annen. Den føles sprek og lettkjørt.

Spennende framtid Karlos Trabal er instruktør hos Driving Event - et byrå innleid av Nissan for markedsføring av Leaf over hele Europa.

DYPT: Bagasjerommet er mer rommelig enn de utvendige målene skulle tilsi, men må gi tapt for større barnevogner. Foto: ANDREAS HANDELAND
DYPT: Bagasjerommet er mer rommelig enn de utvendige målene skulle tilsi, men må gi tapt for større barnevogner. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Han kjenner Leaf bedre enn de aller fleste, og kan fortelle at flere elektriske biler fra Nissan-Renault-konsernet kommer:

- Det går rykter om flere elektriske biler i tiden framover. Blant annet om en stor flerbruksbil med gode plassforhold, sier han.

Han tror nøkkelen til Leafs suksess ligger i konsernets strategi om å lage elektriske biler som nettopp elektriske biler, helt fra bunnen av.

Så vil tiden vise om markedet er modent.

STORSELGEREN: I bakgrunnen ser vi en rekke eksemplarer av trekløveret Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iOn. Spørsmålet er om Leaf nå blir Norges mest solgte elbil. Den koster 16 000 kroner mer, men byr på vesentlig bedre plassforhold og motoreffekt. Foto: ANDREAS HANDELAND
STORSELGEREN: I bakgrunnen ser vi en rekke eksemplarer av trekløveret Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iOn. Spørsmålet er om Leaf nå blir Norges mest solgte elbil. Den koster 16 000 kroner mer, men byr på vesentlig bedre plassforhold og motoreffekt. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer
HØYE FORVENTNINGER: Markedssjef hos Nissan Norge, Frode Langli, forteller at de har stor tro på Nissan Leaf, og at det i Norge er godt tilrettelagt for bruk av elbil. Han mener Leaf vil konkurrere ikke bare med elbiler, men også mot kompaktbiler som Volkswagen Golf og Ford Focus. Foto: ANDREAS HANDELAND
HØYE FORVENTNINGER: Markedssjef hos Nissan Norge, Frode Langli, forteller at de har stor tro på Nissan Leaf, og at det i Norge er godt tilrettelagt for bruk av elbil. Han mener Leaf vil konkurrere ikke bare med elbiler, men også mot kompaktbiler som Volkswagen Golf og Ford Focus. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer