POSTET VIDEOER: Gavin Eugene Long skal ha vært svært aktiv på sosiale medier hvor han hyllet Dallas-terroristen. Long hadde egen Youtube-kanal, podcast og solgte bøker gjennom sine nettsider. Foto: Youtube
POSTET VIDEOER: Gavin Eugene Long skal ha vært svært aktiv på sosiale medier hvor han hyllet Dallas-terroristen. Long hadde egen Youtube-kanal, podcast og solgte bøker gjennom sine nettsider. Foto: YoutubeVis mer

Gavin Long (29) skal ha drept politibejentente i bakhold

Oppsøkte politiet.

Den mistenkte gjerningsmannen, Gavin Eugene Long, skal ha angrepet politibetjentene i et bakholdsangrep, melder nyhetsbyrået AP.

Tre politibetjenter mistet livet og ytterligere tre ble såret, derav en som fortsatt ligger kritisk skadd på sykehus. Også Long mistet livet i angrepet.

La ut video

Long publiserte før angrepet en video der han ga uttrykk for misnøye med behandlingen av svarte mennesker.

– Jeg vil dere skal vite at hvis noe skjer med meg, ikke knytt meg til noe som helst. Jeg er tilknyttet rettferdighetens ånd, intet mer, intet mindre, sier han i videoen som er omtalt hos NBC News.

29-åringen hadde tjenestegjort som datanettverkspesialist i den amerikanske hæren fram til 2010, og fylte 29 samme dag som angrepet, ifølge kilder CNN har snakket med.

Ifølge Reuters skal han ha blitt dekorert med flere medaljer for sin innsats.

Etterlot seg spor

Han etterlot seg også en stor mengde spor på nettet, blant annet hadde han sin egen Youtube-kanal, podcast og solgte bøker gjennom sine nettsider.

Han kalte seg «Convos with Cosmo» og beskrev seg selv som «frihetsstrateg», instruktør, ernæringsfysiolog, forfatter og åndelig rådgiver.

Det aller siste var en beskjed på hans Twitter-konto, ble skrevet kun timer før politidrapene skjedde:

- Bare fordi du våkner opp om morgenen, så betyr det ikke at du lever. Og bare fordi du mister din fysiske kropp, så betyr det ikke at du er død.

Vold og demonstrasjoner

Stemningen mellom politiet og lokalmiljøet i Baton Rouge har vært amper helt sida 5. juli da 37 år gamle Alton Stirling ble skutt av drept av patruljerende politi.

Drapet ble filmet og spredt på nettet, og en dag senere filmet en annen afroamerikansk kvinne kjærestens siste minutter etter at han tilsynelatende ble skutt av politiet i den amerikanske delstaten Minnesota.

Videoen ble strømmet direkte på Facebook.

I etterkant av drapene har det vært demonstrasjoner over hele USA og i andre land vedrørende politibrutalitet og rasisme.

Etter drapene ble fem politimenn skutt og drept av en afroamerikansk snikskytter i Dallas.