Går som ei kule og bruker lite diesel

Volvoen gjør nesten alt riktig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

De siste par årene har vi fått en jevn strøm av nye miljøbiler. Nissan Leaf er blitt en av Norges mest solgte biler, Opel Ampera ble Årets bil i Norge 2012 og Tesla S er en av de mest omtalte bilmodellene i 2013.

Nå har Volvo sin første miljøbil på plass. Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid kombinerer en dieselmotor foran, med batteripakke og elmotor bak. Som en bonus får du da firehjulsdrift på kjøpet.

Volvo lover inntil 50 km rekkevidde på elmotor og svært gode ytelser, siden den samlede effekten av diesel- og elmotor ligger på 280 hk.

Kjøreegenskaper: 4 Da vi kjørte Volvo V60 D6 AWD var det en blanding av alt fra tørre og bare asfaltveier, til glatt vinterføre med nysnø på hardt og isete underlag. Testbilen hadde piggfri vinterdekk i standarddimensjon 235/45-17.

Firehjulsdriften i V60 D6 AWD Plug-In Hybrid fungerer annerledes enn i Volvos AWD-modeller med vanlige forbrenningsmotorer, der en Haldexkobling sender motorkraft til bakhjulene via en mellomaksel.

I Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid sitter elmotoren ved bakakselen og driver bakhjulene. Dieselmotoren foran sender bare kraft til forhjulene. Volvo gjør i sin beskrivelse av systemet oppmerksom på at graden av firehjulsdrift avhenger av hastighet, temperatur og batterikapasitet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer