Håkon (93) har hatt samme jobb i 76 år

Har aldri vært syk og har ikke hatt ferie siden tidlig på 80-tallet.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

ELVERUM (Dagbladet): - Jeg begynte her i 1937, og 19.juli i fjor sommer var det 75 år siden jeg startet som kontorassistent. Jeg måtte ta meg av forefallende arbeid og gikk i banken og på posten. Da han som drev denne bedriften døde i 1943 , fikk jeg ansvaret som kontorsjef. Den jobben har jeg hatt helt til nå, sier den spreke 93-åringen.

SLIK REGNER DU UT HVOR LENGE DU MÅ JOBBE: Opptjent pensjon i folketrygden, (og offentlig tjenestepensjon) - blir delt på høyere og høyere tall for hvert årskull. Et eksempel på konsekvens av levealdersjustering i privat ytelsespensjon: (Her skal man forsøke å oppnå 66 prosent av lønna i pensjon - inkludert beregnet folketrygd). Multipliser aktuell lønn (f.eks 510 000) pensjonsnivå, (66 prosent). Dette er pensjonen du kan regne med å få når du fyller 67 år. Det som skal forsikres i ytelsesordningen er differansen mellom pensjonsnivået, (66 prosent), og forventet folketrygd, (236 465). Dvs. at forsikringen skal dekke 100 135 når du fyller 67 år. Er du født i 1976, blir folketrygdens pensjon ved fylte 67 år delt på et tall som er høyere enn 1 - (prognosen for forholdstallet er 1,201). Dersom du skal oppnå den folketrygden du «trodde du fikk før endringen i 2011» - må du vente med uttak av pensjon til fylte 70 år og 7 måneder - da er forholdstallet 1,001 ifølge prognosen fra Nav. Dersom pensjonen ble tjent opp innenfor en offentlig tjenestepensjon, ville pensjonsforsikringen (100 135 kroner) også blitt delt på forholdstallet 1,201 - dvs. at en ansatt med offenltig tjenestepensjon ved fylte 67 år ville havnet nede på 55 prosent av lønna si ved fylte 67 år. Regelverket for ansatte i offentlig sektor som er født i 1954 eller seinere er ikke bestemt ennå. I tillegg til at pensjonen justeres for levealder, er det gjort endringer i måten pensjonen tjenes opp på i folketrygden for alle som er født i 1954 eller seinere. Er du født i 1963 og seinere, skjer all folketrygdsopptjening i henhold til nye regler, dvs at du ikke tjener opp pensjonspoeng, men pensjonsbeholdning - 18,1 prosent av all lønn inntil 7,1G per år. Er du født mellom 1954 og 1962 blir det delvis opptjening etter gamle og nye regler. Kilde: Beate Fahre, Aon Norway

Jobben hans består i å forberede bilagene for eiendomsfirmaets regnskapsfører.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn