BANEBRYTENDE BILTEKNOLOGI: Google har utviklet en bil som kjører helt av seg selv. Foto: Privat
BANEBRYTENDE BILTEKNOLOGI: Google har utviklet en bil som kjører helt av seg selv. Foto: PrivatVis mer

Haakon er første nordmann som har fått kjøre Google-bilen

En kjøretur han aldri vil glemme.

• Flere saker fra db.no/bil

AUTOFIL/DINSIDE: - Jeg husker at han som leste navnene opp på forhånd, beklaget dersom han kom til å uttale navnet feil. Med en gang slo det meg at det faktisk kunne være meg.

Og det var det, forteller Haakon Dahl om da han ble trukket ut til å få være blant de første til å kjøre Google-bilen.

Som administrerende direktør i reklameselskapet Kitchen deltok han tidligere i år på en konferanse i Mountain View i California. Med om lag 180 andre møtte han opp for å høre toppledelsen i Google forkynne sitt budskap.

Under foredraget annonserte de at de skulle trekke ut tre heldige vinnere som skulle få lov til å teste en av Googles selvkjørende biler.

Og Dahl ble en av de tre heldige. Det er nok ikke uten skepsis, men likevel med fortryllende fascinasjon, at man setter seg inn i en bil, bestemmer destinasjon og lener seg tilbake mens bilen gjør resten av jobben.

Fascinerende og merkelig - Å prøvekjøre en bil fra baksetet er i seg selv spesielt, og jeg tenkte først at dette er helt utrolig. Men du blir fort vant til det, og det virker veldig naturlig, for bilen gjør ingen feil, så det er ingen tivoli-opplevelse. Det hele foregikk uten noen form for dramatikk, sier reklamedirektøren.

Kjøreturen gikk fra Googles hovedkvarter, Google Plex, og varte i om lag en halvtime. Dahl satt i bilen sammen med to ansatte fra Google som jobber med testing av bilene. Med seg hadde de en pc som var koblet til bilens software-system, og de kunne gripe inn i tilfelle noe skjedde.

På skjermen vises det hva bilen ser, hvordan den oppfatter omgivelsene og hvordan den handler ut ifra den informasjonen den samler inn.

- Opplevelsen var veldig fascinerende. Vi kjører på veien, plutselig dukker det opp kjegler på grunn av veiarbeid, og uten den minste nøling legger bilen seg prikkfritt over i det andre feltet, forteller Dahl.

GOOGLE-TESTSJÅFØR: Haakon var én av tre heldige utvalgte som fikk kjøre med Google-bilen. FOTO: Privat
GOOGLE-TESTSJÅFØR: Haakon var én av tre heldige utvalgte som fikk kjøre med Google-bilen. FOTO: Privat Vis mer

Google har i flere år jobbet for å lage en selvkjørende bil, og 28. mai i år presenterte dem prototypen på sin første egenproduserte selvkjørende bil. Den har verken ratt eller pedaler, bare en knapp mellom setene som du trykker på når du er klar til å kjøre. Eller, rettere sagt, bli kjørt.

Det er rart. Helt merkelig. Man setter seg bare inn, og så gjør den resten selv. Det som i all tid har vært science fiction, er nå nærmere enn vi tror.

Lasere, sensorer, radar og GPS Som man sikkert forstår, men likevel ikke forstår noe av, er bilene spekket med ekstremt avansert teknologi. Software-systemet som driver bilene, heter Google Chauffeur og det bruker GPS, lasere og sensorer til å observere, lese og tolke omgivelsene.

Det er bilens øyne, og de ser så langt som to fotballbaner framover og 360 grader rundt kjøretøyet. Dette gjør at bilen til enhver tid er oppdatert på sine omgivelser og hva som er i vente.

De observasjonene som «øynene» gjør, blir sendt til bilens software-system, som analyserer informasjonen og styrer bilen deretter.

Bilene har også ansiktsgjenkjenning, noe som gjør det mulig for den å identifisere skilt og objekter. Fotgjengere vil dukke opp på skjermen som gule objekter, mens biler er grønne eller rosa.

Den kan også klassifisere objektene etter størrelse, fasong, fart og bevegelsesmønster. I tillegg oppfatter den håndsignaler hos for eksempel syklister og tilpasser fart og plassering for å unngå kollisjon.

Ni år Historien om Google self-driving car begynte allerede for ni år siden, da en gruppe på 15 ingeniører fra Stanford University deltok i DARPA Grand Challenge. DARPA står for Defence Advanced Research Projects Agency og er den mest prominente forskningsavdelingen i det amerikanske forsvarsdepartementet.

Grand Challenge er en teknologikonkurranse som i 2005 var for biler uten fører. Vinneren får en premie på to millioner dollar. En premiesum Kongressen har autorisert forsvarsdepartementet til å gi til videre forskning og utvikling av teknologien.

Gruppen fra Stanford ble ledet av Google-ingeniør Sebastian Thrun. Han er tidligere leder av Stanford Artificial Intellegence Laboratory og var med på å utvikle Google Street View.

Thruns lag, som blant annet besto av Google-ingeniørene Chris Umson, Mike Montemerlo og Anthony Levandowski, vant konkurransen i 2005, og har ikke sett seg tilbake siden.

Drømmemakere Gruppen er i dag en del av Google X, eller Google [X], som de selv kaller det. Dette er en halvveis hemmelig avdeling hos Google som ledes av en av Google-gründerne, Sergey Brin. De jobber for å utvikle høyteknologiske nyvinninger.

BASERT PÅ LEXUS: Bilen er lesset ned med avansert utstyr som overvåker det som foregår rundt bilen. Foto: Scanpix
BASERT PÅ LEXUS: Bilen er lesset ned med avansert utstyr som overvåker det som foregår rundt bilen. Foto: Scanpix Vis mer

I all beskjedenhet jobber de for å utvikle teknologi som kan løse verdensproblemer. Ja, det høres ut som en klisjé, men det er faktisk ikke det.

Google X er en slags prøv og feil-avdeling som stort sett får gjøre akkurat som de vil. Det er et Utopia for de aller smarteste, de mest kreative og de mest drømmende.

En lekeplass for åndelig ingeniørkunst, hvor ideer får liv og ikke bare forvitrer med drømmene når natta svinner hen. I dag jobber avdelingen med åtte prosjekter som for mannen i gata kan virke som ting hentet fra en urealistisk sci-fi-film på 80-tallet.

De engasjerer seg i flere aspekter av teknologisk utvikling, blant annet innen helse og miljø. Likevel er de antakelig mest kjent for utviklingen av de mye omtalte Google Glasses, og nå Google self-driving car.

To tusen og X Sebastian Thrun og hans team har siden 2010 jobbet i Google X for å utvikle den selvkjørende bilen. Og nå er altså prototypen presentert og testet.

Tidligere har Google brukt vanlig biler og bygget dem om ved hjelp av sin avanserte teknologi. Da Haakon fikk sin prøvetur, var prototypen fortsatt i produksjon, så han testet en ombygd Lexus, men teknologien er fortsatt den samme.

Den kan lese trafikken både foran og bak seg. Dersom en bil kommer bakfra i høyere hastighet, vil den legge seg over i et annet felt og gi plass.

Foreløpig er bilen fortsatt i testfasen, og det er usikkert når den vil bli å se på veien.

Men i USA har fire stater vedtatt en lov som tillater førerløse biler å kjøre på veien. Nevada var første stat ut i 2012, seinere etterfulgt av Florida, California og Michigan.

Også i Europa I Europa har Tyskland, Nederland og Spania tillatt testing av førerløse biler.

Finland har planer om å vedta en lov som tillater dette innen 2015.

VÅKENT ØYE: Kameraet i fronten fanger inn alt som skjer foran bilen. Foto. AP / NTB Scanpix
VÅKENT ØYE: Kameraet i fronten fanger inn alt som skjer foran bilen. Foto. AP / NTB Scanpix Vis mer

Når det blir lovlig i Norge er foreløpig usikkert, men det er lov å håpe at det vil skjer i løpet av de nærmeste årene.

Inntil videre er Dahl den eneste nordmannen som har fått oppleve den førerløse framtida på nært hold. Og ifølge ham bør vi glede oss.

- Det er helt fantastisk, tenk alle de mulighetene det åpner dersom parkeringsplasser ikke lenger er et tema. Man blir kjørt til jobb, går ut av bilen og så kjører den av sted og gjør noe annet, sier Haakon Dahl.   

• Les også: Når bilen overtar kontrollen