TOTAL KRIG: Joseph Goebbels mente filmen «Kolberg» ville oppildne det tyske folk til total krig mot fienden. Foto: Bundesarchiv/Wikimedia Commons
TOTAL KRIG: Joseph Goebbels mente filmen «Kolberg» ville oppildne det tyske folk til total krig mot fienden. Foto: Bundesarchiv/Wikimedia CommonsVis mer

Goebbels brukte 50 000 soldater i propagandafilm

Mens Nazi-Tyskland kjempet for livet, brukte Goebbels 50 000 soldater som statister i en gigantisk propagandafilm.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Berlin ble bombet i stykker og Tyskland tapte på alle fronter, men Hitler og Goebbels mente at propaganda «gjorde mer nytte enn en seier i Russland.»

Hitlers propagandaminister Joseph Goebbels hadde et motto: «Underholdning er den beste propaganda». Regissøren Veit Harlan fulgte sjefens oppfordring. Filmene hans var både effektiv propaganda og publikumssuksesser. Den mest populære var den antisemittiske «Jud Süss» eller «Jøden Suss.» Den ble sett av 20 millioner mennesker.

1. juni 1943 fikk Harlan et oppdrag som skulle stille alle tidligere filmer i skyggen:

«Herr Professor Harlan. Jeg ber Dem herved lage en storfilm med tittelen «Kolberg». Hensikten med filmen er å vise at et folk som er forent, hjemme og ved fronten, kan overvinne all motstand. Slik som i byen som gir filmen dens tittel. Jeg gir Dem fullmakt til å kontakte alle avdelinger innen hær, stat og parti for hjelp og bistand... og understreker at filmen er beordret av meg som bidrag til vår moralske og åndelige krigføring.»

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • *Kjøp tilgang til denne saken uten abonnement. Du belastes kun 39 kr.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn