KJØRER BRA: Volkswagen Golf er trivelig å kjøre, og kvaliteten virker å være god. FOTO: Kjell Magne Aalbergsjø
KJØRER BRA: Volkswagen Golf er trivelig å kjøre, og kvaliteten virker å være god. FOTO: Kjell Magne AalbergsjøVis mer

Golf er god som bruktbil

Dette må du sjekke når du skal kjøpe brukt Golf.

Golf har lenge vært en av Norges mest solgte biler, og det er ikke uten grunn. Den er både velkjørende, elegant og har god opplevd kvalitet. En annen grunn til populariteten, spesielt de siste årene, har vært det store utvalget av motorer og ekstrautstyr.

Kjøremessig er Golf kompetent og til tider morsom. Den er ikke blant de aller mest kjøreglade i klassen, men er likevel ikke vond å be om man byr opp til aktiv svingkjøring.

Motorutvalget strekker seg fra en 1,4-liters bensinmotor til den 200-hesters turbomotoren i GTI. Det mest relevante motoralternativet for de aller fleste er imidlertid 1,9 TDI på 105 hester.

Den har en del mer dieselstøy enn de moderne common rail-motorene, men det er langt fra ulevelig. En annen stor fordel med denne motoren er det lave forbruket. Denne motoren finnes også i et visst antall i kombinasjon med firehjulsdrift.

Toliteren på 140 eller 170 hester er også tilgjengelig, men støyer en god del mer enn 1,9-literen.

Hvis du vil ha bensinmotor med mye kraft, er det mulig å gjøre et kupp på GT-modellen. Denne har en 1,4-liter med turbo og kompressor under panseret, og yter 170 hester.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den bensinmotoren som det finnes flest av er imidlertid 1,6-literen på 102 hester. Denne har typisk sugemotorkarakteristikk, og har verken spesielt gode ytelser eller lavt forbruk.

FUNKSJONELT: Interiøret har god opplevd kvalitet og alt er lett å betjene. FOTO: Kjell Magne Aalbergsjø
FUNKSJONELT: Interiøret har god opplevd kvalitet og alt er lett å betjene. FOTO: Kjell Magne Aalbergsjø Vis mer

I Norge er det et voldsomt utvalg av brukte Golfer, og de aller fleste motoralternativene er tilgjengelig. Det store utvalget gjør også at det er lett å få tak i akkurat den bilen du vil ha. Prisene starter på rundt 100.000 kroner for en bil med forholdsvis høy kilometerstand og 1,6-liters bensinmotor. For en bil med 1,9-liters dieselmotor må du regne med å punge ut mellom 20 og 30.000 kroner mer. Hvis du vil ha en GT-modell med 1,4-liters motor på 170 hester, så koster disse i skrivende stund rundt 200.000 kroner.

Generelt god kvalitet

Femte generasjon Golf gir et godt kvalitetsinntrykk når man setter seg bak rattet. Alt er utformet i typisk Volkswagen-ånd, så det er med andre ord ikke noe problem å finne verken sittestilling eller betjeningsknapper.

I både Svensk Bilprovnings og Dekras kvalitetsundersøkelser ligger Golf over snittet. Ifølge Svensk Bilprovnings statistikk over fem år gamle biler fra 2009 ble 2,9 prosent av Golfene med bensinmotor og 7,2 prosent av bilene med dieselmotor underkjent. Snittet ligger på 7,9 prosent.

Dekras statistikk for biler som har gått mellom 50 og 100 000 kilometer viser at 83 prosent av bilene gikk gjennom uten feil - mot snittet på 70,1 prosent.

Det har blitt meldt om noen problemer som kan forårsake store utgifter. DSG-girkasse er blant disse. I USA har Volkswagen gitt 10 års garanti på styringsenheten til disse girkassene, men dette gjelder ikke i Norge. Det gjelder altså å kjenne etter om bilen drar jevnt i gang og at girkassen generelt oppfører seg normalt.

Femtrinnskassen på 1,4 og 1,6-literne kan feile på grunn av rust og sprekker i girkassehuset. Dette er noe som bør oppdages på en grundig bruktbilsjekk hos f.eks NAF.

FSI-motorene er ifølge enkelte kresne på bensin, og mange melder om at 98-oktan eller høyere er nødvendig for å unngå problemer med katalysator og lambasonder.

Les også:

Du kan spare titusenvis på bruktimport

Klarer du teoriprøven?

Vi har testet chiptrimming

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.