GODT HUMØR: Grete Due Sagen er tilbake på jobb i Rasta barnehage, Lørenskog. - I begynnelsen var jeg her to timer hver dag, bare for å snakke med ungene og de voksne. Man må være sammen med folk med den skaden jeg har. Det var mye jeg ikke husket eller klarte å si, vi har ledd mye av det. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
GODT HUMØR: Grete Due Sagen er tilbake på jobb i Rasta barnehage, Lørenskog. - I begynnelsen var jeg her to timer hver dag, bare for å snakke med ungene og de voksne. Man må være sammen med folk med den skaden jeg har. Det var mye jeg ikke husket eller klarte å si, vi har ledd mye av det. Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

Grete (64) fikk det siste innen slagbehandling

Tre ganger så stor sjans til å bli selvhjulpen etter slaget som de som får vanlig behandling. - Flere bør få tilgang, sier eksperter.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

I fjor fikk 2,2 prosent av slagpasientene det siste innen slagbehandling - såkalt trombektomi, eller «fisking». Siden 2015 har det vært mulig å fysisk fjerne store blodpropper ved hjelp av et kateter som føres inn i hjernen, via lysken.

Langt flere burde fått slik behandling. Beregninger viser at det ville vært nyttig for 15-20 prosent av slagpasientene. Nylig har to store studier vist at tidsvinduet for hvor lenge man kan fiske ut blodproppen er større enn først antatt. Opptil 24 timer etter slaget, vil pasienten ha nytte av såkalt «fisking», viser en fersk studie fra New England journal of medicine. Det betyr at ti ganger så mange pasienter kan ha nytte av behandlingen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn