TAR DET SOM KOMMER: Gudrun Svensson (44) var hypokonder halve livet. -  Nå er jeg nesten blitt litt motsatt, tenker at det ordner seg, sier hun. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
TAR DET SOM KOMMER: Gudrun Svensson (44) var hypokonder halve livet. - Nå er jeg nesten blitt litt motsatt, tenker at det ordner seg, sier hun. Foto: Arne V. Hoem / DagbladetVis mer

Gudrun (44) trodde hun hadde brystkreft, hjernesvulst og ALS

Nå er hun friskmeldt hypokonder.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Vi kan alle bekymre oss for helsa fra tid til annen.

For noen blir angsten for å dø altoppslukende.

Gudrun Svensson (44) sleit med helseangst i mange år - Jeg hadde både generell helseangst og i perioder spesialiserte jeg meg. En periode var det inflammatorisk brystkreft, ikke bare brystkreft, men den verste sorten. Hjernesvulst og ALS har jeg også hatt noen ganger, forteller Gudrun Svensson fra Kristiansand da Dagbladet møtte henne på påskeferie med familien i Oslo.Hun er nå friskmeldt hypokonder, og har ikke lidd av helseangst siden et opphold på Hypokonderklinikken i 2010.- Jeg skjønte det var et umulig prosjekt jeg holdt på med. Jeg var overmoden for endring, det tror jeg man må være for at behandlingen skal virke.

Helseangst som barn

Helseangst har hun hatt helt siden hun var barn. - Etter jeg selv fikk barn, ble det mye verre. Da er det om å gjøre å holde seg på beina. Angsten tok mye energi, men jeg har alltid holdt det for meg selv. Det var gode og dårlige perioder.- Fikk jeg en rød flekk på huden, hadde jeg nok å gjøre. Og når du googler symptomer, kommer de verste resultatene først. Eksem kommer langt ned. Jeg tenkte ofte at dette er for godt til å vare, nå er det snart vår tur, sier Svensson.Mildere grad av helseangst er ganske vanlig, tror hun.- Jeg tror det er den norske kulturen - du skal ikke klage. Den eneste gangen det er lov å være litt liten og svak, er om du er syk.- Nå har jeg forstått at om legen sier det bra, trenger jeg ikke gå til tre andre eksperter. Jeg kan ikke kontrollere framtida. Jeg vil heller fokusere på å leve, sier Svensson.

Ta knekken på helseangsten:

Dette er reglene Gudrun Svensson med seg hjem fra Hypokonderklinikken. Hold deg unna media. Les ikke artikler om sykdom i avisene. Ikke google symptomer.Kjenner du på noe — legg det vekk i to uker før du går til legen. Ikke bry deg for mye om kroppens signaler. Er det et virkelig alvorlig symptom, kommer du ikke overse det.

- Hver gang du bekymrer deg for noe du ikke kan gjøre noe med, får helseangsten for stor plass. Innbilte problemer er alltid verre enn ekte, sier Ingvard Wilhelmsen, indremedisiner, psykiater, professor emeritus ved Universitetet i Bergen og mannen bak Hypokonderklinikken, Norges eneste.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn