Intervall: Å løpe med skistaver i motbakke er en supert for økt kondisjonen mener Sportssjef og trener for langrenn på Norges Toppidrettsgymnas, Per Ola Gasmann. Alle foto: Kristin Roset
Intervall: Å løpe med skistaver i motbakke er en supert for økt kondisjonen mener Sportssjef og trener for langrenn på Norges Toppidrettsgymnas, Per Ola Gasmann. Alle foto: Kristin RosetVis mer

Treningsprogram for ulikt vær:

Gjør deg klar for skisesongen: Slik får du best fremgang med fire økter i uka

Fra barmark til snø: Langrensstrener og sportssjef Per Ola Gasmann deler sine beste treningstips. 

- Du kan få svært godt utbytte av fire treningsøkter i uka dersom du legger inn to hardøkter, en langtur og en kombinert styrke og spenstøkt, forteller Per Ola Gasmann, sportssjef og trener for langrenn ved Norges Toppidrettsgymnas på Lillehammer.

Overgang barmark/snø

- Det som er viktig å huske på på denne tiden av året er overgangen fra barmark / rulleski til langrennssesongen. Når snøen kommer er det viktig å ikke overdrive skigåingen med en gang. Bruk tid på å komme i gang. Begynn gjerne med en skiøkt i uka, så to og deretter tre. Selv om du har gått på rulleski og løpt vil muskulaturen trolig reagere annerledes på de første skiøktene. Stress derfor ikke etter å komme deg på snø flere dager i uken den første perioden, sier han.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn