Kostbar dom: EU-domstolen har gitt flypassasjerer medhold i kravet om erstatning dersom flyselskapets egne ansatte går til streik. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Kostbar dom: EU-domstolen har gitt flypassasjerer medhold i kravet om erstatning dersom flyselskapets egne ansatte går til streik. Foto: Odd Roar Lange/The Travel InspectorVis mer

Ny EU-dom:

- Gjenåpner flere tusen lukkede erstatningssaker

Har du vært rammet av flystreik? Nå kan du ha tusenlapper til gode etter erstatningsdom.

(Dagbladet): Flyselskapet Tui-fly, som hvert år frakter titusener av passasjerer til og fra reisemål over store deler av verden, ble rammet av streik og aksjoner blant de ansatte. Da passasjerer krevde erstatning ble kravet avslått. Nå har EU-domstolen i Luxemburg fastslått at flyselskapet er erstatningspliktig.

Dette er gode nyheter for passasjerer som blir rammet av streik. Tidligere har erstatninger bare blitt utbetalt dersom flyselskapet selv har ansvar for forsinkelsen av kanselleringen. Ved dårlig vær, sykdom eller streik har passasjerene tidligere ikke hatt krav på økonomisk kompensasjon.

Nye rettigheter

- Den nye dommen, som ble gyldig tirsdag 17. april, utgjør en viktig endring i hvordan flypassasjerrettighetene skal tolkes, forteller landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson.

Streik og sykdom: De ansatte i Tuifly ble syke da flyselskapet skulle omorganiseres. Det kan bli veldig dyrt for Tui. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Streik og sykdom: De ansatte i Tuifly ble syke da flyselskapet skulle omorganiseres. Det kan bli veldig dyrt for Tui. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

- I dag har EU-domstolen fastslått at en streik ikke utgjør ekstraordinære omstendigheter. Det betyr at flyselskapene kan være erstatningspliktige med opp til 600 euro per person dersom de blir rammet av flyforsinkelser på grunn av streik gjennomført av flyselskapets egne ansatte. Med dette vedtaket styrkes de europeiske passasjerettighetene betydelig, og det er vi selvsagt veldig fornøyde med, sier Hermansson.

Ikke uten ansvar

Det var den 30. september 2016 at Tui-fly i Tyskland ga de ansatte beskjed om omfattende omstrukturering av selskapet. Dette førte til sterke reaksjoner fra mange ansatte som ble sykemeldt. Det gjaldt både kabinansatte og piloter. Dette førte til at Tui måtte kansellere et stort antall flyreiser i perioden 3.-8. oktober 2016. Kravet om kompensasjon ble avslått. Men 28 passasjerer brakte avslaget inn for domstolen. Og etter rettssaken som ble avhold 28. januar i år har EU-domstolen fastslått at dette ikke var en situasjon utenfor flyselskapets kontroll.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dommen gjelder også for EØS og Norge, og dermed alle land som omfattes av flypassasjerrettighetene EC261. Dette betyr konsekvenser for flyselskapene også her til lands, sier Andreas Hermansson.

Mange passasjerer i Norge har tidligere fått avslag i forsinkelsessaker eller kanselleringer som skyldes streik fordi flyselskapene har ment at det har vært ekstraordinære årsaker til forsinkelsen eller kanselleringen Nå kan slike saker komme til å bli behandlet på nytt. Dersom flyselskapet ditt fortsatt nekter kan du be om at saken blir behandlet i Transportklagenemnda.

Følger EU sitt regelverk

- Vi ser på slike saker med interesse. Det handler blant annet om flyselskapet har en reell påvirkning i situasjonen forut for streiken, eller om kravet fra motparten regnes som så urimelig at det ikke kan etterkommes. Det avgjørende spørsmålet er om det slike saker blir blir gjeldene rett og dermed gir føringer hvor hvordan erstatningssaker skal løses fremover, sier SAS sin kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

- Vi forholder oss til EUs regelverk og tar dommen til etterretning. Når det gjelder streiken i Norge for tre år siden så er den foreldet, i henhold til norsk lov, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian.

Klagefristene

- Fristen for å klage til Transportklagenemnda på fly er ett år etter at passasjeren skriftlig reklamerte til flyselskapet. Ellers gjelder i Norge vanlig foreldelsesfrist på tre år når det gjelder krav passasjeren har overfor flyselskapet etter EU-forordningen. For krav etter luftfartsloven gjelder en foreldelsesfrist på to år. Den generelle foreldelsesfristen avbrytes ved at selskapet erkjenner kravet eller at saken sendes til oss som klagenemnd, sier Anne B. Lea, daglig leder i Norsk Reiselivsforum, som er sekretariatet for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda.

- Flyselskapene kommer til å måtte håndtere mange krav om kompensasjon, da denne avgjørelsen også gjelder for tidligere streiker. Vi i Airhelp kommer, som én av flere aktører, til å gjenåpne flere tusen lukkede saker på vegne av flypassasjerer, og vi anbefaler alle som har blitt rammet av streik om å søke kompensasjonen de har krav på fra flyselskapene, sier Andreas Hermansson.

Saken oppdateres.