Lofoten i Lofoten: Det gamle skipet MS «Lofoten» under et anløp i Reine i Lofoten. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Lofoten i Lofoten: Det gamle skipet MS «Lofoten» under et anløp i Reine i Lofoten. Foto: Odd Roar Lange/The Travel InspectorVis mer

Hurtigruten

Gråt da de så det nye skipet. Nå får Hurtigrutefansen ny retrosjanse

Se bildene av Hurtigrutens eldste skip etter oppussingen.

Da passasjerer kom om bord etter oppussingen av de nyeste skipene til Hurtigruten brøt noen av dem ut i gråt - av fortvilelse. De sammenliknet flere av fellesområdene, som kafeen og restauranten, med norsk hyttekultur.

At kafeene ble møblert med pinnestoler og klokkestrenger ble ikke akkurat tatt imot med åpne armer, og flere raste i sosiale medier og kalte skipene «den nye Hytteruten».

Nå håper Hurtigruten på lystige toner når rederiets eldste skip, MS «Lofoten», er tilbake etter en omfattende oppgradering.

Og mens de nyere skipene har fått et moderne uttrykk, er MS «Lofoten» endret med betydelige retroinnslag.

- Vi er nå på vei nordover langs kysten og passasjerene om bord er svært fornøyd med ombyggingen. Reaksjonene har vært overveldende positive, sier kaptein Eivind Lande på MS «Lofoten».

Fra 2. klasse til førsteklasses

MS «Lofoten» har tilbrakt noen dager ved Fosen verft i Rissa. I tillegg til en del tekniske oppgraderinger, har også skipet blitt pusset opp, forteller Rune Thomas Ege, kommunikasjonssjef i Hurtigruten.

- Det som siden midten av 80-tallet har vært en bar som har sett ut som nettopp en bare fra 80-tallet, har fått en fullstendig makeover.

Tredetaljer i ulike nyanser preger nå den nye baren som originalt var skipets noe spartanske 2. klasse røykesalong.

Lysere tider: Slik blir nye MS «Lofoten». Foto: Hurtigruten
Lysere tider: Slik blir nye MS «Lofoten». Foto: Hurtigruten Vis mer

Denne salongen har blitt totalt fornyet med møbler og innredningsdetaljer som har mange fellestrekk med det opprinnelige interiøret fra 1960- og 1970-tallet.

På seilas: MS «Lofoten» har seilt mellom Bergen og Kirkenes siden 1964. Foto: Hurtigruten
På seilas: MS «Lofoten» har seilt mellom Bergen og Kirkenes siden 1964. Foto: Hurtigruten Vis mer

- Dette er bare siste steg i Hurtigrutens flere år lange arbeid med å pusse opp skipet til fordums prakt. Skipet bærer Vesteraalens Dampskibsselskaps (VDS) skorsteinsmerke, og -logo i baugen. Gamle interiør-detaljer er hentet fram, og det preger også atmosfæren om bord, forteller Ege, og fortsetter:

Ny bar: Salongen som var røykesalong for 2. klasse er blitt en ny bar. Foto: Hurtigruten
Ny bar: Salongen som var røykesalong for 2. klasse er blitt en ny bar. Foto: Hurtigruten Vis mer

- I restauranten har de ansatte uniformer fra tiden der skipet var nytt. Drikkevarer serveres fra sølvkanner. Også dekketøy bærer VDS-logoen.

- Jeg startet som reiseleder om bord for mange år siden. For 11 år siden mønstret jeg på som styrmann og de fem siste åra har jeg vært kaptein. De fleste passasjerene våre er utenlandske gjester, og noen av dem har seilt med oss mange ganger. De er veldig glade for at vi valgte en oppgradering i gammel stil, sier Lande.

Retro: Nye tider for MS «Lofoten» som seiler langs norskekysten. Foto: Hurtigruten
Retro: Nye tider for MS «Lofoten» som seiler langs norskekysten. Foto: Hurtigruten Vis mer

- Hovedmotoren på skipet har gått 325 000 timer og det er det lengste noensinne i verden. Nå har vi fått nye hjelpemotorer, og selv om skipet ikke får elektriske motorer så er vi godt skodd for å kunne tilfredsstille dagens og morgendagens krav, sier Eivind Lande på MS «Lofoten».