TIDLIG PÅ VINGENE: Gidsken Jakobsen var Norges andre kvinnelige flyger, og den første norske kvinne med eget flyselskap. Foto: NORSK LUFTFARTSMUSEUM
TIDLIG PÅ VINGENE: Gidsken Jakobsen var Norges andre kvinnelige flyger, og den første norske kvinne med eget flyselskap. Foto: NORSK LUFTFARTSMUSEUMVis mer

Gidsken overlevde da motoren falt ut av flyet 900 meter over Sognefjorden

Startet eget flyselskap 14 år før Bjørn Kjos ble født.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

BODØ (Dagbladet): - Du må gå ned og se Gidsken. Selvsagt må du se Gidsken Jakobsen.

I museumskafeen Gidsken i Norsk Luftfartsmuseum sitter fredagsgjengen og drikker kaffe.

Hvordan angriper man et flymuseum med mer enn 50 militære og sivile fly og hundrevis av ukjente historier?

MÅSEN: Dette var Gidsken Jakobsens første fly. Hun var første kvinne som startet flyselskap i Norge. Foto: KIRSTEN MARGRETE BUZZI
MÅSEN: Dette var Gidsken Jakobsens første fly. Hun var første kvinne som startet flyselskap i Norge. Foto: KIRSTEN MARGRETE BUZZI Vis mer

Vi trenger tips. Hva er da bedre enn å gå til ekspertene, den faste fredagsgjengen av pensjonerte flyentusiaster og medlemmer av Bodø Luftfartshistoriske forening.

Flygründeren Gidsken Jakobsen var Norges andre kvinnelige flyger, og den første norske kvinne med eget flyselskap.

Og det på en tid da fly var en sjeldenhet og flygerne så godt som bare var menn.

Gidsken lærte å fly sjøfly i Finland i 1929. Der kjøpte hun sitt første fly, og kalte det «Måsen».

Flyet hun kjøpte var en finsk Sääski II, et lite sjøfly med kropp og flottørene bygd i tre og kryssfiner, med vinger trukket med lerretsduk.

EGET SELSKAP: I 1932 startet Gidsken Jakobsen sitt eget flyselskap. To år før Widerøe ble opprettet og 14 år før flygründeren Bjørn Kjos ble født. Foto: NORSK LUFTFARTSMUSEUM
EGET SELSKAP: I 1932 startet Gidsken Jakobsen sitt eget flyselskap. To år før Widerøe ble opprettet og 14 år før flygründeren Bjørn Kjos ble født. Foto: NORSK LUFTFARTSMUSEUM Vis mer

Hun betalte 18 000 kroner, ni ganger hennes egen årslønn som kontordame i farens firma.

Fløy hjem 21. juni 1929 fløy 21-åringen fra Helsinki og hjem til Narvik.

Georg Jäderholm fra Sääski, kjent som Finlands flypappa, var med på turen for å sikre at alt gikk bra.

Det gjorde det. Turen tok to dager.

Det ble folkefest da flyet kom ned i fjorden like ved Jakobsen-familiens hjem. Folk strømmet til for å se flyet og den modige Gidsken.

På den tid hadde få nordmenn vært oppe i lufta.

Til hovedstaden Gidsken var også den første som fløy fra Narvik til Oslo midtvinters.

I Nordland måtte flyet tjores med 18 tau for ikke å blåse på sjøen.

For å lette flyet ble flygerhabittene sendt ned til hovedstaden i forveien og alt utstyr som kunne redusere vekten, ble fjernet. Til slutt kom flyet høyt nok.

Men da hun kom over Filefjell tok vinden tak i flyet og slengte det opp og ned som en jojo.

NI GANGER ÅRSINNTEKT: Gidsken Jakobsen betalte 18 000 kroner for flyet, ni ganger hennes egen årslønn som kontordame i farens firma.  Foto: NORSK LUFTFARTSMUSEUM
NI GANGER ÅRSINNTEKT: Gidsken Jakobsen betalte 18 000 kroner for flyet, ni ganger hennes egen årslønn som kontordame i farens firma. Foto: NORSK LUFTFARTSMUSEUM Vis mer

Det forteller forfatteren Olav Olav Gynnild i et lite hefte, «Kvinne på egne vinger», gitt ut av Norsk Luftfartsmuseum.

Gidsken kom fram. «En bragd» skrev avisene i hovedstaden.

Flyhistorie Men Gidsken ville mer.

I 1932 startet hun sitt eget flyselskap.

To år før Widerøe ble opprettet. 14 år før flygründeren Bjørn Kjos ble født.

SPITFIRE:  Hunden Varg var maskot til 331-skvadronen og geita Mads var 332-skvadronens maskot på North Weald. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
SPITFIRE: Hunden Varg var maskot til 331-skvadronen og geita Mads var 332-skvadronens maskot på North Weald. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI Vis mer

Hennes plan var å drive post- og passasjertrafikk, men hun møtte en del motstand.

Mistet motoren Ulykker var det også. Den 27. juni 1934 falt motoren ut av Gidskens fly ni hundre meter over Sognefjorden.

Flyet mistet balansen. Gidsken og en ung gutt som var med med, krøp så langt fram i flyet som de kunne, mens flyger Birger Jonson prøvde å tvinge flyet ned i et stup.

Det var første gang noen kom fra et slikt uhell med livet i behold.

Gidsken fikk aldri konsesjon på post- og passasjertrafikk, og hun ga etter hvert opp flygingen.

 SPIONFLYET:  En kopi av overvåkingsflyet U-2 C som ble skutt ned over Sverdlovsk 1. mai 1960. Flygeren skjøt seg ut i fallskjerm og ble tatt til fange av sovjetiske myndigheter. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
SPIONFLYET: En kopi av overvåkingsflyet U-2 C som ble skutt ned over Sverdlovsk 1. mai 1960. Flygeren skjøt seg ut i fallskjerm og ble tatt til fange av sovjetiske myndigheter. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI Vis mer

På Luftfartsmuseet står en kopi av «Måsen» som et minne over Gidsken og alle andre norske kvinner som var med da nordmenn inntok lufta.

U-2 Luftfartsmuseet er nok mest kjent for å ha en kopi av spionflyet U-2.

På museet får du den korrekte historien om overvåkingsflyet som skapte store forviklinger mellom USA og Sovjet under den kalde krigen. 

Flyet som ble skutt ned over Sverdlovsk i 1960, skulle ha landet i Bodø etter endt oppdrag.

Siste ord om denne saken er ikke sagt, står det på skiltet på luftfartsmuseet.

I lufta Luftfartsmuseet har også over femti ekte fly, både i militæravdelingen og sivilavdelingen.

Vår museumsvenner i kafeen tipser oss om ett fly som ble hentet nede i Portugal som er restaurert ved museet.

Og så har du Reinfjell Experimental. Et helikopter satt sammen av deler fra bil, båt og fly bygd av Farstein Reinfjell fra Foldereid i Nord-Trøndelag.

Helikopteret ble vist fram i Norge rundt, og fløy helt til Luftfartsmyndighetene fikk snusen i saken og fikk det på museum.
  Flysimulatoren De modigste kan få sug i magen i 3-D flysimulatoren RAF Red Arrows 3D simulator, til månen, eller ut i verdensrommet, eller rett og slett den tur gjennom norsk flyhistorie.

Den første nordmann som fløy i Norge var Hans Fleischer Dons som fløy et enmotors fly 1. juni 1912.

Dagny Berger var den første norske kvinne som tok flysertifikat.

Både kafeen og en vei utenfor Norsk Luftfartsmuseum er oppkalt etter den flyglade Gidsken.

I år er det 85 år siden hun fløy for første gang.

 BODØ:   Lær om Norges flyhistorie på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI

Foto: KIrsten Margrethe Buzzi
BODØ: Lær om Norges flyhistorie på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI Foto: KIrsten Margrethe Buzzi Vis mer