GULT ER KULT: Den gule fargen passer til en bil som er både morsom og kul å kjøre.  Foto: AUDI
GULT ER KULT: Den gule fargen passer til en bil som er både morsom og kul å kjøre. Foto: AUDIVis mer

Gøy på glattisen!

Audis ismester S1 gjør at du kan glede deg til neste vinter.

DinSide Audis modellprogram er ganske omfattende fra før, men det er alltids plass til flere. Audi S1 er et av de mer lekne medlemmene i den store familien.

Tyskerne lover en bil som skal være helt i teten i sin klasse, og spesifikasjonene tyder på nettopp det.

En 2-liters TFSI bensinmotor på 231 hestekrefter og 370 Nm, koblet til permanent firehjulstrekk tyder på en liten lommerakett.

250 km/t Raketten går fra null til hundre på 5,8 sekunder. Femdørs Sportback er litt tyngre og bruker 5,9 sekunder fra 0-100, mens toppfarten uansett er 250 kilometer i timen på begge.

På denne årstiden pleier de fleste bilfabrikanter å legge sine lanseringer til den franske Riviera, men Audi har istedet valgt Åre ved Østersund i Nord-Sverige.

Les: Denne Audi TT-en slår rekorder

Moro på frossen innsjø Grunnene til det er egentlig enkle. For det første får man demonstrert quattro-systemets fortreffeligheter på snø og is, men ved å lage en svingete bane ute på en frossen innsjø, får man også vist at S1 er en morsom bil å kjøre.

Den turbomatede toliters motoren med Audis ventilløft-system AVS, har et bredt register for å vise krefter. 370 Nm er tilgjengelig hele veien fra 1.600 til 3.000 omdreininger.

Gjerrig Men den er også relativt nøysom. Et blandet forbruk på 0,7 liter per mil (Sportback oppgis til 0,71 liter per mil), er hyggelige tall for en bil med 231 hestekrefter. CO2-utslippet er 162 gram/km, og 166 gram/km for Sportback.

FARGEGLAD: S1 fås i gult, rødt og grønt.  Foto: AUDI
FARGEGLAD: S1 fås i gult, rødt og grønt. Foto: AUDI Vis mer

I vår tid er den manuelle gearkassen omtrent helt borte fra sportslige biler, men i S1 er det standard med en 6-trinns manuell kasse.

Den er en fryd å bruke, og smetter på plass like presist som innmaten i et sveitsisk lommeur. Til lek ute på isen er det imidlertid nok med bare to gir: andre og tredje.

Les også: Audi Allroad Shooting Brake

Suverent grep Andregiret sørger for konstant spinning og sladding, mens tredjegiret gjør sladdene mer jevne og smidige. Men vi får også kjøre bilen ute på landeveien, og således brukt hele girkassens register (med unntak av sjettegir).

Det er for øvrig ute på landeveien man best merker at bilen er satt opp ganske så stivt og sporty. Forskjellen fra en vanlig A1 er stor, men slik skal det da også være på en S-modell.

Permanent firehjulstrekk sørger for suverent grep, og lynraske igangsettinger ute på isen. Systemet har hydraulisk lamellkobling på bakakselen, og med programvare beregnet for dynamisk kjøring blir resultatet deretter.

Dynamisk kjøreprogram Rundt isen har det ingen hensikt å kjøre med noen antispinn-systemer på, men det dynamiske kjøreprogrammet er derimot svært velegnet for formålet. Det tillater mye herjing og feil fra sjåførens side, før det hjelper til hvis du er iferd med å drifte ut den ene eller andre veien.

Programmet hjelper til med små bremseinnhogg på de innerste hjulene rundt de krappe svingene, og sammen med lamellkoblingen gjør det at grepet blir stabilt, presist og forutsigbart.

Utrolig velbalansert Ønsker man det, kan man holde inne knappen noen sekunder, for å fjerne alt av anti-sladd programmer. Det gjør selvsagt kjøringen litt vanskeligere, men samtidig merker man da hvor utrolig velbalansert denne bilen er.

KONTRASTER: Som ekstrautstyr kan man bestille kontrasterende farger i interiøret.  Foto: AUDI
KONTRASTER: Som ekstrautstyr kan man bestille kontrasterende farger i interiøret. Foto: AUDI Vis mer

Svingene er lett å drifte gjennom i kontrollert sladd, før man setter bilen opp til neste sving. Med tanke på at motoren faktisk er foran selve forakselen, er dette imponerende egenskaper.

TEST: Vi har kjørt Audi A3 kabriolet

Gøyal kjøreglede Dens gamle navnebror S1 fra rallysportens gullalder på 80-tallet, var jo nettopp plaget med å være for framtung, og påfølgende understyring, og ble jo blåst av banen da Peugeot svarte med sin langt mindre konkurrent med midtmotor.

Men balansen i nye S1 er altså forbilledlig, og gjør turen ute på isen til en leksjon i gøyal kjøreglede. Her er det forutsigbare kjøreegenskaper i form av styring, understell, bremser, girkasse, motor og firehjulstrekk i et perfekt samspill.

Knallfarget kontrast S1 veier 1315 kilo (Sportback er 1340 kilo), og 17-toms hjul (215/40R17) er standard (18-tommere er ekstrautstyr). De utmerkede bremsene har 310 millimeter skiver foran, og oppfører seg akkurat i tråd med hvor hardt du tråkker på pedalen.

Designmessig har bilen endel triks på lager, som for eksempel fire enderør for eksosen, og et sint frontalt uttrykk med nye Xenon-lys. Det finnes også en spesiell optikk-pakke for et enda sportsligere look, inkludert en liten takvinge.

DAB Bilens kompakthet betaler seg også ute på den trange banen. S1 er 3,97 m lang, 1,74 m bred og 1,41 m høy. Akselavstanden er 2,47 meter. For radiofolket vil DAB + koste 3.750 kroner.

Innvendig er det meste beholdt i sort, men man kan også bestille «quattro Interieur»-pakken for å sprite opp ting. Da blir bakparten av framsetene og siden av midtkonsollen lakkert i en sterkt kontrasterende knallfarge.

Prisen i Norge blir 498.200 kroner for S1, mens femdørs Sportback ligger på 504.600 kroner. Det er forsåvidt store tall for en relativt liten og enkel bil, men til gjengjeld kommer du garantert til å glede deg til neste vinter.

ISMESTER: Ute på den glatte isen, har S1 få problemer. Foto: AUDI
ISMESTER: Ute på den glatte isen, har S1 få problemer. Foto: AUDI Vis mer

LES: Alt om Audi fra DinSide

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.

UTRYDNINGSTRUET: Den manuelle girkassen er snart borte på raske biler, men i S1 er den standard.  Foto: AUDI
UTRYDNINGSTRUET: Den manuelle girkassen er snart borte på raske biler, men i S1 er den standard. Foto: AUDI Vis mer