FRA 363 000 KRONER: Skoda har priset sin Octavia Scout relativt aggressivt; her er Haldex 5-firehjulsdrift standard, økt bakkeklaring, kraftfull dieselmotor og en god del utstyr inkludert. Tilhengervekt på to tonn er også anselig. Foto: SKODA
FRA 363 000 KRONER: Skoda har priset sin Octavia Scout relativt aggressivt; her er Haldex 5-firehjulsdrift standard, økt bakkeklaring, kraftfull dieselmotor og en god del utstyr inkludert. Tilhengervekt på to tonn er også anselig. Foto: SKODAVis mer

Gode priser på Skoda Octavia Scout

Dette blir en norgesfavoritt!

• Flere saker fra db.no/bil

Dinside: De norske prisene for nye Skoda Octavia Scout stasjonsvogn er endelig klare, og med en startpris på 363 400 kroner for 2,0 TDI med 150 hestekrefter er det mange som vil kjenne sin besøkelsestid.

I januar 2013 testet vi nyeste generasjon Skoda Octavia og fulgte naturligvis opp med å kjøre stasjonsvogna noen måneder seinere.

Nå er det altså Scout-versjonen som er klar for norske kunder.

Octavia Scout er en bil som lettest kan sammenlignes med Audi A4 Allroad, VW Passat Alltrack, Insignia Country Tourer, som er familiestasjonsvogner med en liten dose SUV tilsatt. I klassen bør selve originalen i nyere tid, Subaru Outback, også nevnes.

FOR DE AKTIVE: Octavia Scout er for dem som ønsker høyere bakkeklaring og bedre framkommelighet. Foto: SKODA
FOR DE AKTIVE: Octavia Scout er for dem som ønsker høyere bakkeklaring og bedre framkommelighet. Foto: SKODA Vis mer

Les også: Flere versjoner av Skoda Octavia RS testkjørt

Praktisk For å gjøre bilen mer anvendelig i nettopp slike situasjoner har Skoda endret formen på fangerne både foran og bak. De er trukket mer oppunder bilen, for å oppnå en bedre angrepsvinkel i begge ender.

Dette reduserer faren for å subbe der hindringene er på grensen.

Fordelen med slike modifiseringer er at du ikke nødvendigvis trenger å ta steget helt opp på SUV-nivå for å få den lille ekstra framkommeligheten.

Kjent system Nye Octavia Scout har et firehjulsdriftsystem av typen Haldex 5. Utviklingen av Haldex-systemene har vært stor, så de nyere fjerde- og femte-generasjonene må ikke forveksles med de tidligere systemene som fikk mye kritikk.

Spesielt i denne 5. generasjonen er mye endret. Følelsen fra gamle dager om at systemet kobles til og fra flere ganger i løpet av en og samme sving, er historie.

Nå hentes informasjon fra sensorer allerede ved gass- og bremsepedaler, i tillegg til motorstyring, gyro, og naturligvis ute ved hjulene. Dermed vet systemet nesten hva som må gjøres for en gitt situasjon, før de fleste sjåfører i det hele tatt har merket at noe har skjedd.

DISKRÉ: Innvendig er det bare det spesifikke rattet og Scout-logoene som avslører tøffingen. Foto: SKODA
DISKRÉ: Innvendig er det bare det spesifikke rattet og Scout-logoene som avslører tøffingen. Foto: SKODA Vis mer

Og det virker, noe vi har prøvd i andre biler med Haldex 5.

Bra utstyrt Alle versjoner av Scout kommer med ni kollisjonsputer, multikollisjonsbrems (som slår inn automatisk etter en kollisjon der kollisjonsputa utløses for å hindre ny kollisjon), proaktiv passasjerbeskyttelse, dekktrykkskontroll og tretthetsvarsler.

I tillegg er blant annet følgende utstyr standard på Scout, 17-tommers alufelger, Front assist med City Safe nødbrems, 3-eket skinnratt, såkalt «Bad-road»-understell med forsterket bunnplate og forhøyet bakkeklaring (3,3 centimeter).

Octavia Scout kan trekke en tilhengervekt på to tonn.

Ny kraft-diesel Skoda Octavia Scout tilbys med 3 forskjellige motorer, og rimeligste Scout leveres med dieselmotoren 2.0 TDI med 150 hestekrefter og 6-trinns manuell girkasse.

Videre leveres en 1,8 TSI 180 Hk bensinmotor med DSG automatgirkasse, og en nyhet, 2.0 TDI på 184 hestekrefter med DSG automatgirkasse.

Skoda Octavia Scout vil leveres i Norge fra oktober i år.

Dette er prisene: • 1.8 TSI 180 hk DSG 4x4 kr 380 200,-
• 2.0 TDI 150 hk 4x4 kr 363 400
• 2.0 TDI 184 hk DSG 4x4 kr 410 200,- (nyhet)

FOR TØFFERE JOBBER: Med beskyttelse på hjulbuer og begge støtfangere gir den inntrykk av å være en tøffere utgave. Det meste er likevel det samme som en ordinær Octavia. Foto: SKODA
FOR TØFFERE JOBBER: Med beskyttelse på hjulbuer og begge støtfangere gir den inntrykk av å være en tøffere utgave. Det meste er likevel det samme som en ordinær Octavia. Foto: SKODA Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.