NOEN MER VELLYKKET: La oss glemme prislappen et lite øyeblikk. Mercedes CLS AMG har alt du kan ønske deg i en bil - og litt til. Det er fristende å kalle den perfeksjon på fire hjul, selv om den koster like mye som en leilighet i hovedstaden. Foto: ANDREAS HANDELAND
NOEN MER VELLYKKET: La oss glemme prislappen et lite øyeblikk. Mercedes CLS AMG har alt du kan ønske deg i en bil - og litt til. Det er fristende å kalle den perfeksjon på fire hjul, selv om den koster like mye som en leilighet i hovedstaden. Foto: ANDREAS HANDELANDVis mer

Glem kinderegget! Det er denne som gir deg tre ønsker på én gang

Det er bare å pantsette hus og hytte, og inngå spleiselag med naboen.

(Dagbladet): Parallellen til kinderegget er kanskje en oppbrukt klisjé, men jeg drister meg til å bruke den likevel.

Grunnen er at CLS 63 AMG er en bil der alt stemmer når du sitter bak rattet.

ELEGANT: CLS 63 AMG er tøff og elegant på samme tid. De fire eksosutblåsene, hekkspoiler, en diffusor og svære hjul, er blant elementene som sladrer om den voldsomme effekten under panseret. Foto: ANDREAS HANDELAND
ELEGANT: CLS 63 AMG er tøff og elegant på samme tid. De fire eksosutblåsene, hekkspoiler, en diffusor og svære hjul, er blant elementene som sladrer om den voldsomme effekten under panseret. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Det er riktignok en «ørliten» glippe mellom den ekstreme prislappen og tallene som står oppført i nettbanken. men la gå.

AMG er Mercedes sin egen hustrimmer. De forsyner seg av i utgangspunktet godt gjennomarbeidede luksusbiler, og gir dem en real overhaling slik entusiastene vil ha det.

FØRSTE KLASSE: I massasjesetene sitter du som en konge, og materialkvaliteten er like god som du forventer. I tillegg er ikke plassforholdene så verst. Da er det lite å utsette på en bil, til tross for en tragisk fet prislapp. Foto: ANDREAS HANDELAND
FØRSTE KLASSE: I massasjesetene sitter du som en konge, og materialkvaliteten er like god som du forventer. I tillegg er ikke plassforholdene så verst. Da er det lite å utsette på en bil, til tross for en tragisk fet prislapp. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Resultatet er alltid spektakulært fra AMG, men det som imponerer mest med CLS-en, er allround-egenskapene.

Da er vi tilbake ved kinderegget: Her har du luksusbil, familiebil og versting-sportsbil i én og samme pakke. Dermed basta!

Har noe ved seg... Enkelte personer, eller ting, er slående vakre, uten at man klarer å sette fingeren på hva det er som er grunnen.

DETALJER: Det eneste som minner om fortida i CLS AMG, er en flott analog klokke i midtkonsollen. Bortsett fra panelet til multimedia-anlegget da, vel og merke. Det er for kjipt i en bil til to millioner. Foto: ANDREAS HANDELAND
DETALJER: Det eneste som minner om fortida i CLS AMG, er en flott analog klokke i midtkonsollen. Bortsett fra panelet til multimedia-anlegget da, vel og merke. Det er for kjipt i en bil til to millioner. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

CLS-en er vakker og langt mer dynamisk å se på enn forgjengeren.

AMG krydrer med ekstra detaljer som fire eksosutblås, svære 19-tommers hjul og ekstra luftinntak, for å nevne noe.

SPORTSLIG: Legg spesielt merke til alcantaraen på rattet. Tøft! Foto: ANDREAS HANDELAND
SPORTSLIG: Legg spesielt merke til alcantaraen på rattet. Tøft! Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

Resultatet er en skikkelig «headturner», som heldigvis har både kjøreegenskaper, motorkraft og lyd som matcher popstjernestatusen.

Krefter i overflod V8-motoren på 6,2 liter (Mercedes sier 6,3 av tradisjonelle grunner) som vi finner i en rekke frekke AMG-er, er byttet ut til fordel for en ny 5,5-liters variant med to turboer. 63-navnet er riktignok beholdt uten at det har noen betydning.

Lydbildet er ikke like brutalt som på 6,2-literen, men du verden for en kraftpakke vi her har med å gjøre. 525 hester og 700 Nm, sistnevnte tilgjengelig fra 1700 omdreininger!

To turboer sørger for en brutal momentkurve så lineær og effektiv at overskuddet av kraft er der hele tida. Lyden er noe dempet inne i kupeen - utenfor høres det ut som om det er tordenvær ved fullt pådrag.

Spurten til 100 km/t er unnagjort på 4,4 sekunder, men er egentlig ikke spurtøvelsen der motorkraften kommer best til sin rett. Dette er et autobahn-lokomotiv som trives best i «Ilseng-hastigheter».

Tung og dvask? Mercedes har aldri laget sine sportslige biler like skarpe og fokuserte som BMW og til dels Audi. Komforten er øverst på prioriteringslista, selv i en modell der AMG-navnet pryder bagasjeluka.

I superbilen SLS klarer de til en viss grad å hente fram det beste fra to verdener. Det samme justerbare understellsoppsettet er på plass i CLS, og her kommer det virkelig til sin rett.

I komfortmodus blir den nesten like behagelig på dårlig vei som en Mercedes «skal», og girkassa likeså. I sportsmodus, som blir en midt på treet-greie i denne bilen, blir det hele litt intetsigende.

ALLROUNDER: Enten det er en svingete landevei eller tysk autobahn, er Mercedes CLS 63 AMG i sitt ess. Foto: ANDREAS HANDELAND
ALLROUNDER: Enten det er en svingete landevei eller tysk autobahn, er Mercedes CLS 63 AMG i sitt ess. Foto: ANDREAS HANDELAND Vis mer

I «Sport+» og i AMG-modus skifter bilen imidlertid helt karakter. Styrefølelsen blir millimeterskarp, understellet langt stivere og mer potent, og motoren får respons og temperament som et hissig lemen.

Det smeller i eksosen, og mellomgass kommer som et kontant bjeff hver gang et nytt gir legges inn. Herlig!

Skarpe svinger slukes i en hastighet man ikke tror er mulig i en bil som med sjåfør fort bikker 1950 kilo. Og nevnte jeg sladdene som er mulig å framkalle dersom ESP-systemet deaktiveres?

Familiealibiet på plass CLS AMG har sportsbilegenskaper, og den er utmerket som komfortabel luksusbil. Men kan den kalles praktisk?

Den elegante kupéformen stjeler selvsagt en god del takhøyde, men likevel er det god plass til to voksne i baksetet - eventuelt to unger i rettvendte barneseter.

Bagasjerommet er på hele 520 liter. Det er mye, men utformingen gjør plassen vanskeligere å utnytte enn i en stasjonsvogn eller en SUV.

Kort fortalt: Det er lettere å få inn en drøss med mindre ting, enn én stor gjenstand.

Ikke noe negativt Alle biler, uansett prislapp, har noen ankepunkter. Dem er det min jobb å finne. I CLS AMG er det vanskelig.

Betjeningspanelet til multimedia-anlegget er altfor kjipt i en bil til to millioner, og instrumentpanelet bak rattet er ikke spesielt spennende, det heller.

Likevel vil jeg uten å nøle si at CLS 63 AMG er blant de desidert mest vellykkede bilene jeg har kjørt. Ikke bare fordi den er ekstremt rask, eller fordi den leverer kjøreegenskaper som er overraskende gode.

Nei, det er måten disse egenskapene spiller på lag med hverandre på, som imponerer mest.

Testbilens prislapp på snaut 2,2 millioner kroner er selvfølgelig hinsides, men det skal avgiftene våre ha sin del av «æren» for.

Til den prisen forventes det perfeksjon, og det er CLS 63 AMG synonymt med - selv sett på med et kritisk blikk.