Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Gjett hva dette er?

Jo, den nye Lada'en!

RANGE ROVER ELLER FORD? Nei, Lada X-Ray Foto: Lada
RANGE ROVER ELLER FORD? Nei, Lada X-Ray Foto: Lada Vis mer

Ja, du leste riktig. Lada! Mest kjent for billige biler med dårlig kvalitet, men samtidig enkel nok mekanikk til at hvermannsen kunne leke bilmekaniker. Firhjulstrekkeren Niva har for eksempel kultstatus i visse miljøer.

Du husker den? Den russiske billig-bilen som det vrimlet av, kanskje særlig på landsbyga, i Norge for 20-30 år siden?
Den har vært borte fra det norske markedet i mange, mange år.

- Den siste ble vel solgt i 1997, sier daglig leder Svein Rognerud i Autolast Norge, arvtageren etter importøren Lada Norge.

Selger 600 000
Men om Ladaen ikke er mer enn et minne - og flere gode vitser - for voksne norske bilkjennere, er merket i full vigør på hjemmebane. Russland er et av Europas raskest voksende bilmarkeder, og Lada står for rundt 40 prosent av omsetningen.

Russiske AztoVaz produserer fortsatt Lada og solgte faktisk nesten 600 000 biler bare i Russland i 2011. I modellporteføljen finner vi biler som Kalina, Priora, Largus og Granta, og om tre år lanserer de altså en ny SUV - basert på konseptbilen som nylig ble vist på bilutstillingen i Moskva.

Design-bombe
På bilutstillingen i Moskva nå i august lanserte Lada sin nye X-Ray, en cross-over som er tegnet av den tidligere Mercedes- og Volvo-designeren Steve Mattins.

SÆREGEN FRONT Lada har satset på designeren Steve Mattins, som gikk for en X-formet front. Foto: REUTERS/NTB scanpix.
SÆREGEN FRONT Lada har satset på designeren Steve Mattins, som gikk for en X-formet front. Foto: REUTERS/NTB scanpix. Vis mer

Bildene av X-Ray har gått verden rundt, og vakt behørig oppsikt for sitt røffe og stilige utseende. Et skarpt brudd på hva vi husker Lada som. Det var ikke akkurat designen som var høyest prioritert på Lada 2110 eller Niva på 80 og 90-tallet.

X-Ray ser både sporty og robust ut, og minner litt om Range Rover Evoque om vi skal trekke noen paralleller. Nå ser aldri en ferdig produksjonsbil lik ut som en konseptbil, men det ville vært gøy om Lada våget å gå for et design som skiller seg ut.

Hva slags motorisering den nye konseptbilen skal utstyres med, er ikke kjent. Men trolig kommer det med maskiner fra Renault, som eier 25 prosent av Avtowaz.

Det er ikke flust med detaljer ellers heller, annet enn at bilen er planlagt i produksjon i 2015, og at det allerede er spekulert i om Lada vil satse på et internasjonalt comeback.

Neppe til Norge
- Jeg har sett bildene av bilen, og jeg er spent på om den dukker opp på bilutstillingen i Paris senere i høst, sier Sven Rognerud til Dagbladet.

STILENDRING: Ikke akkurat slik vi husker Lada. Foto: RESUTERS/NTB scanpix
STILENDRING: Ikke akkurat slik vi husker Lada. Foto: RESUTERS/NTB scanpix Vis mer

- Men vi har ingen planer om å starte import igjen. I så fall må vi få en konkret forespørsel.

Han legger ikke skjul på at Lada kanskje ikke forbindes med det beste imaget her i Norge.

- Det blir kanskje en vanskeligere jobb å snu det, enn hva Volkswagen hadde med Skoda-navnet, sier han.

Selger deler
Men selv om Ladaen forsvant fra norske bilbutikker for 15 år siden, er det fortsatt mange av dem i drift, og deler skaffes.

- Vi har fortsatt et stort delelager, og har det aller meste. Det går fortsatt flere biler på veiene, og ettersom mange av de begynner å bli veteraner, finner stadig flere det verdt å restaurere eldre biler de har stående.

- For det var robuste biler. Jeg husker jo for eksempel at en Lada Niva til 117 000 kroner banket en langt dyrere Toyota Land Cruiser i test en gang. Det var en test om framkommelighet i ei stridsvognløype, sier Rognerud.
 

I GLANSDAGENE: Lada 2103. Det gikk mange av dem i landet på 80-tallet. Foto: Reuters
I GLANSDAGENE: Lada 2103. Det gikk mange av dem i landet på 80-tallet. Foto: Reuters Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media