DØDSULYKKER: Hver uke omkommer det 500 mennesker i trafikkulykker på veier i Europa. - Både kjøring i påvirket tilstand og kjøring med for høy hastighet vet vi gir mange alvorlige ulykker. Derfor er det viktig at EU nå vil kreve en felles standard for alle biler, sier sjefen for kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet, Espen Andersson. Foto: Volvo
DØDSULYKKER: Hver uke omkommer det 500 mennesker i trafikkulykker på veier i Europa. - Både kjøring i påvirket tilstand og kjøring med for høy hastighet vet vi gir mange alvorlige ulykker. Derfor er det viktig at EU nå vil kreve en felles standard for alle biler, sier sjefen for kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet, Espen Andersson. Foto: VolvoVis mer

Grepene som skal redusere trafikkdøden

Nå kan alkolås, avansert nødbremssystem for syklister og fotgjengere, «fartssperre» og flere andre sikkerhetssystemer bli standard i alle biler.

En rapport fra European Transport Safety Council (ETSC) viser at EUs medlemsland sliter med å få ned antall omkomne i trafikken.

I 2017 omkom hele 25 250 mennesker og 135 000 ble alvorlig skadd innen for EU.

Siden 2013 er tallet bare redusert med tre prosent. Dersom den nye sikkerhetspakken for biler, lastebiler og busser blir vedtatt, kan det bidra til å redusere antall dødsfall med 2000 personer i året, mener EU-kommisjonen, som allerede har stemt ja til den nye pakken med sikkerhetskrav.

Bilen vekker deg

Blant de viktigste tiltakene er altså nødbremssystemer som kjenner igjen fotgjengere og syklister og nødbremser automatisk dersom du ikke gjør det.

En intelligent «fartssperre», eller fartsholder, som leser skiltene og tilpasser bilens hastighet etter disse, skal gjøre det vanskeligere å overskride fartsgrensen. Det står fartssperre i anførselstegn, fordi det vil være mulig for føreren å slå den av.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag

UKE

Prøveperiode*

0 kr

(0 kr per dag)

KJØP UKE

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

UKE 0 kr per uke. 0 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

*Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (55/uke)) når gratisperioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

MÅNED

99 kr

(3,33 kr per dag)

KJØP MÅNED

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

MÅNED 99 kr per måned. 3,33 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

3 MÅNEDER

249 kr

(2,77 kr per dag)

KJØP 3 MÅNEDER

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

3 MÅNEDER 249 kr per kvartal. 2,77 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

6 MÅNEDER

60% rabatt**

180 kr

(1 kr per dag)

KJØP 6 MÅNEDER

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

6 MÅNEDER 180 kr per 6 måneder. 1 kr per dag. Abonnementet løper til det sies opp.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (449 kroner/6 måneder) når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

  • Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris.
  • *Fornyes til normalpris etter gratisperioden (55kr/uke).
  • **Fornyes til normalpris etter gratisperioden (449kr/6 mnd)
  • Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.