Glem fordommene, ta på kjøredressen og ha det moro!

Toyota har tatt til fornuften - med ufornuftig verktøy. Se video!

Barcelona (Dagbladet): Noe har skjedd med Toyota. For få år tilbake la de ned produksjonen av sine to eneste gjenlevende sportslige modeller, Celica og MR2.

Nå flesker de til med GT86 - en ekte sportsbil etter gode, gamle tradisjoner. Samtidig inngår den norske importøren et samarbeid med Norges verdenskjente driftingstjerne, Fredric Aasbø.

OVERRASKENDE: Sittekomforten er bedre enn den du vanligvis finner i en Toyota. Her er det god støtte under lårene og god ergonomi. Dessuten virker støynivået å være forbausende lavt selv høyere hastigheter. Foto: ANDREAS HANDELAND
OVERRASKENDE: Sittekomforten er bedre enn den du vanligvis finner i en Toyota. Her er det god støtte under lårene og god ergonomi. Dessuten virker støynivået å være forbausende lavt selv høyere hastigheter. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

- Det er klart det er viktig for Toyotas image å ha sportslige biler i sortimentet. Det trekker til seg nye kundegrupper og viser hva Toyota kan, sier direktør Lars-Erik Årøy i Toyota Norge.

- Dessuten er GT86 er et signal på retningen for Toyotas volummodeller fremover i nær fremtid også, legger han til.

Klassisk oppskrift Det er et ord som blir nevnt oftere enn noe annet på pressekonferansen, nemlig «fun». Det er ikke vanskelig å forstå bak rattet at dette har vært motivasjonen.

LAVT TYNGDEPUNKT: Subaru-boxermotorens konstruksjon og plassering sørger for lavt tyngdepunkt. Det borger for velbalanserte og trygge kjøreegenskaper. Foto: ANDREAS HANDELAND
LAVT TYNGDEPUNKT: Subaru-boxermotorens konstruksjon og plassering sørger for lavt tyngdepunkt. Det borger for velbalanserte og trygge kjøreegenskaper. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Som på tradisjonelle sportsbiler har GT86 lav vekt, motoren foran, drift på bakhjulene og en presis styrefølelse. Legg til et understellsoppsett som både er lekent og nokså komfortabelt, og resultatet blir kanonbra sett i forhold til prislappen.

GT86 er et samarbeid med delvis Toyota-eide Subaru. Subaru kaller sin modell BRZ, og det er bare visuelle detaljer, litt av understellet og motorstyringen som skiller de to.

LIGG BREDT, MED VETT: Toyota GT86 er godt balansert, har presis styring og drift på bakhjulene. Da ligger det meste til rette for moro på svingete vei - eventuelt kontrollerte sladder. Litt mer motorkraft hadde vært prikken over I-en. Foto: Petter Handeland
LIGG BREDT, MED VETT: Toyota GT86 er godt balansert, har presis styring og drift på bakhjulene. Da ligger det meste til rette for moro på svingete vei - eventuelt kontrollerte sladder. Litt mer motorkraft hadde vært prikken over I-en. Foto: Petter Handeland Vis mer

Boxermotoren på to liter er utviklet av Subaru. Den spesielle motorkonstruksjonen tillater lav plassering, som betyr at bilen får et lavt tyngdepunkt - faktisk nesten på linje med Ferrari 360 Modena og Porsche 911 GT3.

Hadde taklet mer effekt Toliteren har ingen turbo, for det ville ikke Toyota ha i sin «tilbake til røttene»-sportsbil. Den yter 200 hester og 205 Nm, og finnes både med manuelt gir og en automatkasse ganske lik den vi finner i verstingsedanen Lexus IS-F.

Under prøvekjøringen valgte jeg manuelt gir. Sekstrinnskassa er presis og tettsteget, heldigvis. Noe annet ville vært upassende i en bil som dette.

DEKKOPERASJON: Når så du sist en original Toyota fra samlebåndet gjøre dette? Vi tipper dette blir et yndet objekt for driftinggutta etter hvert. Foto: ANDREAS HANDELAND
DEKKOPERASJON: Når så du sist en original Toyota fra samlebåndet gjøre dette? Vi tipper dette blir et yndet objekt for driftinggutta etter hvert. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Draget er omtrent som forventet i lave hastigheter, men bedre en jeg hadde trodd oppover i fart. Motoren har knallgod respons og en nokså liniær kraftkurve.

Sprinten fra 0-100 km/t går unna på 7,6 sekunder, som er tilstrekkelig uten å være imponerende. GT86 har et strålende understell og gode bremser, så litt mer effekt hadde den tatt på strak arm. Da kunne den utfordret vesentlig kjappere biler.

Toyota avkrefter ryktene om at det vil komme en sterkere utgave på sikt, og sier at dette skal være en folkelig sportsbil bygget på tradisjonelle prinsipper.

Hvorvidt Subaru etter hvert vil komme med en sterkere STI-turbovariant av sin bil gjenstår å se.

GTI-AKTIG: Dashbordet, rattet og midtkonsollen lukter mer GTI-bil enn sportsbil, men hvilken rolle spiller det? Det ser tøft ut og fungerer godt. Legg merke til vippebryterne under klimaanlegget og de røde sømmene i skinn- og alcantasetene og rattet. Foto: ANDREAS HANDELAND
GTI-AKTIG: Dashbordet, rattet og midtkonsollen lukter mer GTI-bil enn sportsbil, men hvilken rolle spiller det? Det ser tøft ut og fungerer godt. Legg merke til vippebryterne under klimaanlegget og de røde sømmene i skinn- og alcantasetene og rattet. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Lyd er ofte mangelvare i standardbiler med firesylindret motor, men boxermotorens karakteristiske, brummende lydbilde passer sportsbilen bra. Hele opplevelsen føles «mekanisk», gjerne litt gammeldags om du vil - på en positiv måte.

Millimeterpresis Kjøreegenskapene er, i tillegg til det tøffe utseendt, det som gjør denne bilen verdt å bruke 448 000 kroner på.

På vanlig vei føles GT86 akkurat som en sportsbil skal. Styringen er presis, du sitter lavt og det er drift på de riktige hjulene.

Med ESP-systemet deaktivert kan du ganske så enkelt «provosere» fram kontrollerte sladder - ikke fordi motoren er sprek, men fordi balansen og vektfordelingen er god.

Men vår tur på racerbanen utenfor Barcelona avslører ingen store svakheter med bilen i seg selv. Dessverre satt standarddekkene, som ikke er utviklet med hensyn til varmen og slitasjen de får på banen, en stopper for de store fartsopplevelsene.

Sportsbil for folket Toyota GT86 kunne godt hatt en slump mer motoreffekt for å matche kjøreegenskapene, og den kunne godt lignet enda mer på konseptbilen FT86 - for fullt så kul som den er den ikke.

Spesielt LED-stripa under lyktene hadde vært på sin plass i 2012.

Det er fristende å kalle GT86 for et kupp. Det eneste du får som kan matche kjøregleden i samme prisleie er Mazda MX-5.

Men også forhjulsdrevne «lommeraketter» som Mini Cooper S, Peugeot RCZ og Volkswagen Scirocco vil gi GT86 konkurranse på markedet.

Prisen på 448 000 - som er den samme uansett girkasse - inkluderer alt tilgjengelig utstyr. Det er det lite å si noe på.

Hvis GT86 viser veien for kommende Toyota-modeller, har vi derfor mye positivt å se fram til. Viljen - og evnen - til å nå et yngre publikum er endelig tilbake!

Se flere bilvideoer fra Dagbladets arkiv under: