ITALIENSK SUPPE: Med paprika, hvitløk, tomater og oregano. Foto: Anders Martinsen
ITALIENSK SUPPE: Med paprika, hvitløk, tomater og oregano. Foto: Anders MartinsenVis mer

Gå ned i vekt med sju deilige supper

Du kan gå ned to kilo per uke.

Hva er vel mer motiverende enn å merke at kiloene blir borte? Prøv disse suppene som en start på dine nye matvaner.

ERNÆRINGSFYSIOLOG: - Spis lite og ofte, råder Gunn Helene Arsky. FOTO: Petter Berg, HM Foto
ERNÆRINGSFYSIOLOG: - Spis lite og ofte, råder Gunn Helene Arsky. FOTO: Petter Berg, HM Foto Vis mer

- Du kan gå ned to kilo per uke, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Her får du sju oppskrifter på smakfulle, sunne og slankende supper.

Superstart Glem begrepet slanking, tenk varige endringer og gi deg selv en superstart. Kiloene vil forsvinne, motivasjonen vil komme. Og den bør du bruke til å forberede deg på å innføre nye matvaner.

Still deg selv følgende spørsmål:

BYGGRYNSSUPPE: Med gulrot, kylling og grønnsaker. Foto: Anders Martinsen
BYGGRYNSSUPPE: Med gulrot, kylling og grønnsaker. Foto: Anders Martinsen Vis mer

Hva er mitt helsemål? Hvor lang tid trenger jeg dit? Har jeg kaloribomber som jeg «glemmer»? Hva bør være hverdagsmat? Festmat?

Ikke minst: Hvordan kan jeg flette gode matvaner inn i min hverdag? Du klarer det neppe uten planlegging. Suppekurer finnes i mange varianter.

MAROKKANSK SUPPE: Med fisk, krydder, vårløk og plommetomater. Foto: Anders Martinsen
MAROKKANSK SUPPE: Med fisk, krydder, vårløk og plommetomater. Foto: Anders Martinsen Vis mer

Vi har bedt ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky anbefale noen sunne supper som kan passe i en suppediett.

- Fordelene ved en slik kur er at du ser resultater fort om du holder deg til planen. Dessuten fungerer kuren som en mental oppvekker. Du vil få litt avstand til ditt vanlige kosthold, og kan lettere gjøre endringer, påpeker Arsky.

Maks to uker Men selv med gode, mettende supper bør du ikke holde på i mer enn to uker.

TOMATSUPPE: Med løk, hvitløk og urter. Foto: Anders Martinsen
TOMATSUPPE: Med løk, hvitløk og urter. Foto: Anders Martinsen Vis mer

- En suppekur er gjerne bygd opp rundt noen få matvarer, og er ikke nødvendigvis balansert. Du kan gå glipp av mineraler, vitaminer og proteiner, og over tid kan en slik ubalanse gå ut over musklene.

- Ikke forvent å gå ned åtte kilo i uka. Én eller to per uke er realistisk, litt avhengig av hvor fettet ditt sitter.

Fort opp igjen Magefettet er heldigvis det enkleste å bli kvitt, og godt er det. Dette fettet er nemlig det mest hjertefarlige, fordi det også legger seg rundt innvollene.

VÅRSUPPE: Med mynte og grønnsaker. Foto: Anders Martinsen
VÅRSUPPE: Med mynte og grønnsaker. Foto: Anders Martinsen Vis mer

Ernæringsfysiologen anslår altså to kilo ned per uke på en suppekur, men minner om at noe av tapet er vann. Du vil derfor gå fort opp igjen dersom du havner i gamle matvaner med mye raske karbohydrater etter kuren.

Når to ukers suppekur er over og du står der på vekten og smiler, tenker du nok på det gode resultat. Men det er nå det begynner: Din nye livsstil!

SOPPSUPPE: Med vårløk, kyllingkraft og bladpersille. Foto: Anders Martinsen
SOPPSUPPE: Med vårløk, kyllingkraft og bladpersille. Foto: Anders Martinsen Vis mer

- De kiloene du ble kvitt, og flere til, vil smette på igjen hvis du går tilbake til gamle vaner, minner Arsky oss om.

Det er nå du skal innføre endringer du kan leve med - en ny kurs som forener deilig smak og praktisk hverdag.

BLOMKÅLSUPPE: Med løk, rosmarin og revet ost. Foto: Anders Martinsen
BLOMKÅLSUPPE: Med løk, rosmarin og revet ost. Foto: Anders Martinsen Vis mer

Velkommen som sjef i ditt nye liv!

Mental trening underveis Tenk over kaloribombene! Kaffe latte, for eksempel. Drikker du flere gjennom dagen på helmelk kommer du fort opp i 200 kalorier. Med sukker og sirup enda flere... Hvor mye sukker er det i frokostblandingen din? Hvor mye karbohydrater? Kanskje er den ikke så sunn likevel? Hva med yoghurten, er den full av sukker? Hvor ærlig er du om dine vaner? Teller du med snadder mellom måltidene, som boller, potetgull, is, peanøtter og kaker? Husker du vinen i regnskapet? Drikk nok! Du kan trenge væske selv om du ikke er tørst. Riktig væskebalanse hjelper de kjemiske prosessene i kroppen. Dessuten din mentale balanse.
  Urinen skal være lysegul til helt klar, ikke mørk.
Kunnskap er eneste varige vei mot bedre helse: Hvordan fungerer kroppen din? Det finnes utallige bøker og nettsider om mat og helse, lær deg hva sukker gjør med oss, hva karbohydrater er, hva kroppen din trenger. Bare med kunnskap kan du vurdere og nyansere havet av informasjon. Treningsambisjoner? Vent med hardtreningen til du er ferdig med suppekuren. Bruk kuren til en mental mobilisering: Hva slags trening liker jeg? Når på døgnet kan jeg få det til? Hvor ofte? Ikke glem styrketreningen, det er ikke bare gutta som trenger muskler! Trening styrker skjelettet og hjelper kroppen mot riktig syrebase-balanse ved at du svetter. Det er ikke bare hudkremen som skal ha riktig pH, og de fleste av oss er for sure, har altså for lav pH-verdi i kroppen. Etter kuren Bruk erfaringene fra suppekuren videre: Hva fungerte? Kanskje skal jeg bytte ut en middag eller to per uke med suppe framover? Ikke shop mellom kurer og påstander! Tro ikke at du kan plukke det beste fra forskjellige retninger. Lavkarbo tillater for eksempel en del fett. Men om du reduserer litt på karbohydratene og spiser mye mer fett, vil du legge på deg.
Vær kritisk til strømmen av såkalte lavkarboprodukter. Om «lavkarbobrødet» er erstattet med masse gluten, har kroppen bedre av ditt gamle «høykarbobrød». Invitert bort i helga? Tenk igjennom hva du kan gjøre for ikke å falle for fristelser. Kanskje snakke med vertskapet på forhånd? Ha med et bidrag fra din sunne meny? Takk nei til fristelsene, selv de hjemmebakte? Lær deg å lese varedeklarasjonen: Hvor mye er for mye sukker? Karbohydrater? Fett? Et effektivt tips fra kostholdsrådgiver Ulrika Davidsson (40): Når du står der ved fristelsen, så hold tanken i to minutter før du eventuelt forsyner deg. Impulsen er det sunnes fiende. Du er sjefen! Og du må ta et valg: Hvordan vil jeg leve, hva bør jeg veie? Vi har det med å skylde på samboeren, sjefen, mamma eller den slitsomme hverdagen, og slik havne i passivitetens felle. Vær aktiv, ta grep, bestem deg! Slik går kiloene ned og selvtilliten opp. Få med deg en partner - samboeren, naboen, venninnen, kollegaen! Både matendringer og trening går mye lettere når en er flere. Fortsett å spise masse frukt og grønt, gjerne dobbelt så mye som du pleide før kuren. Bruk rene fileter av fisk, kjøtt og kylling i stedet for pølser og farsemat. Velg brød med lite karbohydrater og mye kostfiber. Spis én skive mindre enn du pleier. Spis usaltede nøtter som snacks i stedet for chips, sjokolade og godteri.
Her er oppskriftene. Matstyling: Camilla Agerup.