DU ER IKKE HEEELT NØDT... Men å spise nøtter hjelper deg hvis du ønsker å leve lenger. Foto: Nina Hansen/Dagbladet
DU ER IKKE HEEELT NØDT... Men å spise nøtter hjelper deg hvis du ønsker å leve lenger. Foto: Nina Hansen/DagbladetVis mer

Ha sex, stå på ett bein, spis valnøtter og vær aktiv

Drømmer du om å bli 100 år? Her er 25 råd du bør følge.

(Dagbladet): - Disse rådene peker på ting som er i tråd med de anbefalingene helsemyndighetene har, både når det kommer til fysisk aktivitet, psykisk helse og sosialt nettverk, sier assisterende helsedirektør i Helsedirektoratet, Knut Inge Klepp.

Kostholdsrådene som å spise mer valnøtter, frukt og grønnsaker er i tråd med rådene til helsemyndighetene, det samme gjelder nok søvn for å opprettholde god psykisk helse.

Mer hverdagsaktivitet - Rådene til Daily Mirror ser fine ut, men ikke alle er like godt dokumentert. Jeg ville lagt mer vekt på fysisk aktivitet, å drikke lite alkohol, ikke røyke eller bruke andre rusmidler — det er viktige råd for å leve lenge, sier direktør i Folkehelseinstituttet, Camilla Stoltenberg.

- Samfunnet har endret seg dramatisk de siste tiårene, og vi er stadig mindre fysisk aktive. Vi løper for eksempel ikke opp to etasjer for å snakke med en kollega, vi sender e-post, og vi tar heisen i stedet for trappa, sier Stoltenberg.

All denne nesten umerkelige bevegelsen av kroppen er så vanskelig å erstatte i form av trening.

- Vi må gjenerobre den fysiske aktiviteten i det daglige livet, sier Stoltenberg.

Øke kondisjonen - I utgangspunktet vil jeg si at det å være aktiv er det viktigste for et langt liv, men nyere studier antyder at det hjelper bare litt om du på tross av stor aktivitet har dårlig kondisjon. Det ser ut som at kondisjonen er det viktigste for et langt liv, sier professor og leder av KG Jebsen - senter for hjertetrening, ved NTNU, Ulrik Wisløff.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal vi tro på dette så gjelder det å velge en aktivitetsform som effektivt øker kondisjonen din.

- Det beste er å bli ordentlig andpusten, sier Wisløff.

Han holder for tiden på med prosjektet Generasjon 100, som ser på om trening kan bedre eldres helse, så de lever lengre og friskere liv.

- Bare en liten økning i kondisjonen reduserer dødeligheten. For hver fem milliliter oksygenopptaket ditt øker reduseres dødeligheten med 25 prosent, sier han.

Og du har like god effekt av trening — om du er 30 eller 70.

Må ha flaks - Livslengde og livskvalitet handler også om flaks og uflaks. Vi har alle flaks som lever i Norge i dag, men det er mange sykdommer vi er usikre på om vi kan påvirke i det hele tatt, og vi kan rammes av rene tilfeldigheter, sier Stoltenberg.

- Men det vi ser er at det er større sjans for at de som følger disse rådene blir 100 enn de som ikke gjør det, sier Klepp.

Rare, men viktige råd - Dette med å balansere på en fot kan jo høres rart ut, men det handler jo om viktigheten av å bygge opp styrke og balanse. Det er viktig for å unngå fallulykker, som bidrar mye til syklighet og tidlig død hos eldre, særlig i form av hoftebrudd, sier Klepp.
Rådet om å ha sex to ganger i uka, tror Klepp handler mer om relasjoner enn selve sexen.

- Det peker på viktigheten av å være i gode relasjoner og ha noen som er glad i deg. Noen som oppsøker tilfeldig sex vil nok ikke ha den samme helseeffekten, sier han.

Psykisk helse like viktig Å ha venner, engasjere seg i en organisasjon og å ha et sosialt nettverk mener Klepp er svært viktig for den psykiske helsa.

- Psykisk og fysisk helse henger sammen på mange måter, og det har vist seg at fysisk aktivitet forebygger en rekke psykiske lidelser, som depresjon og angst. God psykisk helse er også viktig for å leve lenge, sier Klepp.

- Folk som har alvorlige psykiske lidelser som schizofreni har forkortet levealder med flere tiår. De dør av hjerte- og karsykdom, og de samme risikofaktorene som andre. Det er heller ikke bare det å leve lenge som er viktig, men også å ha gode leveår, og da er psykisk helse avgjørende, sier Stoltenberg.