Endelig skadefri: Etter en vellykket operasjon av Hoffas syndrom er Line Gjerde (31) kvitt 10 år med smerter. Foto: Privat 
Endelig skadefri: Etter en vellykket operasjon av Hoffas syndrom er Line Gjerde (31) kvitt 10 år med smerter. Foto: Privat Vis mer

Kneskade og Hoffas syndrom

Gåtefull kneskade: Line (31) slet med smerter i 10 år før hun fikk rett diagnose og behandling

Omdiskutert skade i knær.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg har alltid vært aktiv, men hadde en rolig periode før jeg ble student. Da begynte jeg i en friidrettsgruppe, og fikk mer og mer vondt i knærne. I begynnelsen hemmet det meg mest under trening, men etter hvert også i hverdagen, sier Line Gjerde, til daglig postdoktor på Nasjonalt Folkehelseinstitutt.

Line forteller om 10 lange år der hun ofte måtte takke nei til fjellturer eller annen trening med venner. Hun visste at knærne ville skape trøbbel.

- Det var alltid like surt å måtte fortelle at knærne sannsynligvis ville sette en stopper lenge før turen var over. Jeg følte meg nesten som en gammel dame.

Usikre eksperter

Line var innom flere leger og fysioterapeuter. Det var stor variasjon i diagnosene hun fikk.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn