Hadde 70 pustestopp i timen. Fikk klar beskjed: Slank deg, eller dø
- Hadde jeg ikke tatt grep kunne det endt med tragedie, forteller rockestjernen. Redningen hans ble slankeoperasjon.

Hank von Helvete (45) - den tidligere vokalisten i «Turboneger» - innså at han måtte ta grep om egen helse etter at vekta hadde krøpet opp til 170 kilo.
- Da jeg rundet 160 kilo fikk jeg store problemer på grunn av søvnapné, eller pustestans. Da jeg tok grep viste det seg at jeg hadde nærmere 70 pustestopp i timen. Selv med oksygenmaske og pustemaskin var jeg «døden nær» flere ganger hver natt, sier rockeren – som bare de seks siste månedene har gått ned 55 kilo.
Lurt av hjernen
Han har alltid vært en røslig kar, men som for så mange andre i samme situasjon kom de ekstra kiloene snikende med alderen. I Hanks tilfelle kom de snikende i ly av nattens mørke.
- Jeg har bestandig hatt et godt sovehjerte, og vært vanskelig å vekke. De fleste våkner av seg selv etter åtte timers søvn. For meg er det annerledes. Med mangel på normale oppvåkningsrutiner, sendte hjernen i stedet sultsignaler for å få meg opp, gjerne midt på natten. Da var veien til kjøleskapet kort, og jeg spiste alt jeg kom over for å dempe sultfornemmelsen.
Har du allerede abonnement? Logg inn
Dagbladet Pluss
Dagbladet Pluss
1 UKE* 1 kr 1 uke. 0,14 kr per dag
*Abonnement fornyes automatisk til ordinær pris etter tilbudsperioden (55,-/uke) når perioden utløper. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Fremtidige betalinger trekkes fra ditt registrerte betalingskort.
Dagbladet Pluss
3 MÅNEDER 249 kr 3 måneder. 2,76 kr per dag
*Abonnement fornyes automatisk til ordinær pris etter tilbudsperioden (249kr/kvartal) når perioden utløper. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper. Fremtidige betalinger trekkes fra ditt registrerte betalingskort.
- *Abonnementet fornyes automatisk til ordinærpris etter tilbudsperioden (55,-/uke). Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
- Alle abonnementet fornyes automatisk til ordinærpris. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
Betal trygt med Visa eller Mastercard.