KOMPENSASJON: Turarrangøren er ansvarlig for feil og mangler som blir begått av deres underleverandører, som for eksempel at cruiseselskapet ikke får med seg bagasjen din om bord. Illustrasjonsfoto: QUILTSALAD/CREATIVE COMMONS
KOMPENSASJON: Turarrangøren er ansvarlig for feil og mangler som blir begått av deres underleverandører, som for eksempel at cruiseselskapet ikke får med seg bagasjen din om bord. Illustrasjonsfoto: QUILTSALAD/CREATIVE COMMONSVis mer

- Hadde lite å by på av pent tøy, undertøy og badeklær

Var uten bagasje på cruiseskipet i åtte dager.

• Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

(Dagbladet): Mange opplever fortvilet at bagasjen kommer fram først en dag eller to etter at de har ankommet målet for reisen. Men hva når reisemålet er et cruiseskip, og kofferten står igjen på land?

Christin opplevde akkurat det da hun reiste på cruise fra Fort Lauderdale med sin mor.

- Vi fikk bagasjen etter flyturen, men ved cruiseskipet glemte å ta den med på om bord, skriver hun til Dagbladets reiseeksperter.

Tok åtte dager Christin og moren var uten bagasje på skipet i åtte dager, og det var lite å få kjøpt på de første havnene de var innom.

- Skipet hadde lite å by på av pent tøy, undertøy og badeklær. Vi fikk derfor ikke den kosen og ferien vi hadde forventet, for alt dreide seg om å få tak i klær, skriver hun.

Etter mye krangling fikk de 250 dollar i kompensasjon fra selskapet. Men, de måtte også til cruiselegen for å få tak i medisiner som lå i kofferten. Det kostet 110 dollar, noe cruiseselskapet ikke ville dekke.

Klag til turarrangøren Nå har Christin sendt inn et krav til forsikringsselskapet på 3000 kroner, som er det de kan dekke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvordan skal vi gå fram for å få dekket resten, og også få en kompensasjon for ødelagt ferie? spør hun i e-posten.

- Dersom dette er en pakkereise som er kjøpt i Norge av en norsk turarrangør, bør du først sende en klage dit. Dersom du får avslag, kan saken sendes videre til reklamasjonsnemnda for pakkereiser, sier Dagbladets reiseekspert, Elise Marie Korsvik i Forbrukerrådet.

Prisavslag og kompensasjon Korsvik synes det høres ut som feilen klart ligger hos cruiseselskapet i og med at de glemte å ta med koffertene.

- En turarrangør er ansvarlig for feil og mangler som blir begått av deres underleverandører, her cruiseselskapet og deres ansatte, sier hun.

I denne saken vil det kunne være aktuelt å kreve enten prisavslag eller en økonomisk kompensasjon for den ulempen det er å være uten bagasjen i hele åtte dager, mener Korsvik.

Medisiner og håndbagasje - Selv om rederiet allerede har kompensert noe, kan også turarrangøren bli ansvarlig etter pakkereiseloven for ulempen det er å være uten bagasje på en slik reise, sier Dagbladets reiseekspert.

Når det gjelder krav overfor forsikringsselskapet, vil de sannsynligvis kreve at dere legger fram kvitteringer for de innkjøp av klær og toalettartikler som ble foretatt, forklarer hun.

- Og når det gjelder nødvendige medisiner, er et godt råd at de alltid legges i håndbagasjen i tilfelle kofferten blir forsinket eller kommer bort, avslutter Korsvik.

Forsinkelser og flygeledere For få flygeledere på jobb førte til en rekke flyforsinkelser i sommer. Det var også derfor SAS for en drøy uke siden gikk ut og krevde 26,3 millioner kroner i kompensasjon av Avinor.

May-Liss har sendt en e-post til Dagbladets reiseeksperter der hun forteller at hun snart skal fly fra Gardermoen, og at hun skal bytte fly i Frankfurt.

- Hvis flyet blir innstilt eller forsinket fordi flygelederne fortsatt ikke er godt nok bemannet, slik at jeg ikke rekker neste fly, hvilke rettigheter har jeg da? spør hun.

Ekstraordinært - I utgangspunktet er en slik situasjon noe som anses ekstraordinært og utenfor flyselskapets kontroll, sier Elise Marie Korsvik.

Det vil si at du ikke kan gå ut ifra at flyselskapet vil dekke ekstrakostnader til for eksempel kjøp av ny flybillett om du ikke rekker korresponderende fly, forklarer hun.

I May-Liss sitt tilfelle har flyselskapet plikt til å frakte henne fram til Frankfurt, men det vil ikke ha ansvar for at reisen blir forsinket på grunn av en tredjepart, som flygelederne er i dette tilfellet.

Ditt ansvar Korsvik har likevel inntrykk av at flyselskapene har vært smidige i situasjonen som har vært, og at de har forsøkt å begrense skadene for passasjerene.

FORBRUKEREKSPERT: Elise Marie Korsvik er jurist og seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Hun sitter både i flyklagenemnda og pakkereisenemnda, og svarer på spørsmål om forbrukerrettigheter om alt som har med flyreiser og charterturer å gjøre. Korsvik kan også svarer på timeshare- og ferieklubbspørsmål, og alle andre forbrukerrelaterte spørsmål man må ha om reiser i utlandet. Foto HANS ARNE VEDLOG
FORBRUKEREKSPERT: Elise Marie Korsvik er jurist og seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Hun sitter både i flyklagenemnda og pakkereisenemnda, og svarer på spørsmål om forbrukerrettigheter om alt som har med flyreiser og charterturer å gjøre. Korsvik kan også svarer på timeshare- og ferieklubbspørsmål, og alle andre forbrukerrelaterte spørsmål man må ha om reiser i utlandet. Foto HANS ARNE VEDLOG Vis mer

- Dersom du har gjennomgående billett, hadde jeg forsøkt å ta kontakt med flyselskapet allerede på Gardermoen, slik at de eventuelt kan forsøke å booke deg inn på en senere flyvning, råder hun.

Dersom du reiser med separate billetter og du ikke rekker neste fly, vil du i utgangspunktet ikke ha rett til å få bli med en senere flyvning med det andre selskapet, forklarer Dagbladets reiseekspert.

- Det er ditt ansvar å møte fram i tide til avgangen. Dersom du ikke rekker flyet, vil du ha krav på refusjon av skatter og avgifter på den flyreisen som ikke blir benyttet. Deretter må du kjøpe ny billett, sier hun.

Forsikring i utlandet Siste leserspørsmål kommer fra Lennart. Han er norsk statsborger, men er bosatt i Spania:

- Jeg har problemer med å finne ut av gyldigheten til reiseforsikringer kjøpt i Norge når det gjelder kunder i min situasjon. Forstår det slik at problemet ligger i bostedet? Hva kan jeg gjøre? spør han i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

- Det er vanlig at forsikringsselskapet stiller krav om at den som skal forsikres er medlem i norsk folketrygd, er registrert i folkeregisteret med bostedsadresse i Norge, og skal returnere til Norge etter reisen, sier Elise Marie Korsvik, og legger til:

- Bor du fast i Spania, vil jeg anta at du ikke anses for å være på reise og således ikke skal returnere til Norge.

Hør med flere Dersom du har fast bosted i utlandet, er Korsviks beste tips å kontakte ulike selskaper som selger reiseforsikring, og forhøre deg om hva slags forsikringer de tilbyr.

- I utgangspunktet skal ikke det at man befinner seg i utlandet over lengre tid være til hinder for å bli forsikret, sier hun.

Ifølge Korsvik gjelder det både studenter som tar studier i utlandet, og de som har lengre opphold i varmere klima om vinteren.

• Les flere saker fra Dagbladets reiseeksperter her.