Glem alt du vet om elbil

Tesla Model S går fort og kommer langt.

CAPTAIN FUTURE: Instrumentene er konfigurerbare og du kan velge hvilken informasjon som skal komme opp på siden av speedometer og effektmåler. FOTO: Terje Bjørnsen
CAPTAIN FUTURE: Instrumentene er konfigurerbare og du kan velge hvilken informasjon som skal komme opp på siden av speedometer og effektmåler. FOTO: Terje Bjørnsen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Tesla Model S er en av årets nye modeller det knytter seg størst forventninger til her i Norge.

En stor, luksuriøs elbil med 0-100 på ned mot 4,4 sekunder og inntil 500 kilometer rekkevidde. Med priser som starter på under 450 000 kroner og fri ferdsel i kollektivfeltet. Ikke rart det blir interesse av slikt.

Forventningsfulle nordmenn har betalt depositum på Tesla Model S. Og mens tidspunktet for utlevering av Tesla Model S med europeiske spesifikasjoner nærmer seg, har vi kjørt test på to av importørens demobiler med USA-spesifikasjoner.

Tesla Model S starter på 446 600 kroner for den rimeligste versjonen med 225 kW/302 hk og 60 kWh batteri. Da går 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Neste trinn er utstyrt med 85 kWh batteri og en motor på 270 kW/362 hk til 506 700 kroner og 0-100 km/t på 5,6 sekunder. Vår testbil er en Performance-versjon med 310 kW/416 hk og 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Da starter prisen på 595 000 kroner.

Kjøreegenskaper: 5 En kraftig batteripakke og store yttermål gjør Tesla Model S til en tung bil. 2100 kilo med fører merkes, spesielt når veien er våt eller glatt.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.