Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Gull for musklene

Og det er ikke den eneste fordelen med de grønne bladene.

MUSKELBYGGER: Innholdet av nitrat i spinat og enkelte andre grønnsaker bidrar til å styrke muskulaturen. Foto: Colourbox
MUSKELBYGGER: Innholdet av nitrat i spinat og enkelte andre grønnsaker bidrar til å styrke muskulaturen. Foto: Colourbox Vis mer

Forskere ved Karolinska Institutet i Stockholm har påvist hvorfor nitrat, som forekommer naturlig i blant annet spinat, har en kraftig positiv effekt på muskelstyrke.

Forsøkene ble gjort på mus, som fikk nitrat gjennom drikkevannet, og deretter utviklet kraftig økt muskelstyrke. Forskerne har identifisert to proteiner som øker i musklene etter inntak av nitrat.

Neste skritt er å se på virkningen på mennesker.

- Nå vil vi få bekreftet at det har samme effekt også på mennesker. Alt peker mot det, men vi må få det bekreftet, sier Andrés Hernández, forsker ved institutt for fysiologi og farmakologi ved Karolinska.

Sterkere, men ikke større Målet til forskerne er å bruke nitrat til å behandle muskelsykdommen mitokondriemyopatie, som blant annet forårsaker alvorlig muskelsvakhet.

Men Hernández avviser at spinat kan brukes av de som vil få synlige, større muskler. Andre gode kilder til nitrat i tillegg til spinat og rødbeter er grønn salat, mangold og ruccola.

- Inntaket av nitrat viser at musklene blir sterkere, men ikke større. Men mange idrettsutøvere drikker rødbetjuice før konkurranser, sier han.

Kreftframkallende? Kosttilskudd med nitrat er ikke tilgjengelig. Kanskje skyldes det at bruken av nitrat er omstridt.

Helsedirektoratet advarer mot for høyt inntak av mat som er konservert med nitrat eller nitritt, slik som rødt kjøtt.

Ifølge Mattilsynet er stoffet nitrat i seg selv ikke farlig for mennesker, men i de fleste planter omdannes imidlertid nitrat til nitritt, og i kroppen vår omdannes dette videre til nitrosaminer, som er kjent for å være kreftframkallende.

- Det er vitenskapelig usikkerhet om eventuelle negative helseeffekter av nitrat i grønnsaker og frukt, men man har lenge arbeidet for at innholdet av nitrat i salat og spinat skal være så lavt som praktisk mulig, skriver Mattilsynet på Matportalen.no.

- EFSA (European Food Safety Authority) har gjort en risikovurdering av fordeler ved å spise grønnsaker sett opp imot risiko ved inntak av nitrat. Konklusjonen fra EFSA er at de helsemessige fordelene ved å spise mye og variert av grønnsaker og frukt oppveier ulempene ved å få i seg nitrat, skriver Mattilsynet videre.

Hernández understreker også at sammenhengen mellom nitrat og kreft er kontroversiell.

- Vi jobber med veldig små doser sammenliknet med hva som er farlig. Nitrat fra naturlige kilder vil også oppføre seg annerledes enn nitrat som bare er blandet ut med vann, sier han.

Svært næringsrik Ifølge ernæringsfysiolog i Bama, Gunn Helene Arsky, har spinaten en rekke gode egenskaper.

Den er en god kilde til folat, vitamin K og vitamin A i form av karotenoider. Den er også en kilde til riboflavin, vitamin C, kalsium, jern og en rekke antioksidanter og fytokjemikalier.

STERKERE: Forskning viser at nitrat, som det blant annet er mye av i spinat, gir sterkere muskler.  Illustrasjonsfoto: Thinkstockphotos
STERKERE: Forskning viser at nitrat, som det blant annet er mye av i spinat, gir sterkere muskler. Illustrasjonsfoto: Thinkstockphotos Vis mer

- Spinat er en svært næringsrik bladgrønnsak. Under den grønne fargen ligger det store mengder av oransje karotenoider som kroppen kan omdanne til aktivt vitamin A ved behov. Vitamin A er viktig for synet, huden og fosterutvikling. Karotenoidene er sterke antioksidanter som beskytter kroppen mot skadelige frie radikaler.

- De reduserer dermed risikoen for hjerte- og karsykdommer og kreft ved å forhindre skade på celler, kroppsvev og arvestoff, forklarer Arsky.

Spinat inneholder imidlertid også noe oksalsyre, som kan binde spinatens eget kalsium og jern slik at opptaket i tarmen begrenses.

- Spesielt rå spinat inneholder mye oksalsyre. Oksalsyre stjeler kalsium fra skjelettet, og derfor er det vanlig å anbefale et glass melk til barn som spiser spinat eller rabarbra, som også inneholder mye oksalsyre. Oksalsyre kan også gi litt forstyrret fordøyelse. Opplever du dette, kan du forvelle spinatbladene litt og slå ut kokevannet. Da vil en del av denne syren forsvinne, sier Arsky.

Så mye spinat bør du spise Mengden nitrat musene fikk, tilsvarer omtrent det et menneske skulle få i seg gjennom å spise 200-300 gram fersk spinat eller 3-4 rødbeter om dagen.

Arsky synes dette høres mye ut.

- Jeg synes 200-300 g spinat, som musene fikk i seg, høres ekstremt mye ut, spesielt med tanke på oksalsyren. Mitt råd er gjerne å spise spinat, rå og lett forvellet, men ikke overdriv. De 5 om dagen bør være fra varierte kilder, altså 5 x 100 g av ulike grønnsaker og frukter. 100 g spinat per dag går sikkert fint, selv om det faktisk også, volummessig, er veldig mye, sier hun.

Les også:
Slik får du i deg nok vitaminer
Bær er like bra som slankepiller
Dette bør du ha i kjøleskapet
Fem sunne middager på under 30 minutter

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media