Gjerrig som en småbil

Snart klart for BMWs superhybrid.

RASK NOK:  Bensinmotoren bak og elmotoren foran yter til sammen 362 hk og 570 Nm. Foto: BMW
RASK NOK: Bensinmotoren bak og elmotoren foran yter til sammen 362 hk og 570 Nm. Foto: BMWVis mer

Bilprodusenter med superbiler i rekkene er blitt flittige brukere av hybridsystemer som gir masse ytelse uten at forbruksskalaen sprenges. Porsche benytter hybridteknologi i sin nye superbil 918 Spyder, som har verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt. Det samme gjør Ferrari og Mclaren med henholdsvis LaFerrari og P1.

Nå er det også snart klart for BMWs ytelseshybrid, som blir i en noe mer tilgjengelig klasse enn 918 Spyder, La Ferrari og McLaren P1.

Vi snakker om en bil som er 4,689 meter lang, 1,942 meter bred og 1,292 meter høy. Vekten er på 1490 kilo. Til sammenligning har BMW M6 Coupe målene 4,897/1,902/1,369 meter.

Mens M6 har en V8-er på 560 hk, er i8s bensinmotor på beskjedne 1,5 liter. Det høres ynkelig ut, men BMW i8 blir ingen sinke.

Skreddersydd hybrid BMW i8 kommer med et hybridsystem som er skreddersydd for modellen. BMW har brukt hybridmulighetene ytterst bevisst for å gi bilen 50/50-fordeling av vekt. Kraftkilden består av en tresylindret bensinmotor på 1,5 liter med BMWs TwinPower Turbo-teknologi, samt en elmotor drevet av litium-ionbatterier som kan lades i en standard stikkontakt.

LITE VOLUM: Med BMWs TwinPower Turbo-teknologi yter den tresylindrede bensinmotoren på 1,5 liter hele 231 hk. Foto: BMW
LITE VOLUM: Med BMWs TwinPower Turbo-teknologi yter den tresylindrede bensinmotoren på 1,5 liter hele 231 hk. Foto: BMW Vis mer

Den 231 hester sterke bensinmotoren er plassert bak setene og sender kraften til bakhjulene, mens den frontplasserte elmotoren på 131 hk driver forhjulene. Bensinmotoren har et dreiemoment på 320 Nm, mens elmotoren yter 250 Nm.

Bilen kan ifølge BMW ha en rekkevidde på 35 kilometer når bare elmotoren er innkoblet. Toppfarten i elektrisk modus er 120 km/t. Med begge systemene innkoblet har bilen firehjulsdrift, men den elektriske motoren foran supplerer bensinmotoren bak for å gi bilen typisk bakhjulsprioritert BMW-karakter. Toppfarten er elektronisk sperret på 250 km/t.

500 kilometer Motorkraften og en konstruksjon av lettvektsmaterialer gjør at i8 skal greie 0-100 km/t på 4,5 sekunder - og det med et forbruk som en gjerrig småbil.

Ifølge EU-normen for plug-in-hybrider skal BMW i8 ha et forbruk på 0,25 liter per mil ved blandet kjøring. Det gir et CO2-utslipp på beskjedne 59 g/km.

BMW i8 kommer med en sekstrinns girkasse og tre forskjellige kjøreinnstillinger som gir ulik karakter, ytelse og forbruk: Eco Pro, Comfort og Sport. I Comfort skal bilen ha en potensiell rekkevidde på 500 kilometer, forutsatt at tanken er full og batteriene fulladede. I Eco Pro er potensialet 600 kilometer.

KAMUFLERT: BMW i8 har et oppgitt forbruk på 0,25 liter per mil ved blandet kjøring. Ytelseshybriden har verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september. Foto: BMW
KAMUFLERT: BMW i8 har et oppgitt forbruk på 0,25 liter per mil ved blandet kjøring. Ytelseshybriden har verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september. Foto: BMW Vis mer

Les også:
BMW i3 blir mye billigere enn antatt
Vi har prøvekjørt BMWs første elbil
Slik er BMW 3-serie GT
Billigste versjon av BMW X5 kommer neppe til Norge

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.