Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Greg bodde 20 dager i en sliten varebil for å ta 40 000 bilder av norsk natur

Resultatet ble himmelsk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Greg Tomaszewicz dro Vestlandet rundt for å lage en timelapsevideo om himmelen over norsk natur.

Resultatet kan du se i videoen øverst i saken.

- Savner Norge Planleggingen startet rundt årsskiftet 2012/2013. Selve reisen ble gjennomført med tre kamerater og tok 20 dager.

Det var Bergens Tidene som først var ute med saken.

- Hele prosjektet var å utforske det mystiske ved den norske naturen, noe jeg har savnet siden jeg flyttet til England for fem år siden, skriver Tomaszewicz i en e-post til Dagbladet.

Der studerer han geografi og film, og driver videoproduksjonsselskapet Lanor Productions.

Lang prosess I løpet av den cirka 2200 kilometer lange turen tok gjengen rundt 40 000 stillbilder av himmelen.

Etter to måneder i klipperommet har bildene nå blitt omgjort til den tre minutter lange timelapsevideoen «Himmel - The Norwegian Skyline».

Bodde i varebil I en sliten, rød Mitsubishi kjørte fra Oslo mot Rondane, som var deres første destinasjon.

Varebilen ble både transpormiddel, hjem og kontor.

MULTIVERKTØY: En vanlig rød varebil for noen - transportmiddel, hjem og kontor for Tomaszewicz og kameratene. Foto: Lanor Productions
MULTIVERKTØY: En vanlig rød varebil for noen - transportmiddel, hjem og kontor for Tomaszewicz og kameratene. Foto: Lanor Productions Vis mer

Deretter gikk turen til Geiranger, Stryn, Sognefjord, Hardanger, Haugesund, Odda, Flåm, Ulvik, Jotunheimen og Hallingdal.

- Hver morgen våknet vi opp på et nytt sted. Det ga oss en utrolig frihetsfølelse, særlig siden vi var omringet av så vakker natur, skriver han på bloggen sin.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!