MACHU PICCHU: Ruinene blir ofte kalt inkaenes tapte by. Machu Picchu ligger på på en bratt fjellkam med utsikt over Urubambaelven, 2500 meter over havet. Foto: CARLOS SALA/PROMPERU
MACHU PICCHU: Ruinene blir ofte kalt inkaenes tapte by. Machu Picchu ligger på på en bratt fjellkam med utsikt over Urubambaelven, 2500 meter over havet. Foto: CARLOS SALA/PROMPERUVis mer

Går du den siste biten kan du være ved inngangsporten akkurat når du vil

Bare 2500 får besøke inkaenes tapte by hver dag.

(Dagbladet): • Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Drømmer du om oppleve inkaenes tapte by?
Janne Brit har sendt en e-post til Dagbladets reiseeksperter der hun forteller at de er en gruppe på ti personer som skal besøke Machu Picchu i Peru i april.

Reisefølget har tre dager til disposisjon, og Janne Brit har forstått det er begrensinger på antall besøkende pr. dag.

- Hvor får vi kjøpt billetter til Machu Picchu på forhånd? Det eneste jeg har funnet er overprisede pakkeløsninger, så vi tenkte å bestille overnatting på booking.com, og togbilletten på Perurail, skriver hun.

Vil slippe kø Planen er å ta toget til Aguas Calientes - Machu Picchu village - på kvelden. Der tenker de å overnatte for så å ta buss opp til Machu Picchu så de slipper køene som oppstår når togene ankommer.

Janne Brit håper da å få godt tid til å oppleve Machu Picchu, for så å ta toget tilbake til Cusco på ettermiddagen.

- Har dere noen tips til hvordan vi får kjøpt inngangsbillett forhånd, eller bør vi satse på en pakkeløsning? spør hun.

2500 pr. dag - I fjor satte turistmyndigheten et tak på maksimum 2500 besøkende hver dag, men på grunn av den avsides beliggenheten er det ytterst sjelden at så mange turister dukker opp samtidig, sier sier Dagbladets reiseekspert og redaktør i Reiselyst Torild Moland.

Den travleste tiden er fra juni til august.

Tog fra Cusco er eneste transport til Aguas Calientes, les mer om toget på hjemmesiden til Perurail. Herfra går det busser til selve Machu Picchu - en tur på sju kilometer.

- Men det beste er å ta beina fatt på det siste strekket. Det tar en drøy time opp til porten. Du går på en egen sti opp dit, og det er en fin tur, sier Dagbladets reiseekspert.

Går du kan du være ved inngangsporten akkurat når du vil, og lenge før dagsturistene ankommer med tog og buss.

Machu Picchu-billetter - Har du begrenset med tid, er det best å være på den sikre siden og ordne med billetter i forkant, sier Moland.

Dette kan løses på flere måter:

Det er mulig å kjøpe billetter fra Machu Picchu Cultural Center i Aguas Calientes, forklarer hun. Men i verste fall kan det altså være utsolgt til den dagen du har til rådighet.

En tryggere løsning er å bestille på nett, mener reiseeksperten.

Nytt og forvirrende Turistmyndighetene i Peru har nylig lansert et digitalt bestillingssystem, men ifølge Moland er dette temmelig forvirrende.

Sjekk Machu Picchu Tickets for uavhengige råd og tips på engelsk om hvordan du skal gå fram i denne prosessen, råder hun.

- Prisen er i skrivende stund 126 soles - cirka 270 kroner - pr. voksen, sier hun, og tilføyer at en organisert utflukt også kan være aktuelt for mange.

Inkastien Dersom du bare har tre dager til rådighet fra ankomst i Cusco, som er utgangspunktet for de fleste utflukter til Machu Picchu, utgår ifølge Moland naturlig nok inkastien.

- Bare 500 personer inkludert bærere har lov til å ta fatt på den fire dager lange fotturen hver dag, noe som i praksis betyr et par hundre turister, sier hun, og forteller at turene ofte er utsolgt flere måneder i forveien.

Men det finnes gode alternativer.

Nye fotturer I takt med strenge restriksjoner og stor pågang av turister, har det nemlig dukket opp et nytt marked med andre fotturer til Machu Picchu.

- Disse kan være vel så spennende som inkastien, og går i mer variert natur. Her finnes alt fra tredagers vandringer gjennom jungel og over høyfjell, til kombinert sykkel- og fotturer, sier Dagbladets reiseekspert.

Slike turer kan arrangeres i siste liten fra de mange turoperatørene i Cusco. Moland anbefaler hjemmesiden til Peru Explorer for å finne et skreddersydd opplegg.

REISEEKSPERT: Redaktør i magasinet Reiselyst (tidligere Zine travel), Torild Moland. Foto HANS ARNE VEDLOG
REISEEKSPERT: Redaktør i magasinet Reiselyst (tidligere Zine travel), Torild Moland. Foto HANS ARNE VEDLOG Vis mer

Inkastien er for øvrig stengt for vedlikehold i februar hvert år, mens Machu Picchu er åpent året rundt.

Road trip i Sør-Amerika Neste leserspørsmål kommer fra Hanna, Eliana og Theodor. De er i begynnelsen av 20-årene, og planlegger en tur til Sør-Amerika.

- Vi skal fly til Recife i Brasil. Planen er å kjøpe en bil for så kjøre ned kysten av Brasil, ned til Argentina og Buenos Aires.

Derfra går ferden over til Chile og videre nordover til Peru, hvor de planlegger å tilbringe minst like mye tid som de har brukt på som kjøreturen fram til nå.

- Vi har fikset oss et cpf-nummer så vi kan registrere en bil, men utenom det har vi planlagt fint lite, skriver de i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

Billigtur De tre har lest at det er ikke er anbefalt å kjøre bil nord for Rio de Janeiro. Ettersom de lander i Recife som ligger et stykke lenger nord for Rio, vurderer de muligheten for å ta buss et stykke sørover før de kjøper en bil.

Siden de skal prøve å bruke så lite penger som mulig, håper de å kunne sove noen netter i bilen en gang i mellom.

- Vi lurer derfor på hvor det er farlig og hvor det er trygt å parkere bilen for noen timer i drømmeland. Er det noen byer eller land hvor det vil være direkte dumt av oss å sove i en bil? spør reisefølget.

De er også på jakt etter tips og triks for denne reiseformen, og ønsker alle gode ideer og advarsler hjertelig velkommen.

Byråkratisk prosess - Når det gjelder kjøp av bil kan dette være en svært møysommelig og byråkratisk prosess, særlig for utlendinger som ikke har fast adresse i landet, sier Torild Moland.

Et annet problem kan oppstå når bilen skal selges igjen, advarer hun.

- Dersom du er fast bestemt på å kjøpe bil og kjøre rundt, så er det selvsagt viktig å vise sunn fornuft i trafikken, unngå å kjøre om natta, og parker på offentlige parkeringsplasser om mulig, sier Dagbladets reiseekspert.

Mer irritasjon enn glede Dersom målet er å bruke lite penger og samtidig se så mange steder som mulig, kan en egen bil fort bli til mer irritasjon enn glede.

Det er også verdt å vurdere garantien for at bilen holder god nok kvalitet, og at ikke turen blir en reise med kontinuerlige utgifter til reparasjoner og vedlikehold, mener Moland.

- Sør-Amerika er vanvittig stort, og hvert land er som et eget kontinent. Bussforbindelser er svært gode over hele kontinentet, sier hun.

Det er også høy komfort på bussene. Seter som kan legges ned tilnærmet en seng, sammen med lave priser, gjør at selv monsteretapper på et døgn eller mer går som en lek, mener hun.

Leiebil - Det virker litt bortkastet om etappen fra Brasil, gjennom Argentina - bare Buenos Aires er verdt en liten uke i seg selv - og inn til Chile i hovedsak skal handle om bilkjøring, sier Moland.

Mens det kan være svært praktisk med egen bil i de mest øde områdene i Patagonia som ligger i Argentina og Chile, er det alltids et alternativ å leie et kjøretøy for kortere perioder. Da er du langt mer fleksibel, mener hun.

Dagbladets reiseekspert foreslår at du må vurdere nøye hvor viktig eget kjøretøy er i forhold til tiden du har til rådighet, spesielt om reisen er det første møte med Sør-Amerika.

- Offentlig transport er som sagt svært effektivt i alle disse landene, og en reise fra Brasil til Peru, via Argentina og Chile - og hvorfor ikke også fantastiske Bolivia - langs landeveien, er vel verdt å bruke god tid på. Her står høydepunktene virkelig i kø, avslutter hun.

• Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.