MUSKELDESIGNER: Volker Hellwig er sjefsdesigner hos AMG. Her forklarer han hvorfor fronten ser ut som den gjør på AMG C63. Foto: CHRISTOFFER NØKLEBY
MUSKELDESIGNER: Volker Hellwig er sjefsdesigner hos AMG. Her forklarer han hvorfor fronten ser ut som den gjør på AMG C63. Foto: CHRISTOFFER NØKLEBYVis mer

Han bestemmer AMG-looken

Få, men viktige forandringer.

Dinside Mercedes-AMG skal vise muskler og sjefsdesigneren Volker Hellwig hos AMG har hovedansvaret for å kle opp bodybuilderen i en kledelig blanding av rampete, men allikevel sofistikert skreddersøm. Det er ingen lett jobb.

Les testen av Mercedes-AMG C63 AMG.

Mange hensyn Med unntak av Mercedes-AMG GT/GT S, er alle basert på en standard Mercedes-modell. Det gir sine utfordringer. Schnell! schnell!-gutta har sine krav for å gjøre bilen rask nok.

Men nylig har Daimler også introdusert en slags AMG light, som vi har prøvekjørt.

Det går ofte på plass til motor, kjølere og lufting til disse, plass til større hjul og ikke minst krav til aerodynamikk for å holde bilene på veien når hastigheten nærmer seg og går forbi 300 kilometer i timen.

Forandrer man for mye blir det dyrt, forandrer man for lite, blir fansen skuffet.

Volker Hellwig forklarer.

Forandringene på C63 - Alt fra nesetipp til frontruta er nytt. V8-motoren krever mer plass, så panseret er en anelse høyere, men stuper brattere i front for å få en lavere grill, sier Volker Hellwig til Dinside.

Se forandringene AMG har gjort for å få bilene til å tåle iskjøring.

De karakteristiske powerpuklene er nedarvede kjennetegn helt fra 300 SL. Innsidene av panseret er like interessant. Det er laget som en luftekanal for å kanalisere kald luft til turboene. Ser man på dekselet lenger bak, er det konstruert for å sende luft til to glovarme katalysatorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BREDDET: Foran er skjermene breddet 1,4 cm på hver side. Bakhjulene er også trukket ut, men er akkurat innenfor. Ser man nøye etter er det en liten sort leppe i overganen fra skjerm til bakfanger. Det måtte til på grunn av lovverket om tildekking av hjul. Foto: RUNE M. NESHEIM
BREDDET: Foran er skjermene breddet 1,4 cm på hver side. Bakhjulene er også trukket ut, men er akkurat innenfor. Ser man nøye etter er det en liten sort leppe i overganen fra skjerm til bakfanger. Det måtte til på grunn av lovverket om tildekking av hjul. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

I front på motorrommet har man montert en klaff som åpner seg av fartsvinden og sender luft rett inn, men som lukker seg når bilen står stille, for å føre luft fra vifta uavkortet opp og bakover.

Den nye BMW X6M har 10 radiatorer.

Frontseksjonen er forlenget med 5,4 centimeter for å få plass til alle nødvendige kjølere, hele fire stykker. To store radiatorer i senter. En til motorens kjølevæske, en radiator til to luft-til-vann ladeluftkjølere.

De får hjelp av hver sin lille radiatorer på hver sin side bak de to luftinntakene nede. En oljekjøler til motor og girkasse har de også funnet plass til.

Inntakene Ytterst på hvert luftinntak finnes to bumerang-formede lister som fanger opp luftstrømmen som er på vei forbi hjørnet.

- De sender luften inn for å kjøre de to små radiatorene. I nedkant finner vi en spoiler med nøyaktig utformet vinkel for å gi optimal downforce uten å gi så skrå vinkel at den ødelegger luftstrømmen inn i ventilasjonsgrillene, sier Volker Hellwig.

Bredere sporvidde Hele forstillingen er ny for å sikre bedre kurveegenskaper. Det er gjort med lengre bærearmer for å få mer camber og bredere sporvidde.

Slik blir det når AMG bredder skikkelig.

Skjermene er 1,4 centimeter bredere på hver side foran for å romme den ekstra bredden. Regler gjør at et visst antall centimeter på hjulenes overside må være dekket. Ser man nøye på utformingen, ser man at skjermen går kraftig inn under dette for å flyte inn best mulig med resten av bilen.

Bak har AMG også tillatt seg ekstra sporvidde, men har valgt ikke å bredde skjermene.

EDITION 1: Det er blitt tradisjon for AMG å lage spesialverjoner ved lansering. Edition 1 får drøde elementer på front, speiler og felger utvendig og blir tilgjengelig i seks farger. Den er tilgjengelig i ett år. Foto: RUNE M. NESHEIM
EDITION 1: Det er blitt tradisjon for AMG å lage spesialverjoner ved lansering. Edition 1 får drøde elementer på front, speiler og felger utvendig og blir tilgjengelig i seks farger. Den er tilgjengelig i ett år. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

- For å klare kravene til tildekking har vi valgt å legge på en liten leppe. Jeg klandrer ikke eierne om de tar den av, sier en åpenhjertig Hellwig til Dinside.

Bakfangeren har fått to jukseutslipp på hver side. Harry, ja vel?

- Av aerodynamiske årsaker ønsker man en skarp kant bakerst på fangeren for å få luften til å slippe. For ikke å ødelegge den runde, pene hekken til Mercedes, valgte vi å lage luftutslipp i stedet. De gjør den samme nytten, presiserer han.

Les også: Vi besøker AMG-fabrikken

Hekkspoilerlisten Oppå bakluka finner vi en pålimt list i karbonfiber med påfallende loddrett fasong, ganske ulik noen annen hekkspoiler vi har sett tidligere.

- Vi prøvde flere løsninger, men kom i konflikt med det tredje bremselyset. Vi prøvde å lage en spoiler som gikk ut bakover men den ble for stor før vi fikk ønsket effekt. Når vi dro den inn på bakluka og gav den denne utformingen klarte vi å oppnå ønsket marktrykk, avslutter Volker Hellwig til Dinside.

Edition 1 Ved lansering er det ikke uvanlig at AMG lager spesialversjoner. Det gjør de også denne gangen. Edition 1 blir tilgjengelig i alle C63 versjoner og tilbys de tolv første månedene.

Du kan velge mellom seks forskjellige farger. Felgene er i dimensjonen 8,5 og 9,5x19 tommer.

Spesielle detaljer Den skiller seg med en rekke røde iøynefallende detaljer utvendig og er utstyrt med Performance ratt og seter, nappa på utvalgte steder, rød-sort karboninnlegg på midtkonsollen og røde belter.

Les også: En brukt AMG for enhver lommebok

Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

EGET INTERIØR: Edition 1 får blant annet egen design på stoler og midtkonsoll. Foto: RUNE M. NESHEIM
EGET INTERIØR: Edition 1 får blant annet egen design på stoler og midtkonsoll. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
UVANLIG: På grunn av fri sikt bakover til bremselyset kunne man ikke bruke vinge. Denne loddrette listen ble kompromisset. Foto: RUNE M. NESHEIM
UVANLIG: På grunn av fri sikt bakover til bremselyset kunne man ikke bruke vinge. Denne loddrette listen ble kompromisset. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer