Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Går som et uvær

Denne Lexusen er et kraftverk på fire hjul.

OVERFLOD: GS 450h er alvorlig rask. 0-100 km/t feies unna på 5,9 sekunder.  Foto: Petter Handeland
OVERFLOD: GS 450h er alvorlig rask. 0-100 km/t feies unna på 5,9 sekunder. Foto: Petter Handeland Vis mer

Toyota og selskapets luksusmerke Lexus er til dags dato lengst framme når det gjelder å lage effektive hybrid-drivlinjer. Det er nye Lexus GS 450h et eksempel på.

Motorpakken er noe for seg selv: En silkemyk 3,5-liters V6-er på 292 hestekrefter med seigt skyv på lavt turtall og skikkelig seksersnerr på toppen. I tillegg yter elmotoren 200 hestekrefter fra null omdreininger. Kreftene kan riktignok ikke legges sammen.

Ved fullt øs har man effektive 345 hk til rådighet.

Monster
GS bykser fra stillestående på kun 5,9 sekunder - imponerende i en snaut 1900 kilo tung sedan. Den er i tillegg et monster i forbikjøringene.
Den er faktisk blant de aller raskeste bilene vi har testet på norsk vei.

Innvendig står ikke Lexus tilbake for tyskerne. Stort sett alle flater er trukket i skinn, og simpel hardplast skal du lete lenge etter. 
Klimaanlegget, selve girspaken og knappene til vindusheisene er det eneste som gir en anelse Toyota-følelse.

TOPPKLASSE: Interiøret i nye GS 450h er forseggjort og gir en veldig påkostet følelse. Interiøret gir ikke lenger "påkostet Toyota-følelse", det gir premiumfølelse. Foto: Petter Handeland
TOPPKLASSE: Interiøret i nye GS 450h er forseggjort og gir en veldig påkostet følelse. Interiøret gir ikke lenger "påkostet Toyota-følelse", det gir premiumfølelse. Foto: Petter Handeland Vis mer

Og den store skjermen i dashbordet (visst nok verdens største med sine 12,3 tommer) kunne hatt mer moderne grafikk og mer info i selve navigasjonskartet.

Batteripakken under bagasjerommet stjeler plass, og av en eller annen merkelig grunn kan ikke bakseteryggen legges ned. I baksetet er det derimot plass i massevis.

Gjerrig
GS 450h skal bruke 0,59 liter bensin per mil, ifølge Lexus. Det er ekstremt lavt for en bil med slike ytelser.

I vår faste tjue mil lange forbruksrunde ender vi opp med et forbruk på 0,72 l/mil.

Det er ikke et skandaløst resultat. BMW 535i ligger ytelsesmessig veldig nærme GS 450h. På samme runde brukte den 0,84 l/mil — 17 prosent mer enn GS 450h.

Dagbladet og Klikk.no har også tidligere omtalt Lexus GS 450 h.

BRUKER LITE: Luksus-Lexusen er forbausende gjerrig på forbruket. Foto: Petter Handeland
BRUKER LITE: Luksus-Lexusen er forbausende gjerrig på forbruket. Foto: Petter Handeland Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media