FOLKELIV: Gatene i Psiri er fulle av folk, loppemarked og gatekunst. Her lever innbyggerne livene sine på gaten. Foto: Marianne Wie
FOLKELIV: Gatene i Psiri er fulle av folk, loppemarked og gatekunst. Her lever innbyggerne livene sine på gaten. Foto: Marianne WieVis mer

Grafitti i Hellas

Gatekunstnerne har overtatt Atens gater

I kjølevannet av den økonomiske krisen florerer kreativiteten i Atens mange trange gater. Sivilisasjonens vugge ligger øverst på listen over byer som verdt å besøke for å oppleve gatekunst.

- Aten er full av kunstnere, skuespillere og musikere. Denne byen tiltrekker seg kreativitet, sier Andre Zaunder (25) som bor og jobber i Aten. Sammen med kjæresten Sophie Ohly (23) sitter han på steinklippen Areopagus, nordvest for Akropolis, og ser utover byen som bader i lyset fra solnedgangen.

MULTIKUNSTNER: Cacao Rocks (31) er en av Hellas mest suksessfulle gatekunstnere. Flere av hans arbeider er inspirert av kubismen. Foto: Marianne Wie
MULTIKUNSTNER: Cacao Rocks (31) er en av Hellas mest suksessfulle gatekunstnere. Flere av hans arbeider er inspirert av kubismen. Foto: Marianne Wie Vis mer

- Her lever folk livet sitt på gaten, ikke hjemme foran netflix-skjermen slik som i de fleste nord-europesike land, sier Sophie. Hun påpeker at Aten er kjent for mange ulike grunner; sin antikke historie, den økonomiske krisen og gatekunsten som har spredt seg over byen i løpet av de fem siste årene.

- Nå som mange butikker er stengt og bygninger er fraflyttet har kunstnerne overtatt. Folk her uttrykker kulturen sin med graffiti, den kan være politisk, kunstnerisk eller ren dekorasjon. Litt som i Berlin for en del år tilbake da deler av byen ble forlatt på grunn av arbeidsledighet, noe som resulterte i at gatekunstnere, anarkister og punkrock folk tok over, sier Andre.

Suksessfull graffitikunstner

I bydelen Psiri, kjent som hovedkvartalet for gatekunst arbeider Cacao Rocks (31) i sitt kjeller-atelie. I en krok ligger en madrass hvor han pleide å sove, nå fungerer den ofte som gjesteseng for andre graffitikunstnere som trenger husly. Cacao beskriver det som hardt arbeid å overleve av kunst selv om han i de siste årene har fått mye anerkjennelse i form av utstillingsmuligheter og undervisningsjobber. I 2015 omtalte Huffington Post han som en av verdens åtte viktigste gatekunstnere.

HEDRET: Hunden Loukanikos var ofte å se i forgrunnen under opptøyene i Aten i 2011. Da Loukanikos døde i 2014 ble det antydet at hans død var fremskyndet av tåregassen politiet brukte under demonstrasjonene. Foto: Marianne Wie
HEDRET: Hunden Loukanikos var ofte å se i forgrunnen under opptøyene i Aten i 2011. Da Loukanikos døde i 2014 ble det antydet at hans død var fremskyndet av tåregassen politiet brukte under demonstrasjonene. Foto: Marianne Wie Vis mer

- Galleriene finner meg, så jeg slipper å lete etter dem. Sosiale medier gjør mye av nettverksarbeidet for oss gatekunstnere, sier han.

Cacao startet med graffiti som 12-åring da familien flyttet til Korfu.

- Jeg ble inspirert av hip hop-musikken jeg hørte på, skateboard-videoer på YouTube og en episode av The Simpsons hvor Bart blir tatt i tagging. Vennene mine sluttet å tagge når vi ble eldre, men jeg bare fortsatte.

Som 18-åring flyttet Cacao til Aten for å studere fransk litteratur. Der ble han tildelt et stipend for å studere fotografi og video, som førte til at han vant førstepremien som var studieplass på en privat kunstskole.

- Når krisen kom var det umulig å få seg jobb som oversetter, fransklærer eller fotograf. Så jeg fortsatte med å tagge politiske slogans, slik som jeg hadde gjort i årevis, samtidig som jeg laget dekorative bilder på bygninger. Verdens øyne rettet seg mot Aten, og min slogan «A Europe without Greece is a like a party without drugs» var plutselig å se i internasjonale medier.

- Eieren av gatekunst-galleriet Sarri 12 ga meg tilgang til dette lokalet slik at jeg kunne begynne å arbeide på lerret. Nå forbereder han seg for sin neste utstilling i Paris og for den prestisjetunge kunstutstillingen Documenta som skal arrangeres i Aten til våren.

- Kunst og gatekunst har nå smeltet sammen. Graffiti er ikke vandalisme lenger, men blir sett på som en kunstform. Gatekunsten er mindre revolusjonær nå når den er blitt del av systemet. Neste generasjon må og vil finne nye utrykksmåter for å holde konseptet rebelsk, sier Cacao.

Politisk agenda

NY DRAKT: Gatekunsten i Aten begynner å finne nye veier. Gatekunstneren NAR (Iakovos Volkov) viser frem foto av installasjonen «Lies» som er del av et større prosjekt med tittel «Can’t forget the beautiful lies that you said». Foto: Marianne Wie
NY DRAKT: Gatekunsten i Aten begynner å finne nye veier. Gatekunstneren NAR (Iakovos Volkov) viser frem foto av installasjonen «Lies» som er del av et større prosjekt med tittel «Can’t forget the beautiful lies that you said». Foto: Marianne Wie Vis mer

Cacao Rocks har satt sterkt preg på gatene i Psiri med sitt varierte arbeid. Han beskriver hvordan han bevisst jobber med å ofte skifte stil, og peker ut ulike arbeid han har gjort alene eller sammen med andre mens vi går gjennom gatene.

Lett gjenkjennelig er saksen med sloganet «cut the dept» som han har sprayet over store deler av byen.

- Vi har ikke lenger demokrati i Hellas. Tyskland har pengene og all makten i EU. De oppfører seg som om de eier Hellas, sier han og peker på italienske Jupiterfabs veggmaleri som forestiller Tysklands Angela Merkel og den greske statsministeren Alexis Tsipras i het omfavnelse.

Like bortenfor er gatekunstneren Billy Gees hyllest til den nå avdøde løshunden Loukanikos som ble verdenskjent for sin oppførsel under opptøyene i Aten.

Museum uten rammer

I galleriet Exit viser den tysk-norske kunstneren Weegee Weegee (54) sine multimediale collager. Hennes arbeid har spredt seg ut av galleriet og blitt del av gatebildet. Gatekunst kommer ikke lenger bare fra sprayboks, men også i form av plakater, klistremerker og funnet materiale.

FORTID OG NÅTID: Metroen i Aten er dekorert med fargerik bobleskrift. I bakgrunnen ruver Akropolis over byen.Foto: Marianne Wie
FORTID OG NÅTID: Metroen i Aten er dekorert med fargerik bobleskrift. I bakgrunnen ruver Akropolis over byen.Foto: Marianne Wie Vis mer

Weegee Weegee beskriver Atens gater som en utendørs utstilling som lokker kunstarbeid ut av den tradisjonelle hvite kuben.

- Åpenheten og gjestfriheten i denne kulturen er nå blandet med økonomisk og politisk frustrasjon og smerte, dette har gjort byen til et pulserende kreativt senter som oser av intensitet.

Utenfor gatekunstgalleriet Sarri 12 står Iakovos Volkov (34) fra Thessaloniki som signerer med navnet NAR. Han beskriver sitt arbeid som «post graffiti» og viser foto av installasjoner han lager i forlatte bygninger av funnet materiale som klær, knapper og trådsneller.

Hver installasjonen blir til ord som igjen blir til setninger når de blir satt sammen i billedserier. NAR beskriver arbeidet sitt som personlig, men som iakttager er det lett å se arbeidet hans i et politisk lys.

NAR og Cacao lever i en by hvor flere og flere bygninger blir forlatt, så de har mengder med plass til å spre sitt budskap og kunst.

- En by full av hjemløse mennesker og tomme falleferdige bygninger er en meningsløs kombinasjon, sier Cacao oppgitt.

Vi går forbi en husvegg som står alene igjen etter det som en gang har vært en nydelig bygning, den er så skjør at ikke engang graffitikunstnerne har tatt sjanse på å dekorere hele veggen.

-Hvis denne faller over oss nå, er vi ferdige, ler NAR. Men han spøker ikke.

MERKESTAD: På klippen Areopagus har Andre Zaunder (25) og Sophie Ohly (23) fin utsikt over byen og Lycabettus-fjellet. Litt graffiti er også å se. Foto: Marianne Wie
MERKESTAD: På klippen Areopagus har Andre Zaunder (25) og Sophie Ohly (23) fin utsikt over byen og Lycabettus-fjellet. Litt graffiti er også å se. Foto: Marianne Wie Vis mer