Glem de anabole kreftene - denne Audien skal pines...

Resultatet er oppsiktsvekkende bra. Se video!

(Dagbladet): Ikke la deg lure av det anonyme utseendet, den intetsigende, svarte lakken og stasjonsvognformen.

Audis nye A6 blir et monster med den nye biturbo-dieselmotoren på 313 hester under panseret.

Den spurter til hundre på 5,3 sekunder og har et drag i mellomregisteret som gjør mang en sportsbil grønn av misunnelse. Likevel er det ikke det som imponerte mest med den nye kraftpakka.

Vi tok nemlig med oss nykommeren ut på en lang kjøretur - rett og slett for å se hvor mye «suppe» en 1900 kilos bil med 313 hester og 650 Nm bruker.

ULV I FÅREKLÆR: Ikke la deg lure av det litt kjedelige, svarte men likevel lekre skallet. Under panseret bor det anabole dieselkrefter. Foto: ANDREAS HANDELAND
ULV I FÅREKLÆR: Ikke la deg lure av det litt kjedelige, svarte men likevel lekre skallet. Under panseret bor det anabole dieselkrefter. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Vi droppet sparekjøringen, for å vise hva en slik A6 konsumerer av drivstoff under normalt bruk.

Hadde en såkalt «ecodriver» tatt plass bak spakene, og samtidig kjørt på dekk med lav rullemotstand, hadde forbruket blitt kunstig lavt sett opp mot hva en gjennomsnittlig sjåfør hadde klart.

Vår testbil ble kjørt på bløte vinterhjul i slutten av mars, langt i fra ideelt. Kjøreruta ble lagt opp slik at den både skulle inneholde litt av hvert; bykjøring, motorvei og svingete landeveier.

Stor bil, stor motor A6 er en stor familiebil. Plassforholdene er gedigne både i baksetet og i bagasjerommet, og det meste av utstyr og luksus er på plass i vår testbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen på A6 med denne motoren starter på 925 900 kroner.

Vår nærmest «unødvendig» fullstappede bil lander på 1 269 730 kroner, og blir med det en fjern familiedrøm for de fleste av oss.

Til gjengjeld så får man en bil som framstår som svært komplett uansett hvilke preferanser man har.

Spesiell lydopplevelse Et av dieselbilens ankepunkter er lydbildet. En sekssylindret motor er selvsagt mer kultivert og stillegående enn en med færre sylindrer, men kan fortsatt aldri måle seg med en bensinmotor.

I denne utgaven har Audis ingeniører jobbet på spreng for å kvitte seg med diesellyden, og opplevelsen er veldig spesiell.

Står du bak bilen, høres den mer ut som en bensindrevet V8-motor enn en diesel, og på pådrag blir det gromme bulderet bare enda råere.

Bak rattet hører du imidlertid susingen fra turboene og den noe grove gangen som røper at det er en diesel, men du verden for en forbedring!

Det matcher de heftige ytelsene som hånd i hanske, og gjør hele opplevelsen med bilen mer elegant.

Hvordan vår forbrukstest gikk, kan du se i videoen øverst i saken.

TILPASSER SEG TURENS FORMÅL: Drive Select-pakka tilpasser styring, respons og understell etter formålet med kjøreturen. Foto: ANDREAS HANDELAND
TILPASSER SEG TURENS FORMÅL: Drive Select-pakka tilpasser styring, respons og understell etter formålet med kjøreturen. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer