IDYLL: Denne Syden-turen med en Airbus har flere ledige seter, men fortsatt muligheter for å finne noe å irritere seg over blant medpassasjerenes reisevaner. Illustrasjonsfoto: JENS SØLVBERG / SAMFOTO  / NTB SCANPIX
IDYLL: Denne Syden-turen med en Airbus har flere ledige seter, men fortsatt muligheter for å finne noe å irritere seg over blant medpassasjerenes reisevaner. Illustrasjonsfoto: JENS SØLVBERG / SAMFOTO / NTB SCANPIXVis mer

Fulle passasjerer verre enn barn som hyler

Den aller verste irritasjonen på flyturen kommer bakfra.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): For to og et halvt år siden var det gråtende og hylende barn på flyet som irriterte de andre passasjerene nestmest på utenlandsreiser.

Nå har Respons Analyse gjort den samme undersøkelsen igjen for Ticket Feriereiser, og fulle medpassasjerer har rykket opp til 2. plass på irritasjonstoppen  - uten at undersøkelsen sier noe om det er barn i fly som er blitt snillere eller om det er voksne som blir fullere og mer bråkete siden høsten 2012.

Tidligere undersøkelser viser at over halvparten av passasjerene mener det bør finnes barnefrie soner på flyreiser som er lengre enn sju timer.

Og en av fem er villig til å betale ekstra for sete i barnefri sone.

Kneet i ryggen Men uavhengig av barn og fulle folk - det aller verste irritasjonsmomentet er passasjeren bak deg som setter kneet i din stolrygg.

Et kraftig hopp på irritasjonstoppen, fra 12. til 3. plass, er passasjerer som spiller spill med lyden.

Derimot er det ikke så mange lenger som irriterer seg over at medpassasjerer klapper ved landing.

Det kan ha noe å gjøre med at klappetradisjonen er på retur som flyrituale. Og at det er raskt overstått.

Her er 10 ting i rangert rekkefølge du kan irritere deg over på neste flytur - i trygg forvisning om at du ikke er aleine:

1. Passasjerer som dytter/sparker i seteryggen
2. Berusede passasjerer
3. Passasjerer som spiller spill med lyden på
4. Veldig forkjølede passasjerer
5. Barn som hyler/gråter
6. Passasjerer som tar av seg skoene og lukter fotsvette
7. At passasjeren foran legger ned seteryggen
8. At passasjeren ved siden av deg skal forbi og og klatrer over deg stadig vekk.
9. At personen ved siden av deg okkuperer armlenet.
10. Passasjerer som snakker og ler høyt.

Dårlig service - langt nede Og her er forrige verstingstopp fra Respons Analyse/Ticket, omtalt i Dagbladet i oktober 2012.

1. Når passasjeren bak sparker i setet
2. At personen foran meg legger seteryggen for langt bak
3. Barn som skriker
4. Berusede medpassasjerer
5. En setenabo som tar mye plass
6. Å ikke få sitte ved siden av sin(e) reisepartner(e)
7. Når setenaboen med vindusplass skal reise seg hele tida
8. Dårlig service
9. Dårlig mat
10. En setenabo som prater for mye.

Nettavisen gjenga sist sommer en tilsvarende kartlegging, gjort av nettsedet farecompare.com.

Ermlene og håndbagasje Irritasjonsmomentene var de samme i litt annen rekkefølge.

Mest irritasjon i denne undersøkelsen vakte nabopassasjerer som okkuperer armlenet og breier seg ut, foran han eller hun foran som stiller sitt sete maksimalt bakover og med skrikende barn på tredje.

En TNS Gallup-undersøkelse for Europeiske Reiseforsikring i 2013 skiller på hva som får kvinner og menn til å se mest rødt.

Ifølge VG har kvinner mest problemer med barn som herjer i setet bak, mens menn irriterer seg over kvinner som tar opp all hylleplassene med håndbagasje.