LURT: Ta et bilde av dingsen din før du sender den til reparasjon. Da har du nemlig dokumentasjon på hvordan den så ut da du ga den fra deg.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NO
LURT: Ta et bilde av dingsen din før du sender den til reparasjon. Da har du nemlig dokumentasjon på hvordan den så ut da du ga den fra deg. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / DINSIDE.NOVis mer

Gjør dette når mobilen går i stykker

Gir deg bevis om verkstedet nekter å reparere.

DinSide.no: De fleste dingser har fem års reklamasjonsrett i Norge, som mobiler, nettbrett, PC-er, TV-er og nettverksutstyr. Går de i stykker av seg selv i løpet av disse fem årene, skal du altså få reparert dem gratis.

Men svaret fra verkstedet er ofte: «Du har ødelagt denne selv, og må punge ut! Bare se på disse bildene vi har tatt.»

Vi har sett mange eksempler på dette, og reaksjoner fra forbrukeren som: «Dette kan umulig stemme, slik så den ikke ut da jeg leverte den! Bildene viser feil dings, eller så må skaden ha oppstått etter jeg leverte den.»

Denne krangelen kan ha én enkel løsning: Ta bilder av dingsen din selv, før du sender den til reparasjon.

Da kan du møte verkstedets bildedokumentasjon med din egen bildedokumentasjon.

Bilder mot bilder ga medhold Allerede blant årets aller første vedtak fra Forbrukertvistutvalget (FTU) finner vi et godt eksempel på dette:

I fjor sommer kjøpte en Florø-kar en Samsung Galaxy S4 til 4589 kroner. Etter bare få uker gikk telefonen i svart, uten å våkne til liv igjen. Han reklamerte da til nettbutikken, og fikk følgende svar fra verkstedet: «Telefonen er slag/klemskadet og LCD er knust. Garantien bortfaller derfor fra produsenten». En ting er om «produsentens garanti» strengt tatt har noe som helst med saken å gjøre, men verkstedet viste også fram bilder av telefonen med sprukket skjerm. Florø-mannen kjente ikke igjen telefonen sin, og mente skaden oppstod etter levering, eller at telefonen ikke var hans. Verkstedet ga seg ikke, og saken havnet hos FTU. Overfor utvalget viste verkstedet fram de samme bildene, men kunden hadde også sine egne bilder av mobilen, tatt før den ble sendt til reparasjon. Disse viser skjermen i god stand. «Klageren har anført at det ikke er hans telefon som er avbildet av verkstedet, og har fremlagt egne bilder av telefonen uten skader. Slik saken er opplyst, finner utvalget det ikke tilstrekkelig bevist at feilen skyldes forhold på klagerens side» skriver utvalget i avgjørelsen. Og vips, så fikk mannen tilbake pengene sine for både telefonen og verkstedets undersøkelser av den.
Skader under transport? Å ta egne bilder gjelder selvfølgelig ikke bare elektronikk, men alle varer du sender til reparasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prinsippet er ganske enkelt: Du må kunne dokumentere tilstanden produktet hadde da du sendte det fra deg.

For også verksteder kan gjøre feil, som å vise til bilder av feil enhet, eller skade dingsen din selv.

GÅR I STYKKER: Mobiler blir ødelagt, som alt annet. Men om du ikke har sprukket skjermen, og verkstedet hevder at det har du, lønner det seg å ha bilder i bakhånd.  Foto: SAMSUNG/APPLE
GÅR I STYKKER: Mobiler blir ødelagt, som alt annet. Men om du ikke har sprukket skjermen, og verkstedet hevder at det har du, lønner det seg å ha bilder i bakhånd. Foto: SAMSUNG/APPLE Vis mer

Også hvorvidt skaden har skjedd under transport, er noe det krangles mye om i Norge. Men her blir det straks mer komplisert.

For når du sender et produkt fra deg, er det nemlig ditt ansvar at den kommer fram like hel. DinSide har tidligere fortalt hvordan nettbutikker må erstatte ødelagte varer, mens privatpersoner som selger deg varer, slipper. Posten erstatter bare skadene om det er «utvist grov uaktsomhet», eller om pakken er sendt med forsikring.

Men har du bilder som viser en uknust skjerm, og verkstedet bilder som viser en knust skjerm, kan selvfølgelig dette også brukes til en eventuell tvist med Posten. Og om butikken eller verkstedet selv har gitt deg emballasjen dingsen sendes i, kan det selvfølgelig diskuteres om ikke ansvaret uansett hviler på dem. Uten at vi har konkrete eksempler på akkurat dette.

Her er noen tips til hvordan du bør ta bildene dine:
• Ta bildene like før du sender dingsen til verkstedet. Bilder av mobilen din to måneder før den gikk i stykker beviser ingenting. • Ta gjerne bilder som viser selve problemet, så har du dokumentasjon for dette, også. Det hender at verksteder ikke klarer å gjenskape en feil, og dermed heller ikke tror på historien din. • Ha dokumentasjon for når bildet ble tatt. Det klassiske trikset er å legge enheten over dagens avis, eller mer tidsriktig: Dagens nettavis. • Ta flere bilder av dingsen fra alle vinkler. Og forsøk å komme så «dypt inn i den» som mulig, ved å for eksempel fjerne batteridekselet eller ta nærbilder av USB-inngangen.
Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Les også:
Visste du at verksteder kan ha lov til å snoke på PC-en din?
Verkstedet kan ikke ta betalt for reparasjon eller undersøkelser om de ikke advarer først
Tar reparasjonen lang tid? Krev pengene tilbake!
Du skal få låne et tilsvarende produkt når dingsen din blir reparert