Verdens lengste senketunnel

Gigantprosjektet som vil endre Europa

Om alt går som det skal, blir den første modulen senket til havbunnen utenfor den danske øya Lolland om bare to år.

FERDIG i 2028: Tunnelen mellom Danmark og Tyskland vil forkorte reisteiden fra Skandinavia til kontinentet betydelig. Om planene holder, vil den åpne om ti år. Illustrasjon: Femern AS
FERDIG i 2028: Tunnelen mellom Danmark og Tyskland vil forkorte reisteiden fra Skandinavia til kontinentet betydelig. Om planene holder, vil den åpne om ti år. Illustrasjon: Femern AS Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Åtte år seinere vil kontinentet være langt mer tilgjengelig for oss skandinaver.

Femern AS heter selskapet som nå i årevis har forberedt verdens lengste senketunnel for både bil og togtrafikk. 18 kilometer lang blir den, og skal forbinde Skandinavia med Tyskland og resten av det europeiske kontinent.

Fehmarnbelt Tunnel bli navnet, den blir Europas største byggeprosjekt, og skal etter planen stå ferdig i 2028.

Tunnelen starter i Rødbyhavn helt sør på Lolland. Når du kommer ut i den andre enden, er du på den tyske øya Fehmarn.

I dag er det ferjeforbindelse mellom Rødbyhavn og Puttgarden og tunnelen – som skal romme firefelts vei og to jernbanespor – vil bety store tidsbesparelser både for bil-, langtransport- og ikke minst togtrafikken.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer