FERDIG i 2028: Tunnelen mellom Danmark og Tyskland vil forkorte reisteiden fra Skandinavia til kontinentet betydelig. Om planene holder, vil den åpne om ti år. Illustrasjon: Femern AS
FERDIG i 2028: Tunnelen mellom Danmark og Tyskland vil forkorte reisteiden fra Skandinavia til kontinentet betydelig. Om planene holder, vil den åpne om ti år. Illustrasjon: Femern ASVis mer

Verdens lengste senketunnel

Gigantprosjektet som vil endre Europa

Om alt går som det skal, blir den første modulen senket til havbunnen utenfor den danske øya Lolland om bare to år.

Åtte år seinere vil kontinentet være langt mer tilgjengelig for oss skandinaver.

Femern AS heter selskapet som nå i årevis har forberedt verdens lengste senketunnel for både bil og togtrafikk. 18 kilometer lang blir den, og skal forbinde Skandinavia med Tyskland og resten av det europeiske kontinent.

Fehmarnbelt Tunnel bli navnet, den blir Europas største byggeprosjekt, og skal etter planen stå ferdig i 2028.

ENORMT PROSJEKT: Fehmarn-tunnellen skal bygges med senkemoduler som skal inneholde fire kjørefelt og to jernbanespor. Prosjektet vil føre til tusenvis av arbeidsplasser. Illustrasjon: Femern AS
ENORMT PROSJEKT: Fehmarn-tunnellen skal bygges med senkemoduler som skal inneholde fire kjørefelt og to jernbanespor. Prosjektet vil føre til tusenvis av arbeidsplasser. Illustrasjon: Femern AS Vis mer

Tunnelen starter i Rødbyhavn helt sør på Lolland. Når du kommer ut i den andre enden, er du på den tyske øya Fehmarn.

I dag er det ferjeforbindelse mellom Rødbyhavn og Puttgarden og tunnelen – som skal romme firefelts vei og to jernbanespor – vil bety store tidsbesparelser både for bil-, langtransport- og ikke minst togtrafikken.

Når tunnelen kommer i drift vil en togreise mellom København og Hamburg ta to og en halv time. I dag tar den fire og en halv.

Flaskehals

Etter at Øresund-sambandet mellom Malmö og København ble åpnet i 2000, har flaskehalsen mellom Skandinavia og kontinentet nettopp vært Fehmarn-sundet mellom Danmark og Tysland.

RASKERE: Kjøretiden mellom Skandinavia og det europeiske kontinent vil bli betydelig kortere når tunnelen åpner. Illustrasjon: Femern AS
RASKERE: Kjøretiden mellom Skandinavia og det europeiske kontinent vil bli betydelig kortere når tunnelen åpner. Illustrasjon: Femern AS Vis mer

Når tunnelen står klar, kan man kjøre tørrskodd fra Kirkenes til Napoli.

Dermed får Europas horisontale linje også en moderne samferdselsåre uten flaskehalser som øst-vest-linjen fikk da hurtigtogforbindelsen mellom Moskva og Paris åpnet.

- Med Fehmarn-forbindelsen forandrer vi transportkorridoren mellom Nord- og Sør-Europa markant, akkurat som vi gjorde da vi bygde Øresundforbindelsen mellom Danmark og Sverige. Dette vil skape helt nye mobilitetsmuligheter, sier administrerende direktør Claus F. Baunkjær i Femern AS til Dagbladet.

Hele Skandinavia

Han understreker at dette er ment å være noe langt mer enn en direkte forbindelse mellom Danmark og Tyskland.

- Tyskland er en meget viktig handelspartner for både Danmark, Sverige og Norge. Derfor er hurtige og effektive forbindelser mellom våre land viktige for veksten i Skandinavia, og alle reisende på strekningen får glede av de nye muligheter som forbindelsen vil gi.

- Femern er slett ikke bare en forbindelse mellom Danmark og Tyskland. Dette er en samferdselsåre som binder hele Skandinavia sammen med Tyskland og resten av Europa. Og vi gleder oss til å få mange norske kunder når vi åpner, sier Baunkjær til Dagbladet.

Byggeklare

På dansk side er man allerede klare til å senke de første modulene i havet. Alle tillatelser er gitt, kontrakter er inngått og finansieringen er i orden.

Tyskerne derimot, har ikke kommet like langt.

Da prosjektet var ute på høring i 2016 kom det inn over 12600 innsigelser og kommentarer fra tysk side. I Danmark kom det 42.

- Vi forventer at planene skal bli godkjent av tyske myndigheter i andre halvår i år, sier Inga Karten som jobber for Femern på tysk side.

Men hun legger til:

- I Tyskland er det vanlig at det blir anlagt tvistesaker mot slike store prosjekter, og vi forventer at det også vil være tilfelle her.

- Vi kalkulerer med at rettssystemet vil bruke om lag to år på å behandle de eventuelle søksmålene som kommer, og forventer å være byggeklare i 2020, sier hun til Dagbladet.

EU er en betydelig finansiell bidragsyter til prosjektet. Det samme er danske myndigheter. Prosjektet er beregnet til å koste 55 milliarder danske kroner. For å tjene inn investeringene tunnelen vil medføre, vil den bli bompengebelagt i 36 år etter åpningen.

Og direkte billig blir det ikke. Prisen for personbil er estimert til rundt 600 norske kroner. En trailer må ut med fire ganger mer. Dette er omlag det samme som dagens fergebilletter koster.