Går som et uvær

Men er ikke Alfa Romeo Giulietta litt lite sportslig?

KAN LYKKES: Alfa Romeo går som et uvær, har avansert hjelpeelektronikk og minimal krengingsvinkel. Alle foto: THOMAS RASMUS SKAUG
KAN LYKKES: Alfa Romeo går som et uvær, har avansert hjelpeelektronikk og minimal krengingsvinkel. Alle foto: THOMAS RASMUS SKAUGVis mer

Stem her eller nederst i saken

Giulietta er myntet på deg som egentlig skulle hatt en Volkswagen Golf, Opel Astra eller Audi A3, men som synes du fortjener noe mer spennende.

Og som elsker designen og detaljene.

Og ikke minst det friske imaget som følger med å eie en Alfa.

- Men er ikke Alfa ...? spør du kanskje litt tvilende.

Det 100 år gamle italienske adelsmerket Alfa Romeo er ikke døende.

Derimot brukes nå enorme summer på å kapre det som blir en ganske eksklusiv, og derfor smal, nisje i den såkalte golfklassen.

Ultramoderne plattform Vi foregriper kanskje begivenhetene når vi etter den første lille prøvekjøringen av bilen, antyder at Alfa faktisk kan lykkes med sin satsing.

For hvordan er det mulig for et lite fillemerke som Alfa å teknologisk produsere en bil som matcher gigantene fra Tyskland, Frankrike og Japan?

BRA PLASS: Giulietta byr på mer plass enn mange andre i klassen. Bagasjerommet er også av anstendig størrelse.
BRA PLASS: Giulietta byr på mer plass enn mange andre i klassen. Bagasjerommet er også av anstendig størrelse. Vis mer

Svaret er en annen gigant, Fiat fra Italia.

Alfa tilhører Fiat-gruppen. Og som en av Europas desiderte kjemper, har Fiat råd til å ha Alfa som sin eksklusive spydspiss.

Derfor kan Alfa skilte med at den er bygget på en ultramoderne plattform (som er et annet ord for en basis man gjerne bygger mange biler ut fra).

Og på denne plattformen skal nesten alle mellomstore biler i Fiat-gruppa bygges de neste åra.

Litt myk Vi har bare kjørt toppmodellen.

Den har en 1,75-liters motor på 235 hester under panseret.

Bilen går som et uvær, hjelpeelektronikken er avansert og krengningsvinkelen minimal.

Men er den litt myk?

Kanskje den er litt for lett og vennlig i tilbakemeldingene gjennom ratt, girspak og setet til at du får den gode sportslige feelingen?

Selv lydbildet er litt småtamt, i hvert fall inne i bilen.

Til tross for at mange gjerne drømmer om den største motoren, er det ingen tvil om at 1,4-literen med 170 hester er det åpenbart riktige motorvalget til denne bilen.

Den har effekt nok - uten at norske avgifter tar livet av den fullstendig.

Ute på italienske landeveier er bilen helt i sitt ess, kvass nok, samtidig komfortabel og støysvak.

Den billigste modellen har en 1,6-liters dieselmotor på 105 hester.

Den flotte 1,4-liters turbomotoren på 170 hester koster fra 359 900 kroner.

Hvis du mot formodning skulle velge å kline til med toppmodellen, som for øvrig har det enkle navnet Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde, blir du nødt til å punge ut hele 549 900 blankpolerte kronestykker.