LEGGERITUAL: Barn som blir lest for eller leser selv som en del av leggeritualet, sover lenger. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.com
LEGGERITUAL: Barn som blir lest for eller leser selv som en del av leggeritualet, sover lenger. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.comVis mer

Gi barnet en virkelig god natt

Et fast leggeritual får barn til å sove opptil halvannen time lenger.

- Barn med fast leggeritual sover fra én til halvannen time lenger om natten, sier Eli Sørensen, overlege og søvnforsker ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer.

- De barna som blir lest for eller leser selv som en del av leggeritualet, får også mer søvn. Og barn som blir lagt våkne, sover mer og våkner sjeldnere om natten, sier hun til Foreldre & Barn.

Samme ritual kveld etter kveld Søvnhygiene er enkle regler som gjør det lettere å sovne, få nok søvn og holde døgnrytmen.Det lønner seg å opprettholde et fast leggetidspunkt, mener Sørensen, i tillegg til et kveldsritual med faste, positive og rolige tiltak - i samme rekkefølge hver dag - den siste timen før leggetid.

Forskning tyder også på at fast leggetid virker positivt på hjernekapasiteten.

Snakk om gode hendelser - Foreldrene kan lære leggeritualet til små barn gjennom lek, for eksempel med en dukke, lime opp bilde av tingene som inngår og oppfordre barnet å bruke bildet som en timeplan. De bør unngå negativt samspill i leggesituasjonen, men heller lese en god bok og snakke med barnet om gode hendelser fra dagen.

- Rekken av tiltak sikter mot én ting, nemlig å hjelpe barnet å sovne trygg og avslappet med positive tanker, forklarer Eli Sørensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ha et fast tidspunkt Nyere forskning viser at åtteåringer som en tommelfingerregel bør legge seg klokka åtte, og eldre barn et kvarter senere for hvert år. Barn bør ikke være oppe etter klokka halv ti om kvelden.

- Undersøkelser av søvn hos barn over hele verden tyder på at leggetid rundt kokka ni er viktig med tanke på hvor lang tid det tar å sovne, nattlige oppvåkninger og hvor lang tid barn sover.

Det er lurt å begynne leggeritualet i god tid slik at klokkeslettet ikke blir et stressmoment. Barn sovner lettere og får bedre søvn når de har samme legge- og stå-opp-tid både på hverdager og fridager, understreker søvneksperten.

Overtrøtte barn vil ikke legge seg Etter en hektisk uke er det mange foreldre som lar seg friste til å holde barna lenger oppe i helgen. Bra for deg, kanskje, men svært ugunstig for barna.

Også Karin Naphaug, helsesøster, søvnterapeut og hele Norges «Sove-Karin», fraråder å forskyve barns leggetid i helgene.

- Å la barn bikke over og bli overtrøtte vil bare føre til at barnet ikke får sove når det legges. Da gjør barnet som oftest «alt» for å holde seg våkent - spretter rundt i sengen, fikler med hender, bein eller leker og er generelt urolig, sier hun til Foreldre & Barn.

Sutrete og småspiste Naphaug anbefaler at barn legges til et fast tidspunkt hver dag, også i helgene. I boka Sov Godt tar hun for seg barns søvnbehov og vansker fra spedbarn til skolebarn.

Ringvirkningene av for lite søvn over tid er dårlig appetitt, konsentrasjonsvansker, grining og sutring, klengete og utilpasse unger.

Flere barn med søvnsykdommer Søvnproblemer er utbredt og forekommer hos mellom 25-40 prosent av barn i forskjellige aldrer, ifølge Karin Naphaug. Men barn kan ha søvnsykdommer. Disse er generelt både mer alvorlige, langvarige og går mer ut over barnets funksjon enn milde og forbigående søvnproblemer.

- Noen ganger kan det være vanskelig å skille mellom søvnproblemer og søvnforstyrrelser, og søvnproblemer kan forekomme samtidig med søvnforstyrrelser, som pusteproblemer i søvne, narkolepsi og rastløse bein, sier søvnforsker Eli Sørensen.

Tester grensene - Søvnproblemer hos barn skyldes at barna enten har lært seg til å ha spesielle betingelser for å kunne sovne, at de prøver ut foreldrenes grenser, eller begge deler. Behandlingen går ut på at foreldrene endrer sin egen adferd, og gjennom det vil barnas adferd gradvis endres. Litt større barn kan lære øvelser for å slappe av, øve seg i å tenke gode tanker for å få sove. Foreldrene kan godt gi ros og belønning når barnet mestrer ting. Metodene er effektive og svært godt dokumenterte, forklarer Sørensen.

Anbefaler skrikemetoden Hun forstår at foreldre kan synes at det er vanskelig å legge barnet i egen seng, gå ut av rommet, ikke gå inn igjen før neste morgen og bare la barnet gråte, også omtalt som «skrikemetoden»,

men Sørensen mener at det er det tiltaket som hjelper mest på kortest tid.

- Barn som er vant til å sovne andre steder, sammen med foreldrene, få mat, drikke og oppmerksomhet etter leggetid, vil protestere. I begynnelsen må foreldrene derfor regne med kraftige protester. Men dersom foreldrene holder seg konsekvent unna, vil barnet fort etablere nye vaner. Allerede etter to-tre netter vil de fleste falle til ro og sovne på egen hånd.

Les også:
Sjekk om barnet ditt sover lenge nok
Lærte å sove med iPhone-app
Slik sover ungen gjennom natta
"Kuren funker!!!" Diskuter søvn med andre småbarnsforeldre

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.