GOD PRIS: Nå kan du få denne Mercedesen for under 200.000 kroner. Foto: Terje Bjørnsen
GOD PRIS: Nå kan du få denne Mercedesen for under 200.000 kroner. Foto: Terje BjørnsenVis mer

Gjør SUV-kuppet nå

Høyreist status til familiebilpris? Sjekk disse.

||| For de aller fleste av oss er biler som BMW X5 , Mercedes ML og Volvo XC90 uoppnåelige. Bare navnene oser en million kroner, og selv om det er bilene vi elsker å hate, skaper de et vil-ha-begjær hos mange av oss.

Både BMW X5 og Mercedes ML har for lengst blitt avløst av nye modeller. Volvo XC90 derimot - den holder stadig koken som konsernets spydspiss, til tross for at den har fått en nokså fersk lillebror i den flotte XC60. Det betyr ikke at du trenger å blakke deg for å sikre deg et eksemplar.

Faktisk er disse tre prestisjemodellene nå overkommelig på bruktmarkedet for folk flest, og du kan få gode eksemplarer til prisen av en rimelig familiebil . Som nye kostet disse bilene 650-900 000 kroner, eller mer avhengig av utstyrsgrad. I dag kan du sikre deg et fint eksemplar for mellom 3-400 000 kroner. I det prisleiet er det også mange biler å velge mellom.

Velger du å gå enda lavere i pris - du får nemlig enkelte av disse helt ned i 200 000 kroner - så ta deg god tid til å finne ditt drømmeeksemplar. Mange av disse har gått langt og begynner å dra ordentlig på årene, og kan bli dyre å holde i stand.

Vi har kikket på bruktmarkedet, og gir deg i denne saken litt info og en oversikt over vanlige feil, samt modellhistorikk.

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Volvo XC90 Folkelig luksus-SUV

Volvo XC90 var bilen som tok SUV-bølgen ut til de brede lag av folket.

Da den kom på markedet sent i 2002 som 2003-modell, var fortsatt SUV noe for de spesielt interesserte.

Men med Volvos brede appell og mer folkelige om ikke direkte billige priser, gjorde Volvo XC90 vei i vellinga.

Allerede da Vi Menn Bil testet Volvo XC90 mot de viktigste konkurrentene i januar 2003, var det klart hvilke egenskaper som skulle gjøre bilen til en stor salgssuksess:

Det var blant annet det store plasstilbudet som fristet. Volvo XC90 har stor bagasjeplass og svært baksete som femseter.

Går du for syvseters versjon — som er en slager hos mange barnefamilier — får du en positiv overraskelse siden de to ekstrasetene faktisk er brukbare.

Volvo XC90 tar også sitt vanlige svenske glansnummer når det gjelder sittestilling og førerposisjon.

Her er bilen klasseledende, noe ikke minst de svært behagelige setene sørger for.

Da bilen kom på markedet som 2003-modell var det med de velkjente femsylindrete motorene i bensin- og dieselversjon, samt rekkesekseren T6 med turboladning.

Det er femmerdieselen som spiller førstefiolin på motorfronten, selv om det også finnes noen 2,5T med den 210 hk sterke bensinturboen, særlig i de første årgangene.

For de fleste er problemfri bakkestart på glatt føre den viktigste bonusen av 4WD-systemet.

I årsmodellene 2003 og 2004 var Haldex?en lovlig treg, noe som blant annet første til at bilen kunne gli litt sidelengs ved start på glatt føre innen bakhjulene reagerte.

Det ble forbedret fra årsmodell 2005 og framover.

SVAKHETER
- Bremseslitasje
- Slitasje på forhjulsoppheng
- Elektronikkfeil
- Støy og ulyd fra interiør/hjuloppheng

ANBEFALTE MOTORVERSJONER
2,4D/163 hk: Relativt forbrukssnill femsylindret dieselmotor med tilstrekkelig kraft. Forbruk 0,8-1,3 l/mil
D5/185 hk: Femsylindret dieselmotor med noe bedre ytelser enn 163 hk. Forbruk 0,85-1,3 l/mil
2,5T/210 hk: Femsylindret bensinturbo med gode ytelser, men noe høyt forbruk. Forbruk 1,0-1,6 l/mil.

  BMW X5 Bedre brukt BMW får du neppe

BMW X5 ble ikke bare lansert i USA et snaut år før den dukket opp i Europa i 2000, den ble også produsert i USA.

Da X5 omsider kom til våre breddegrader, var det en viss frykt for at bilen skulle være vel amerikanisert, en bekymring som viste seg ubegrunnet.

Et av X5 sine fortrinn i forhold til konkurrentene fra samme tidsperiode, er nemlig de glimrende veiegenskapene.

Slik seg hør og bør en BMW er nemlig X5 en av de mer stasjonsvognspregete SUVene.

Den oppfører seg relativt lettbent både på sommer og vinterføre.

Ingen bil klarer å skjule sine to tonn og sitt høye karosseri fullstendig, men i X5 er jobben gjort svært godt.

Bilen er ikke noe plassvidunder blant sine SUV-konkurrenter, men byr fortsatt på god plass relativt sett.

V8-motorene er selvfølgelig artige, med svært gode ytelser og ditto drivstofforbruk.

Likevel er det først og fremst de klassiske sekssylindrete motorene som framhever seg med fornuftig kombinasjon av forbruk og ytelser.

Bilen hadde den fine og kultiverte 3,0l/231 hk bensinversjonen fra start til slutt, mens den 3,0l/184 hk sterke turbodieselen var på plass i 2001.

Den fikk 218 hk i forbindelse med faceliften for årsmodell 2004.

Hvis lommeboken er med på leken, anbefaler vi deg å se etter en årsmodell fra 2004 og senere.

Da får du med deg viktige endringer i modellpleiens navn, og ikke minst et mer moderne firehjulsdriftssystem som er teknisk identisk med BMW X3.

SVAKHETER
— Feil på forhjulsoppheng/styring
— Bremseslitasje
— Feil på motorstyring
— Mangler på felger/dekk
— Feil på navigasjon/telefon
— Elektronikkproblemer

ANBEFALTE MOTORVERSJONER
3,0/184-218 hk: Kultivert og relativt kraftig sekssylindret turbodiesel. Forbruk 0,9-1,2 l/mil
3,0/231 hk: Sekssylindret bensinmotor med fin gange og gode ytelser. Forbruk 1,0-1,5 l/mil
Mercedes ML Nå får du denne under 200 000 kroner Allerede i 1997 var Mercedes klar med sin SUV-modell.

Helt siden de første modellene dukket opp her i Norge, har M-klasse vært en populær bil hos SUV-kundene. Det gjør at tilbudet av brukte biler er godt og relativt variert.

M-klasse var en av de første SUVene som brukte personbilaktig hjuloppheng, med avansert flerarmet bakaksel.

Teknisk sett var imidlertid ikke Mercedes helt ferdig med den tradisjonelle 4x4-epoken: Den første generasjon M-klasse har separat ramme/karosserikonstruksjon. Imidlertid må du være usedvanlig oppmerksom til å merke det under vanlig kjøring.

Veiegenskapene orienterer seg klart mot asfaltpublikummet — M-klasse er ingen bil for de store gjørmeeventyrene.

Den er trygg både på tørt og glatt føre, men mangler noe av presisjonen i styring og fjæringsbevegelser - som kjennetegner de aller beste bilene på dette området.

Kvalitetsmessig startet det ikke så bra for M-klasse, men etter de to første årene ble kvaliteten bedre.

Det var først og fremst klapring og knirking i interiøret som var problemet.

En av årsakene til M-klasses suksess finner du i et bredt og veltilpasset motorprogram.

Spesielt godt passer den 163 hk sterke femsylindrete dieselmotoren i ML 270 CDI, et annet bra alternativ er V6-maskinen i 320 og fra 2002 i 350-versjonen.

Det er først og fremst de første modellårene som sliter med dårlig finish og kvalitetsmangler.

Mercedes var relativt raskt ute for å stramme opp produksjonen, og fra modellår 2000 var situasjonen bedret.

Men de beste ML-modellene av første generasjon er de med modellår 2002-2005, altså etter den gjennomgripende faceliften.

SVAKHETER
- Bremseslitasje
- Feil på forhjulsoppheng
- Feil/lekkasje på styreservo
- Feil på motorstyring (bensin)
- Feil på innsprøytning (diesel)
- Feil på elektrisk anlegg/elektronikkutstyr
- Rust på rammekonstruksjon
- Ulyder fra interiørdetaljer

ANBEFALTE MOTORVERSJONER
2,7/163 hk: Femsylindret common-rail diesel med bra ytelse og relativt kultivert gange. Forbruk 0,85-1,3 l/mil
3,2/218 hk eller 3,7/235 hk: V6 med god ytelse og pen gange. Forbruk 1,1-1,6 l/mil.
4,0/250 hk: V8 common-rail diesel med svært gode ytelser og kraftig dreiemoment. Pen gange, forbruk 1,0-1,5 l/mil.

STOR OG FLOTT: De første ML 270 CDI kom som modellår 2000 og er relativt rimelige i dag. Foto: Terje Bjørnsen
STOR OG FLOTT: De første ML 270 CDI kom som modellår 2000 og er relativt rimelige i dag. Foto: Terje Bjørnsen Vis mer