VANT ALT:  Tesla Model S gjorde storeslem i Årets Bil-kåringen. Den helelektriske nyvinningen  ble både lesernes favoritt og vant juryens gunst. Det jubler butikksjef Kjell-Arne Wold (f.v.) og selgerne Aksel Tangen, Viktor Leversen og Laila Tekia i butikken på Schøyen for.  Foto: Jacques Hvistendahl
VANT ALT: Tesla Model S gjorde storeslem i Årets Bil-kåringen. Den helelektriske nyvinningen ble både lesernes favoritt og vant juryens gunst. Det jubler butikksjef Kjell-Arne Wold (f.v.) og selgerne Aksel Tangen, Viktor Leversen og Laila Tekia i butikken på Schøyen for. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

- Fy flate - for en bil!

Selv om finalefeltet i Årets Bil 2014 var det jevneste og beste noen sinne, var det aldri noen tvil: Det måtte bli Tesla Model S.

Les alt om Årets Bil 2014 her!

SVARTSKOG (Dagbladet): - Vi prøvde å ikke være forutinntatte, og vi lette med lys og lykte etter plussfaktorer i de andre finalistene som kunne føre dem helt til topps. Men det var bare ikke mulig å komme utenom Teslaen.

- Juryen var enstemming. Tesla Model S er Årets Bil 2014, sier juryleder og motoransvarlig i Dagbladet og Autofil, Espen Stensrud etter en lang dag med prøvekjøring og vurdering av ti verdige finalister ved Villa Sandvigen på Gamle Mossevei utenfor Oslo.

Her kan du lese jurylederens begrunnelse for valget.

Har X-faktoren - Fy flate for en bil, sa Dagbladets representant i juryen, Hilde Schjerve etter sitt livs første tur bak et Tesla-ratt.

HELFRELST JURY: Juryleder Espen Stensrud og jurymedlem Hilde Schjerve var ikke i tvil, det måtte bli Tesla Model S. Foto: Jacques Hvistendah
HELFRELST JURY: Juryleder Espen Stensrud og jurymedlem Hilde Schjerve var ikke i tvil, det måtte bli Tesla Model S. Foto: Jacques Hvistendah Vis mer

Stor mer var det da heller ikke å si.

- Tesla har denne udefinerte X-faktoren som får fram noe i folk som egentlig ikke er interessert i bil i det hele tatt. Den gir en komplett føelelse. Dessuten er Teslaen den første elbilen som kan fungere som nummer 1-bil, sier NAFs jurymedlem. Ulrika Risberg.

Tesla Model S var også lesernes soleklare favoritt

Autofil har også kjørt en vintertest av Årets Bil. Hvordan det gikk, kan du se her!

Dobbelt elektrisk Helelektriske Tesla Model S gikk altså til topps, og også på andreplass kom en elbil, nemlig BMWs nyskapning i3.

Artikkelen fortsetter under annonsen

STERKT FINALEFELT: De ti finalebilene i Årests Bil 2014 ble samlet til dyst utenfor Oslo. Foto: Benjamin A. Ward
STERKT FINALEFELT: De ti finalebilene i Årests Bil 2014 ble samlet til dyst utenfor Oslo. Foto: Benjamin A. Ward Vis mer

- Jeg ble ordentlig bergtatt av alle elbilene som var med i denne finalen, både Tesla, i3 og VW eUp, sier industriddesigner og bilentusiast Bård Eker.

- Her er det tenkt mye nytt. Elbilene har tatt et stort sprang framover, og en i3 kjører akkurat like godt som hvilken som helst BMW, sier Eker som også lot seg imponere stort av finalens minste, eUp'en.

- Den styrte svært bra og var en glede å kjøre. Dagens elbiler er fullendte biler, sier Eker.
Noe av æren for det gir han miljøvernorganisasjonene som har presset på for å utvikle alternative drivlinjer til de fossile.

- De skal ha sin del av takken for at dagens elbiler har blitt så bra, sier Eker.

JURYMEDLEM I ARBEID: Jurymeldem Bård Eker testet samtlige finalebiler, og lot seg imponere av finalens tre helelektriske innslag. Foto: Benjamin A. Ward
JURYMEDLEM I ARBEID: Jurymeldem Bård Eker testet samtlige finalebiler, og lot seg imponere av finalens tre helelektriske innslag. Foto: Benjamin A. Ward Vis mer

Han sammenligner følelsen av å kjøre elbil med å seile på brett med vinden i ryggen.

- Du får et voldsomt skyv. Det er ikke så mye støy, men det går unna.

Sterke hybrider Over halvparten av finalebilene var enten elbiler eller hybrider. Det sier noe om utvalget av slike biler om dagen.

- Etter å ha kjørt disse bilene kan jeg ikke komme på et eneste argument for å kjøpe bil med kun tradisjonell bensin- eller dieselmotor lenger, sier juryleder Stensrud.

- Ta Mitsubishi Outlander for eksemepel. Den kjører faktisk bedre som hybrid enn som konvensjonell. Årsaken er at batteripakkene gir en bedre vektfordeling som gavner kjøreegneskapene. Forbruket er mindre, støyen lavere og plassen omtrent den samme.

- Det samme gjelder for Toyota Auris og Lexus'en som var med i finalen. Bortsett fra noe mer hengervekt er det etter mitt syn ingen grunn til å ikke vurdere hybrid heretter, sier han.

Alle leverer - Jeg er mektig imponert, sier juryveteran Anders G. Hovde etter å ha prøvekjørt alle finalistene.

- Dette er den beste finalen noen sinne. Bilene dekker et vidt spekter og bruksområder. Alle - absolutt alle - leverer noe så til de grader. Jeg er mektig imponert, sier bilanalytikeren i TNS Gallup.

- Spesielt på elbilsiden er vi vitne til et kvantesprang. Dette er fullverdige biler som ikke står noe tilbake for sine bensin- og dieselbrødre lenger.

Luksus på pallen Jo, det var virkelig et bredt spekter av finalebiler som ble linet opp i Svartskog. Alt fra lille urbane VW eUp til en rålekker Mercedes 500 S til et par millioner kroner.

Og nettopp Mercedes'en kapret tredjeplassen etter intens kniving med spennende Kia Carens.

- Fy flate - for en bil!

- Det må forklares?

- Det er ikke så vanskelig. Selv om S-klasse aldri blir noen folkebil, overrasker den oss alle med sine innovative løsninger.

- S-klasse har noen forbløffende gode løsninger. Og dette er ting vi etter hvert får se i mer vanlige biler. Vi trenger disse lokomotivene for å få utvikling. Det er Mercedes S-klasse et skoleemsempel på, sier juryleder Espen Stensrud.