Født i 1910: Georg Nygaard er 107 år gammel. Han mener det er viktig å holde både kroppen og hodet i aktivitet. Foto: Lars Eivind Bones
Født i 1910: Georg Nygaard er 107 år gammel. Han mener det er viktig å holde både kroppen og hodet i aktivitet. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

Kosthold og økt levealder

George er 107 år - slik er forskernes teorier om hvordan bli 150 år

Det høres utrolig ut, men mange tror nå at den første 150-åringen er født. For Norges nest eldste mann er livskvalitet viktigere enn levetid. 

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Den første jeg stemte på var Roosevelt. Selv har jeg alltid vært demokrat og det «sorte fåret» i familien som ellers består av republikanere, sier George Nygaard (107) med et smil.

Han er Norges nest eldste mann, og en av dem som har figurert i NRK-serien «Evig ung» i vår.

Der forsøker programlederen å finne ut hva forskningen kan bidra med for å bremse aldring hos mennesker og dyr. Selv har ikke Nygaard noe godt svar på hvorfor akkurat han har levd så lenge.

Jobbet som snekker

- Jeg jobbet som snekker til jeg var 85 år gammel, og jeg burde egentlig holdt på enda. Det er viktig med hardt arbeid, sier han.

Nygaard kom til Norge og Kongsvinger sammen med kona Adelaide i 1972. Vandrelyst og norske foreldre var årsaken til at han flyttet fra den lille hjembyen i Nord-Dakota og til slutt slo seg ned på det lille tettstedet Roverud.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn