GARDERMOEN (Dagbladet): - Den nye utbyggingen på Oslo Lufthavn Gardermoen har kostet 14 milliarder kroner. Men har de i det hele tatt tenkt på de mange eldre reisende som ikke klarer å gå så lange strekninger, spør Ingeborg Moræus Hansen.
Den tidligere kinosjefen i Oslo er en aktiv samfunnsdebattant og blogger. Og nå går hun i strupen på giganten Avinor:
De aktive eldre
- Vi er mange som er i «vår tredje alder», og vi er aktive og reiser mye. Men nå har de laget en helt ny flyplassfløy uten et eneste rullebånd for oss som ikke klarer å gå så langt. Dersom alle vi som er eldre og dårlig til beins skulle trenge en rullestol så vil hele terminalen på Gardermoen bryte sammen. Dette må vi rett og slett si fra om, sier Ingeborg Moræus Hansen og fortsetter:
- Nå akter jeg å være til bry. Dette finner jeg meg rett og slett ikke i.
- Tidligere har det også stått mange trillevogner ved gaten slik at vi i det minste kan legge håndbagasjen vår i disse og støtte oss til dem når vi går. Men hvor er trillevognene som burde stå der? spør Moræus Hansen.
- Du vet, det er ikke alle som er som meg, som sier i fra når de er misfornøyd. Mange eldre biter tennene sammen og går til beina svikter under dem. Gamle folk begynner å gråte. Avinorledelsen må gå i seg selv. Dette er aldersrasisme. Og vi må gjøre et opprør mot dette, mener en svært engasjert Ingeborg Moræus Hansen.
Les mer: Slik er Norges nye hovedflyplass

- Schiphol i Amsterdam har en tilbringertjeneste der elektriske biler står ved sentrale punkter og tar med folk som trenger hjelp uten at skyssen må bestilles. Er dette noe for Gardermoen?
- Det høres ut som en super løsning. Gardermoen skulle bli den beste flyplassen. I stedet er det blitt den verste, mener Moræus Hansen.
Ingen klageøkning
- Oslo lufthavn har ikke merket noen økning i antall klager som omhandler avstander etter nye Oslo lufthavn sto ferdig, sier Lasse A. Vangstein, kommunikasjonsrådgiver i Avinor på Gardermoen.
- Når det gjelder generell bruk av rullefortau for å korte ned avstander er det jo slik at Pir Syd ikke er bygget for å tåle tyngden av et rullefortau, da denne opprinnelig er bygget som en midlertidig pir.
Ellers i terminalen har vi så mange kryssende passasjer- og logistikkstrømmer at rullefortau vil gjøre det vanskelig å drifte lufthavnen på en effektiv måte.
Det er også verdt å merke seg at det ikke har blitt større avstander fra sentralområdet i terminalen og ut til gate enn det var før utbyggingen. Nybygde Pir Nord er sågar kun 300 meter lang, pir øst og pir vest er 400 meter hver.
Les mer: Dette må du bare glemme på nye Gardermoen
Golfbiler
- De fleste av våre passasjerer beveger seg mellom sentralområdet rett etter sikkerhetssjekket og gaten.
- Men det blir opptil 700 meter til sammen hvis du ankommer Gardermoen fra den ene piren og skal videre til ny gate på den ytterste enden av den andre piren?
- Ja, men det er vår klare mening at de som virkelig har behov for assistanse ber om dette i dag. Det finnes en del som bestiller ikke på forhånd, men når de ankommer og ser hvor stort det er her så bestiller de ved innsjekk. Dette er en av grunnene til at det er en høy andel ad hoc-bestillinger.
- Kan flere golfbiler bli en god løsning?
- Det finnes to golfbiler til bruk for assistansetjenesten. Grunnet utbyggingen og mye mennesker i terminalen så har vi prøvd å holde kjøringen med golfbilene til et minimum. Flyplassen er ikke helt tilpasset å ha mye golfbiler i terminalen i perioder med stor trafikk, da det flere steder kan være litt trange passasjer. Likevel kommer vi til å fortsette å benytte disse bilene ved behov, sier Lasse A. Vangstein.
Les mer: Slik får du doble bonuspoeng på alle flyreiser
